Gdzie jesteśmy na drodze do cyfryzacji? Czy to początek, a może jej koniec? Kim są zwycięzcy, a kim przegrani? Jakie są kluczowe prognozy na przyszłość? O Digital Transformation, podczas konferencji IT Manager of Tomorrow opowiedziała Magdalena Dziewguć, Country Director w Google Cloud Poland Sp. z o.o
– Niezmiennie, od 10 lat jestem zapraszana na konferencje, aby mówić o digital transformation – rozpoczęła swoje wystąpienie Magdalena Dziewguć. Trudno natomiast wymienić z pamięci organizację, która pomyślnie wprowadziła i przeszła przez transformację cyfrową. Moim zdaniem jest to buzzword, coś czego wiele z nas nie rozumie. Jest to pojęcie szerokie i niekompletne, a jeśli czegoś nie rozumiemy, tym bardziej trudno jest nam tym zarządzać, czy ulepszać.
Jednak zjawisko, które becnie obserwujemy, to coś więcej niż transformacja cyfrowa. To szeroka zmiana tego w jaki sposób pracujemy, generujemy wartość, jak projektowane są modele biznesowe. To co przyczyniło się do tej zmiany w ciągu ostatnich 30 lat to m.in:
Internet – wraz z rozwojem Internetu dostrzegamy, że coraz więcej firm rodzi się w sieci i realizuje tam cały model biznesowy. Nie funkcjonują offline, nie mają sklepów stacjonarnych, biur, nie mają aktywów fizycznych, tylko wirtualne zasoby.
Smartfon – drugą zdobyczą technologii, która przyspieszyła sposób w jaki jesteśmy w stanie wykorzystać moc i potencjał internetu jest smartfon. Co ciekawe, nie minęło wiele czasu od kiedy ich używamy. Pierwszy iPhone powstał bowiem w 2007 roku.
Cloud Computing – model przetwarzania danych dodał smartfonom brakującą moc. Nie wszystko da się przetworzyć na smartfonie. Potrzeba szerszego rozszerzenia, mocy obliczeniowej żeby zrobić to wydajnie. Zaledwie od kilku lat AWS, Azure, Alibaba, Google próbuję stworzyć coś na wielką skalę. Niemniej to bardzo wczesny etap.
Na canvie tego widzimy już, że każda branża w mniejszym lub większym stopniu ulegnie zmianie. Najbardziej oczywiste branże są teraz na nowo definiowane. W Warszawie w tej chwili prawie niemożliwe jest zamówienie taksówki. Dominuje Uber, Free Now czy Bolt. W ciągu ostatnich trzech lat prawie 2 000 taksówkarzy rzuciło pracę, aby znaleźć zupełnie inną profesję. Przykładem może być też branża filmowa. Obecnie największe kina na świecie noszą nazwę: Netflix, Amazon Prime Video czy HBO Max. To platformy streamingowe, a nie wielkie studia produkujące filmy.
Ponadto, dzięki technologiom koszt pozyskania klienta jeszcze nigdy nie był tak niski. Jeszcze nigdy zbudowanie modelu biznesowego nie było tak proste. Jednocześnie, konkurencja nigdy nie była tak duża. Nie konkurujemy już z firmami lokalnie, konkurujemy z całym światem. I szanse dla wszystkich są równe.
Przeczytaj także:
Zdaniem Magdaleny Dziewguć niektóre organizacje nie nadążają za tym co się dzieje. Problem polega na tym, że jest znacznie mniej czasu niż zakładają dyrektorzy, właściciele firm, managerowie. Jeśli firma posiada lidera, który nie definiuje dobrej strategii na przyszłość, naraża całą firmę na kłopoty. Nie chodzi tylko o pracowników, ale w także o klientów czy partnerów, ponieważ za każdą firmą stoi ekosystem złożony z ludzi, których przyszłość zależy od przyszłości firmy. Gdy awaria jest w rdzeniu firmy, cały ekosystem zaczyna się sypać. O tym musimy pamiętać myśląc o konsekwencjach nieprzeprowadzenia transformacji cyfrowej, ponieważ za chwilę przyspieszymy jeszcze bardziej.
Jak podkreślała Magdalena Dziewguć na scenie IT Manager of Tomorrow, większość organizacji nie jest przystosowana do tego, aby przetrwać. Nie są wystarczająco elastyczne, zwinne, nie potrafią rozwijać się i zmieniać tak szybko jak to niezbędne. Dlaczego?
Informacja – dostęp do niej w wielu firmach jest ograniczony, chroniony. Aby móc zapoznać się z danymi wewnętrznymi niejednokrotnie trzeba mieć specjalną zgodę. Jak zatem zaplanować dobrą strategię biznesową, jeśli nie można korzystać z wewnętrznych informacji? Przyszłość oparta na danych jest pierwszą rzeczą, która musimy zastosować w naszej organizacji. Oznacza to nieograniczony dostęp dla pracowników do wszystkich danych dotyczących organizacji.
Budżet – większość organizacji wciąż pracuje w bardzo starym systemie budżetowania, gdzie budżet na cały rok planowany jest w październiku. Ogranicza to możliwość eksperymentowania, reagowania na nieprzewidywalne sytuacje. Tak nie działa cyfrowa przyszłość.
Liderzy nie lubiący ryzyka – wiele decyzji podejmowanych jest przez osoby, które nie lubią ryzyka. Takie osoby podejmują decyzje bezpieczne, niewychodzące poza strefę komfortu. Rolą lidera w organizacji, która chce być częścią digital transfomation, jest wychodzenie ze strefy komfortu, gotowość do podejmowanie ryzyka. Takich ludzi trzeba znaleźć, ale też dać im przestrzeń do działania. To ci liderzy i te zespoły na koniec dnia będą potrafiły przeprowadzić zmianę, która może być krytyczna dla przyszłości firmy.
Twórz doskonałe produkty na bazie zaawansowanej, unikatowej technologii
Magdalena Dziewguć posłużyła się tu przykładem gotowania. Jeśli posiadasz świeże składniki znanego pochodzenia, wysoce prawdopodobne jest, że danie wyjdzie smaczne. Jeśli zakupisz produkty tzw. drugiej kategorii, potrawa na tym straci. Tak samo jest z technologią. Jeśli masz dobrą technologię i utalentowanych ludzi, twój produkt będzie świetny.
Optymalizuj swoje działania aby rosnąć, nabierać wiatru w żagle i rozwijać ludzi. Nie skupiaj się na generowaniu przychodu
Wprowadzając jakiekolwiek rozwiązanie spróbuj odpowiedzieć na pytania: czy jest ono skalowane? Czy wprowadzasz produkt/usługę zaprojektowaną z myślą o nieograniczonym wzroście? Czy jeśli odniesie ona wielki sukces, będzie tak samo wydajna jak na początku?
Bądź na bieżąco z tym co robi konkurencja, ale nie kopiuj ich działań
Aby być konkurencyjnym na rynku kluczowe jest zrozumienie tego co robi konkurencja. Nie należy z kolei bezmyślnie kopiować, a szukać swoich przewag konkurencyjnych i właśnie na nich skupiać swoją uwagę.
Postaw na rozwój kultury organizacji
To najcenniejszy zasób jaki posiadasz. W momencie, gdy na rynku brakuje talentów, a firmy mierzą się z deficytem pracowników, to czym przyciągniesz do siebie najlepszych z najlepszych to właśnie rozwinięta kultura organizacji. Dla takich firm ludzie chcą pracować i w takim firmach chcą się rozwijać.
Zaangażuj w rekrutację całą organizację
W wielu organizacjach rekrutacją zajmują się oddelegowane do tego zespoły. To one decydują, kogo wpuszczą do organizacji. Tymczasem, jeśli chcesz zgromadzić wokół firmy ludzi chętnych, zaangażowanych i utalentowanych, do procesu rekrutacji musisz zaangażować wszystkich w firmie. To jedyne magiczne źródło pracowników Google.
Dostarczaj zespołom wyzwań
Jeśli pragniesz zespołu zbudowanego z najbardziej utalentowanych ludzi upewnij się, że zadania, które na nich czekają są wyzwaniem. Utalentowani ludzie są głodni wyzwań. Nie wybiorą pracy przewidywalnej w systemie 9-17. Potrzebują stałego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego – jako liderzy i współtwórcy.
Spraw, aby nauka stała się rutyną
Pamiętasz o codziennym myciu zębów, dbasz aby twoje ciało było sprawne? Z tak samą dyscypliną i rygorem powinieneś podejść do rozwoju. Technologia zmienia się każdego dnia, a liderzy powinni nadążać za tym co się zmienia, w jakim kierunku podąża branża i jakie trendy nas czekają.