Blog Conlea

14 sposobów na skuteczny networking podczas wirtualnych konferencji

Autor: Conlea | 21-04-02 06:44

Według raportu “Post COVID-19. The event outlook report” 93% organizatorów konferencji planuje organizację wydarzeń wirtualnych. Większość konferencji IT przeniosła się do Internetu. Ma to swoje plusy, bo teraz każdy z nas może mieć dostęp do ekspertów i liderów branży i zdobyć nowe informacje i wiedzę nie wychodząc z domu czy biura. Jednak są elementy, które stanowią wyzwanie podczas wirtualnych wydarzeń. Najważniejszym jest networking - nawiązywanie relacji z innymi uczestnikami i wymiana doświadczeń, które mogą pomóc w rozwoju kariery czy biznesu.

 

Uczestnictwo w wirtualnym wydarzeniu ma wiele plusów w stosunku do tradycyjnej konferencji. Oszczędzasz pieniądze i czas na podróży, nie musisz się martwić o to, jakie ubrania zabrać ani o to, jak nie skusić się na jeszcze jedno ciastko w bufecie. Niektóre elementy pozostają wspólne dla obu form udziału. Tak jest na przykład z wyznaczaniem sobie celu uczestnictwa w wydarzeniu. Ale nie da się ukryć, że ogólne doświadczenie jest inne. Natomiast jeśli dobrze się przygotujesz, możesz wynieść z wydarzenia tyle samo, co będąc na nim osobiście.

I chociaż podczas konferencji online nie możemy sobie uścisnąć dłoni, to nadal możemy nawiązywać i rozwijać kontakty biznesowe. Oto kilka sposobów na nawiązanie znajomości bez konieczności osobistego spotkania:

Daj ludziom znać, że będziesz na konferencji

Pierwszą rzeczą, którą warto zrobić po zarejestrowaniu się na wirtualne wydarzenie, jest dotarcie do innych osób wybierających się na nie. Napisz o tym na LinkedIn, Facebooku czy Twitterze. Jeżeli masz swoją stronę, albo publikujesz np. na Medium, opisz, dlaczego się wybierasz i zachęć innych do kontaktu.

Zarejestruj się w aplikacji konferencyjnej

Pamiętasz aplikacje konferencyjne, które dotychczas wykorzystywałeś do pilnowania agendy? Otóż większość z nich pozwala także stworzyć osobisty profil i nawiązywać kontakty z innymi uczestnikami. Dodaj do aplikacji swoje bio, dane kontaktowe i profesjonalne zdjęcie, aby inni mogli cię znaleźć i rozpoznać. Sprawdź, jakie możliwości oferuje dana aplikacja - czy jest w niej dostępny chat, tablica ogłoszeń albo opcja umawiania się na spotkania. Zrób to przed konferencją i zacznij nawiązywać kontakty.

Ustal konkretne cele

Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest, aby mieć plan. Na wirtualnej konferencji nie wpadniesz na nikogo w kolejce po kawę czy lunch. Wirtualny networking wymaga więcej planowania, ale plusem jest to, że możesz więcej czasu poświęcić na interakcję z innymi, bo nie musisz się przemieszczać po terenie konferencji.
Zrób listę swoich celów związanych z networkingiem. To mogą być cele ogólne, takie jak "przedstawię się pięciu nowym osobom" lub "wymianę maile z dziesięcioma uczestnikami", albo bardziej konkretne takie jak “poznam 3 osoby z firmy XYZ”. Zrobienie listy pomoże ci skoncentrować działania i na koniec ocenić, jak wykorzystałeś czas konferencji.

Przygotuj swój krótki opis

Podczas konferencji prawdopodobnie poznasz wiele nowych osób. Każdej z nich będziesz się przedstawiać. Żeby zaoszczędzić trochę czasu, napisz krótki powitanie zawierające podstawowe informacje o tobie. Wystarczą 3 zdania. Używaj go na początku rozmowy na chat. Szybciej zaczniesz rozmowę i będziesz mógł lepiej skupić się na poznaniu drugiej osoby. Sprawdź również artykuł ze wskazówkami jak przygotować się do wirtualnej konferencji. 

Nagraj powitanie wideo

Usiądź przed komputerem, uruchom kamerę i nagraj krótkie, trwające 10-15 sekund, powitanie, w którym powiesz, czym się zajmujesz, w czym możesz pomóc innym uczestnikom i na jakie tematy chętnie porozmawiasz. Wykorzystaj nagranie wysyłając zaproszenia na spotkania. Możesz je umieścić jako prywatny film na YouTube, albo wykorzystać inne platformy, takie jak Loom, czy Vidyard.

 

Przygotuj pytania

Wymyśl kilka pytań, którymi możesz rozpocząć rozmowę. Pamiętaj, że pytania otwarte zazwyczaj wywołują najbardziej wnikliwe odpowiedzi. Na przykład, jeśli nie masz o czym rozmawiać, pytanie "dlaczego" często wywołuje ciekawe odpowiedzi i otwiera nowe możliwości w rozmowie.

Pomóż innym nawiązać kontakty

Jeśli podczas rozmowy ktoś podzieli się swoim wyzwaniem, a ty znasz kogoś, kto może pomóc je rozwiązać, połącz te osoby. Bycie pomocnym jest teraz niezwykle ważne i sprawi, że ludzie będą myśleć o tobie, gdy pojawi się temat, w kórym twoja wiedza może się przydać.

Wykorzystaj siłę mediów społecznościowych

My, podobnie jak wielu innych organizatorów konferencji, wykorzystujemy oficjalny hashtag, którym oznaczamy wszystkie treści związane z wydarzeniem. Nasz to #itmtconf. Podczas poprzedniej edycji konferencji IT Manager of Tomorrow tylko na LinkedIn uczestnicy opublikowali wiele wpisów nim opatrzonych. Wykorzystaj hashtagi dzieląc się informacjami o swoim udziale w konferencji i przemyśleniami na temat prezentacji. Użyj hashtagu w wyszukiwarce, żeby znaleźć inne osoby do stosujące. Prawdopodobnie każdy z nich będzie otwarty na nawiązanie kontaktu i rozmowę.

Udzielaj się w dyskusjach w aplikacji i platformie

Niezależnie od tego, na jakiej platformie odbywa się konferencja, prawdopodobnie będziesz miał do dyspozycji chat albo forum dyskusyjne. Wykorzystaj ich możliwości. Zaprezentuj swoją wiedzę komentując wystąpienia. Dziel się swoim doświadczeniem. Zadawaj pytania, na które inni uczestnicy będą mogli odpowiedzieć. Nie przesadzaj z intensywnością swojej aktywności. Pamiętaj, że podczas prezentacji uczestnicy są przede wszystkim skupieni na słuchaniu prelegenta. Jeżeli czyjeś komentarz uznasz za szczególnie interesujące albo praktyczne, odezwij się do ich autora lub autorki po prezentacji wysyłając im prywatną wiadomość w aplikacji lub mediach społecznościowych.

Dziel się z innymi wartościowmi treściami

Dyskutując na platformie lub w aplikacji udostępniaj linki do merytorycznych artykułów, które dotyczą danego tematu. Pamiętaj, żeby nie spamować treściami sprzedażowymi czy marketingowymi. Nie muszą to być oryginalne treści stworzone przez ciebie lub twoją firmę. Mogą to być wiadomości lub opinie na temat istotnych dla ciebie zagadnień.

Wykorzystaj match making

Jeśli organizator wydarzenia udostępnia narzędzie do łączenia osób zainteresowanych konkretnymi tematami, wykorzystaj to. Poświęć trochę czasu na przejście wypełnienie swojego profilu po to, żeby system mógł cię połączyć z osobami, które pomogą ci się rozwinąć. Jeśli wydarzenie, w którym uczestniczysz nie ma takiej opcji, umieść w swoim bio kilka zdań na temat tego, czego szukasz i na jakich kontaktach zawodowych ci zależy.

Twórz własne materiały i dziel się nimi w sieci

W trakcie prezentacji rób notatki, a nawet nagrywaj krótki wideo ze swoim komentarzem do tego, czego się dowiedziałeś. Po danym dniu konferencji albo po całym wydarzeniu podziel się nimi na LinkedIn, swojej stronie www albo w innych kanałach, których używasz. Robiąc to, wymień i oznacz ludzi, których słuchałeś albo rozmawiałeś. Takie działanie nie tylko pozwoli ci ugruntować zdobytą wiedzę, ale wpłynie też pozytywnie na twoją reputację i widoczność w sieci.

Bądź w kontakcie także po konferencji

Pozostań w kontakcie z nowo poznanymi osobami, gdy wydarzenie jest jeszcze świeże w pamięci. W ciągu pierwszych trzech dni po wirtualnej konferencji dobrze jest:

  • wysyłać e-maile do osób poznanych podczas wydarzenia z podziękowaniami lub zaproszeniem o dalszej dyskusji
  • wysłać zaproszenia na LinkedIn do innych osób, które aktywnie komunikowały swój udział w konferencji i które poznałeś w jej trakcie
  • zaproponować zorganizowanie spotkania “przy kawie” na Zoom albo Teams,żeby podyskutować o tematach poruszonych na konferencji.                                                                            

Jeżeli dostaniesz zaproszenia do dyskusji mailem, na LinkedIn albo innym kanale, odpowiadaj możliwie szybko i regularnie. Dzięki temu wykorzystasz pozytywną energię z konferencji.

Podziel się opinią o wydarzeniu

Większość organizatorów wydarzeń po ich zakończeniu prosi o podzielenie się opinią. Wykorzystaj tą okazję. Napisz zwięzłą i konkretną opinię o wydarzeniu. Bądź szczery – organizatorzy nie czekają na pochwały, ale na feedback, który pomoże im ulepszyć kolejne wydarzenia. Dzieląc się konstruktywną opinią zafunkcjonujesz w świadomości organizatorów, a jeżeli się zgodzisz, twoja opinia może się pojawić na stronie konferencji. Podziel się też opinią na LinkedIn – to też może być dobra okazja do dyskusji i nawiązania relacji.

Jeśli planujesz wziąć udział w wirtualnej konferencji i networkingu, potraktuj je poważnie. Chociaż wielu z nas brakuje tradycyjnych wydarzeń, to podczas tych, które odbywają się online też można nawiązać wartościowe kontakty zawodowe. Możesz się dobrze bawić, być pozytywnym i nadal rozwijać się jako manager.