Jeśli zastanawiasz się jak być na bieżąco z informacjami, trendami i dobrymi praktykami w swojej branży, pomyśl o regularnym uczestnictwie w konferencjach. Udział w nich może okazać się trafioną strategią biznesową. Przekonaj się dlaczego.
Czy warto poświęcać czas i pieniądze na udział w konferencjach? Wartościowej wiedzy jest pod dostatkiem: branżowe serwisy, wydawnictwa, nowości książkowe z całego świata, o treściach wideo i podcastach nie wspominając. Eksperci są na wyciągnięcie ręki na LinkedInie czy Twitterze.
Trzymając się takiego założenia, należałoby uznać, że zamiast wyjechać na studia do odległego miasta, wystarczy kupić podręczniki, a z wykładowcą spotkać się na Skype. Jednak istnieje wiele dobrych powodów, aby jechać po wiedzę i doświadczenie w nawet w odległe miejsce. Przekonaj się jaką konkretną wartość zyskasz z udziału w dobrych konferencjach.
Praktyczna wiedza, nowe idee i gorące branżowe trendy. Do tego pogłębione analizy, studia przypadku i osobiste historie sukcesów i porażek. A wszystko w wykonaniu świetnych prelegentów i najlepszych specjalistów. To wymarzony zestaw konferencyjny. Oczekuj pozytywnego zaskoczenia! W końcu nie płacisz za to, aby słuchać o tym, co już wiesz, a w trakcie prezentacji z nudów oglądać swojego smartfona.
Udział w 45-minutowej dobrej prezentacji, to długie godziny zaoszczędzone na samodzielne zgłębianie tematu. To przefiltrowana i wiarygodna wiedza, dzięki której jesteś w stanie zrozumieć kontekst problemu, poznać jego szczegółowe wymiary, wyzwania czy trendy. Dobrze przygotowana prezentacja, atrakcyjnie podana
wiedza i dobre slajdy ułatwiają zapamiętanie treści. Taka prezentacja jest jak smaczne, zdrowe i kaloryczne intelektualnie danie.
Nowe pomysły i inspiracje, to konkretna wartość, która może pomóc Ci w pracy. Zwracaj uwagę na tematy wystąpień i zaproszonych gości. Czy wnoszą realną wartość, czy są wystąpieniami o charakterze promocyjnym czy marketingowym.
Dla uczestnika konferencji poza samą jakością wiedzy, równie ważne jest od kogo pochodzi. Dlatego o atrakcyjności wydarzenia decydują zaproszeni mówcy, keynote speakerzy, jak też goście specjalni i uczestnicy.
Ich wiarygodność, kompetencje czy rozpoznawalność decydują o randze wydarzenia. Możliwość zobaczenia i wysłuchania prelegenta na żywo, a potem także bezpośredniej rozmowy, to jedna z największych wartości udziału w konferencji. Konferen
cja to zwykle praktycznie jedyna możliwość, aby spotkać się z gościem specjalnym twarzą w twarz, zapytać o opinię lub poprosić o zawodową radę.
To o czym musisz pamiętać, to dwa poziomy komunikacji. Pierwszy jest oficjalny i publiczny, dotyczy tego, co pojawia się w trakcie prezentacji czy warsztatów. Drugi poziom to komunikacja indywidualna, w trakcie nieformalnych rozmów, gdy można sobie wzajemnie zaufać i rozmawiać off the record. To wówczas zdobywasz unikatową wiedzę, następuje wymiana informacji o charakterze środowiskowym. Możesz niezobowiązująco porozmawiać z biznesowymi rywalami, skonfrontować się z innym podejściem.
To o czym prelegenci opowiedzą w trakcie prezentacji, możesz dogłębnie poznać w trakcie prowadzonych przez nich warsztatów. Zapoznaj się dokładnie z programem konferencji. Często poza warsztatami z Twojej dziedziny, możesz skorzystać również z zajęć poświęconych rozwojowi umiejętności miękkich. Kilka godzin spędzonych wspólnie w trakcie warsztatów pozwoli również lepiej poznać innych uczestników jak i prowadzących. To podwójna korzyść z warsztatów.
Każda konferencja jest okazją do nawiązania nowych kontaktów. Dziś sesje networkingowe często są stałym elementem spotkania. Networking to przede wszystkim prawdziwi ludzie. Okazja do rozmowy twarzą w twarz z ekspertami i specjalistami, osobami, które znasz z Linkedin lub śledzisz ich wystąpienia na YouTube. W trakcie konferencji masz wiele okazji do rozmów z keynote speakerami, gośćmi czy uczestnikami.
Networking w końcu to okazja do szukania nowych możliwości zawodowych, oraz okazja do rekrutacji współpracowników lub nowych pracowników. Jeśli zaczynasz pracę, albo chciałbyś kiedyś ją zmienić, udział w konferencji jest znakomitą okazją do poznania społeczności.
Rozwijaj zawodową sieć kontaktów, zbieraj wizytówki lub co dziś znacznie łatwiejsze, dodawaj znajomych bezpośrednio do kontaktów na LinkedIn. Konferencje sprzyjają otwartości i łatwości w nawiązywaniu kontaktów. Wykorzystaj ten czas, szczególnie gdy masz do dyspozycji specjalnie zaproszonych gości czy zagranicznych prelegentów. Pamiętaj, zawsze możesz poprosić kogoś, aby Cię przedstawił lub ułatwił nawiązanie kontaktu.
Jesteś ekspertem i masz coś ciekawego do powiedzenia? Marzysz o tym, aby wystąpić na scenie w roli prelegenta? Wykorzystaj czas w trakcie networkingu, aby opowiedzieć o sobie, poznać organizatorów konferencji. Pamiętaj, nachalna autopromocja nie jest mile widziana, ale jeśli powiesz czym się zajmujesz i w czym możesz pomóc, zostaniesz odebrany jako osoba wiarygodna. Wiarygodność buduje zaufanie, a ta przekłada się na trwałość relacji.
Początkowo możesz czuć się w tej roli niekomfortowo, ale to również okazja, aby przełamać strach.
Przygotuj się do takich rozmów. Opracuj słowną wizytówkę w postaci kilku zdań, które będziesz mógł użyć zawsze, gdy się przedstawiasz. Opowiadaj obrazowo, pomyśl, czy istnieje analogia lub metafora, która trafnie opisuje to kim jesteś lub czym się zajmujesz. Tworzenie własnej opowieści jest też procesem, i w tym pomogą Ci pytania od rozmówców. Otrzymasz w ten sposób mnóstwo cennej informacji zwrotnej, którą możesz od razu wcielić w życie.
Zwróć uwagę na przedstawicieli firm lub managerów, których spotkasz na stoiskach partnerów biznesowych konferencji lub sponsorów. Są nie tylko cennym źródłem wiedzy, ale sami często dysponują rozbudowaną siecią kontaktów. Zawsze chętnie wprowadzą Cię w świat swojego biznesu. Jeśli są to dla Ciebie zagadnienia nowe, masz okazję, aby w trakcie krótkiej rozmowy poszerzyć wiedzę. Opowiedz też o swojej branży czy firmie, możesz być zaskoczony jak dużo o niej wiedzą. Znajomość nowych produktów i usług może mieć znaczenie dla Twojej firmy jak nie dziś to jutro. Przy okazji zwróć uwagę jak sami opowiadają o sobie, może to być dla Ciebie darmowa lekcja profesjonalnej sprzedaży.
Umiejętności miękkie są równie ważne jak specjalistyczna wiedza, a konferencje to doskonały poligon doświadczalny na ich przećwiczenie. Udział w warsztatach czy dyskusjach to okazja do wystąpienia przed nieznaną publicznością. Networking i rozmowy z nowymi osobami to okazja na szlifowanie opowieści o sobie czy biznesie. Uczysz się nie tylko przez własną praktykę, ale także uważnie obserwując jak robią to inni. Rozmowy z dziesiątkami nowych osób na konferencji z pewnością będą znakomitą szkołą z autoprezentacji i komunikacji.
Wiedza i konsultacje kosztują. Na konferencji możesz otrzymać i jedno i drugie. Otrzymujesz też czas i dostęp do ludzi, którzy chętnie z Tobą porozmawiają, albo umówią się na spotkanie później. Możesz porozmawiać z nimi w kuluarach, w trakcie lunchu czy na afterparty. Bez pośpiechu i w twórczej atmosferze. Tylko od Ciebie zależy, jak wykorzystasz ten czas.
Praca czy własny biznes nie oznacza braku czasu relaks. Takiej aktywności sprzyjają dodatkowe imprezy, które towarzyszą konferencji, wycieczki po okolicy czy afterparty. Wyjazd na konferencję to także okazja do poznania nowego miasta. Czasami warto zarezerwować dodatkowy dzień i wykorzystać go na poznanie miejsca lub odwiedziny znajomych. Nie lekceważ potęgi dobrej zabawy połączonej z czasem spędzonym z ciekawymi ludźmi.
Nigdy nie wiesz, kogo możesz spotkać, co niespodziewanego może się wydarzyć. To sytuacja, którą oddaje angielskie słowo serendipity. W życiu jak i w biznesie oprócz pracy i planowania pomocne bywają zbieg okoliczności, przypadkowo spotkani ludzie, którzy później stają się naszymi przyjaciółmi. Proaktywna postawa i ciekawość to sposób na pielęgnowanie kreatywności i wychodzenie poza utarte ścieżki. Nie zamykaj się na nowe możliwości. Przeciwnie, szukaj okazji do ich tworzenia.
Podsumowując. Udział w konferencji wpływa korzystnie na rozwój zawodowy jak i osobisty, daje narzędzia i umiejętności, których nie sposób nauczyć się samemu. W końcu przy rozwiązywaniu problemów, szukaniu inspiracji czy szans zawodowych potrzebujesz ludzi, z którymi spotkałeś się twarzą w twarz i którzy mogą Ci zaufać. Takiej relacji nie zbudujesz na Linkedinie.
Jak mówi Warren Buffet, znany nie tylko z obecności na liście najbogatszych przedsiębiorców, ale również z tego, że nałogowo czyta i poszerza wiedzę. - The more you learn, the more you earn.