Blog Conlea

Finał konkursu IT Manager of Tomorrow Awards 2021

Autor: Conlea | 21-10-18 09:46

5 października 2021 w Gdyńskim Centrum Filmowym odbył się finał 4. edycji konkursu IT Manager of Tomorrow Awards. Na scenie, oprócz dziesięciorga finalistów, zobaczyliśmy uczestników poprzednich edycji konkursu, członków jury oraz gościa specjalnego, Miłkę Raulin, najmłodszą polską zdobywczynię Korony Ziemi. To był dzień pełen emocji, energii
i wiedzy o tym, jak być liderem organizacji IT.

Oprócz kilkudziesięciu osób zgromadzonych w Gdyni, transmisję z finału na YouTube oglądało kilkuset widzów. Wydarzenie tradycyjnie otworzył Krzysztof Kozakiewicz, prezes Fundacji Let’s Manage IT. Opowiedział, jak przebiegała selekcja finałowej dziesiątki spośród kilkudziesięciu osób, które przesłały zgłoszenia w 1. etapie. Podkreślił, że jury podejmując decyzję o przyznaniu tytułu IT Manager of Tomorrow uwzględnia pracę wykonaną na przestrzeni całego konkursu,a finał jest najważniejszym z 4 etapów. Poza tym brany jest pod uwagę rozwój w trzech obszarach: przewodzenie ludziom (People Leader), rozumienie technologii (Tech Leader)
i biznesu (Business Leader).

Technologia zmienia życie ludzi

Prowadzący galę finałową Paweł Oksanowicz rozmawiając na scenie z Wiceprezydent Gdyni, Katarzyną Gruszecką-Spychałą, zapytał o powody, dla których miasto jako sponsor wspiera konkurs, goszcząc u siebie jego kulminacyjny etap. Pani Wiceprezydent zwróciła uwagę, że biznes zawsze był i jest ważny dla Gdyni i znajduje w niej dobre warunki do rozwoju, a branża IT jest w tym kontekście szczególnie istotna. Odnosząc się do tego, jak technologia zmienia życie ludzi w Gdyni, pani Katarzyna Gruszecka-Spychała stwierdziła, że celem jest zapewnienie mieszkańcom i przedsiębiorcom możliwie jak najlepszych warunków życia i funkcjonowania. W tym kontekście od użytej technologii ważniejszy jest uzyskany i widoczny efekt. Miasto robi wiele dla rozwoju technologii i firm z branży IT. Zaczynając od różnorodnych form wsparcia dostępnych w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, największym tego typu obiekcie w Polsce, po jednostkowe programy służące np. rozwojowi kompetencji, w tym kompetencji miękkich.

Rola odwagi połączonej z pokorą

To właśnie te kompetencje były jednym z wątków dyskusji, które odbyły się przed i po wystąpieniach finałowych. W pierwszej wzięli udział uczestnicy poprzednich edycji konkursu, Eliza Stasińska, Head of IT Enterprise Application Portfolio i CTO w SSC mBanku, Patryk Dolewa, Head of IT w Gemini, oraz członek jury Przemek Zakrzewski, Head of Corporate Technology Center ABB w Krakowie. Zapytani przez Pawła Oksanowicza o to, co jest dla nich kluczem do rozwoju kompetencji, wszyscy zwrócili uwagę na kompetencje miękkie w kontekście technologii. Eliza wskazała na rolę odwagi połączonej z pokorą, która pozwala uniknąć brawury oraz naturalną ciekawością świata i ludzi. Z takim podejściem zgodził się Przemek i dodał, że ważna jest świadomość własnych ograniczeń, która umożliwia zapraszanie do współpracy innych ludzi. Patryk podkreślił, że cel rozwoju ewoluuje od zdobywania doświadczenia i rozwoju kompetencji technologicznych, przez lepszą współpracę z ludźmi po wywieranie realnego wpływu na biznes i szerzej na społeczeństwo. Te cechy, w połączeniu z uważnością na ludzi, bez których nie ma mowy o skutecznym i sprawnym IT, pozwalają radzić sobie i rozwijać się na niełatwym rynku zmienionym przez pandemię. Ważnym elementem, na który zwróciła uwagę Eliza, jest wizja, dzięki której zespół wie, dokąd prowadzeni przez managera zmierzają. Przemek potwierdził słowa Elizy, dodając, że warto mieć świadomość 3 poziomów, na jakich manager może się w kreowanie wizji angażować. Na konkretne przykłady tego, jak wizja może pomóc managerowi w zarządzaniu zmianą roli i postrzegania IT w organizacji wskazał Patryk. Przywołał przejście z roli usługodawcy i centrum kosztów do roli partnerem i generatorem biznesu.

Wzrost biznesowej świadomości managerów IT 

W dyskusji poprzedzającej ogłoszenie wyników wzięli udział Agnieszki Światowy, VP Technology and Innovation w Discovery Inc., Marcin Piątkowski, Global IS Consumer Experience and Consumer Support Team Lead w ABB i Michał Choiński, Delivery Manager w Team International. Zapytani co według nich było najistotniejsze w prezentacjach finalistów, zwrócili uwagę przede wszystkim na aspekt ludzki. Agnieszka doceniła fakt, że w każdej prezentacji była mowa o kompetencjach miękkich w obszarze zarządzania technologiami. Marcin zgodził się z nią, mówiąc, że to właśnie zespoły stanowiły o powodzeniu projektów, które poznaliśmy. Czynnikiem, na który zwrócił uwagę Michał, była koncentracja na kliencie i rosnące kompetencje i świadomość biznesowa managerów IT. To, według niego, przybliża managera IT do przedsiębiorcy.

Prezentacje finalistów

Punktem kulminacyjnym finału konkursu IT Manager of Tomorrow Awards i tym, na co wszyscy czekali były 5-minutowe wystąpienia finalistów. Zanim pierwszy finalista wszedł na scenę, Krzysztof Kozakiewicz przedstawił jury, w skład którego weszli Katarzyna Bołtowicz, Joanna Wrzosek, Małgorzata Dąborowska, Patryk Dolewa, Michał Rączka, Przemek Zakrzewski, Michał Kozłowski, Szymon Araczewski, Sebastian Drzewiecki, Tomek Pająk, Radek Buszan i Tomasz Mechelewski. Podziękował także sponsorom konkursu - ABB, GSK, Palo Alto Networks, Dell Technologies i Conlea.

Finaliści wystąpili na następującej kolejności:

  1. Marek Karpiński, Gemini
  2. Paweł Czarny, Ringier Axel Springer Polska
  3. Agnieszka Jagusiak, Allegro
  4. Michał Janowski, Nestle
  5. Sebastian Sztajnert, mElements
  6. Łukasz Tomasiak, mBank
  7. Agnieszka Kania, GSK
  8. Bartek Trzęsicki, Thyssen
  9. Paweł Rekowski, eMag

Zanim nagrody trafiły w ręce zwycięzców, mieliśmy okazji posłuchania historii o odwadze i uporze, czyli cechach, które przewijały się prezentacjach i dyskusjach. Jej autorką była Miłka Raulin, najmłodsza Polka, która zdobyła Koronę Ziemi, autorka książek i projektu Siła Marzeń.

W tej edycji zmieniła się formuła nagradzania finalistów. Oprócz zwycięzcy IT Manager of Tomorrow Awards oraz zdobywcy nagrody publiczności, jury przyznało nagrody w kategoriach People Leader, Technology Leader, Business Leader oraz Rising Star.

Pierwsze miejsce: Sebastian Sztajnert, mElements

Sebastian przedstawił pierwsze w polskim sektorze finansowym wdrożenie usług cloud native, czyli w 100% opartych o publiczną chmurę obliczeniową. Rozpoczynając opowieść Sebastian podkreślił, co czyni wykorzystanie chmury w usługach finansowych dużym wyzwaniem. Zespoły technologiczne musiały pracować wspólnie z prawnikami i dostawcą chmury, aby przygotować niezbędne analizy ryzyka i standardy bezpieczeństwa technicznego i prawnego. Uzasadniając wybór chmury, jako podstawowego rozwiązania Sebastian uzasadnił brakiem nakładów kapitałowych na inwestycję w infrastrukturę, możliwość pracy od pierwszego dnia istnienia zespołu, oraz szybko, bo w zaledwie 8 miesięcy dostarczyć pierwsze rozwiązanie generujące przychody. Podkreślił też zalety wykorzystania chmury w rozwiązaniu dedykowanym e-commerce – niezawodność mierzoną w uptime na poziomie 99,99% i braku przerw wdrożeniowych, możliwość uruchamiania 3-4 w pełni zautomatyzowanych wdrożeń produkcyjnych dziennie oraz elastyczność w obszarze udostępniania funkcjonalności użytkownikom. Miarą sukcesu według Sebastiana było bezbłędne obsłużenie przez system Paynow stworzony przez mElements wszystkich transakcji dokonywanych w ramach 29. Wielkiego Finału WOŚP. Tego dnia system procesował 40 transakcji na sekundę przy pełnej dostępności. Natomiast najbardziej satysfakcjonujące dla Sebastiana jako managera było stworzenie zespołu składającego się z ludzi posiadających wysokie kompetencje technologiczne i potrafiących je wykorzystać do realizacji celów biznesowych spółki. Podkreślił, że danie ludziom swobody w podejmowaniu decyzji i przestrzeni do samorozwoju zaowocowało wysokim poziomem zaangażowania i odpowiedzialności za wspólne rezultaty. Zapytany o receptę na zdobycie kredytu zaufania, Sebastian odpowiedział, że „jara się” tym co robi, i zaraża zaangażowanie i uporem w dążeniu do celu wszystkich, z którymi współpracuje.

Nagroda Publiczności oraz Technology Leader: Paweł Czarny, Ringier Axel Springer Polska

To była prezentacja o przeprowadzkach. Oczywiście Paweł miał na myśli migracje. Najpierw do chmury prywatnej w 2010 roku, a następnie, od 2018 roku, do AWS. Paweł opisał skalę obu operacji, które były pionierskie w Polsce co do skali i zastosowanych rozwiązań. Ringier Axel Springer Polska był organizacją świetnie przygotowaną do migracji, co potwierdził audyt AWS. A jednak zmiana wymagała dużo ciężkiej pracy i nauki. Celem było zrealizowanie projektu własnymi siłami, a to wymagało dostarczenia dużej ilości wiedzy na temat chmury publicznej ludziom świetnie znającym cały ekosystem RAS. Dodatkowo nie wykorzystali najprostszej metody „lift and shift”, a poszli drogą dostosowania własnych rozwiązań tak, aby mogły wykorzystywać pełny potencjał chmury AWS. Ten wielki projekt, za który Paweł odpowiadał, udało się zrealizować zgodnie z założeniami budżetowymi, technologicznymi i organizacyjnymi. Paweł podkreślił, jak ważne dla niego było zaufanie zarządu w powodzenie projektu. Jego dowodem była m.in. sprzedaż w 2020 roku własnego, dedykowanego data center, które RAS otworzył w 2009. A najważniejszy według niego w całej tej przeprowadzce był zespół, który również mu zaufał i bez którego zaangażowania i otwartości na nie zawsze łatwą zmianę ten projekt by się nie udał. Odpowiadając na pytanie Michała Kozłowskiego, Paweł stwierdził, że gdyby mógł coś zrobić inaczej, prowadząc ten projekt, to od samego początku rozmawiałby z przedstawicielami biznesu o budżecie, po to, żeby trudne rozmowy na ten temat były łatwiejsze.

People Leader: Agnieszka Jagusiak

Agnieszka w Allegro odpowiada za technologię służącą obsłudze klienta. Jest też coachem dla liderów i managerów. W swojej prezentacji opowiedziała historię Adama, klienta Allegro i na tym przykładzie pokazała, jak zmieniła się, oparta na technologii, obsługa klienta na tej platformie. Przedstawiła przejście od wsparcia, w oparciu o komunikację mailową do obsługi klienta wykorzystującej 7 kanałów dostosowanych do preferencji klienta i wspieranych sztuczną inteligencją. Agnieszka pokazała, co organizacji daje zadowolony klient. Od radości osób zarządzających obsługą klienta, które widzą wzrost wskaźnika NPS z 57 do 78 punktów oraz poprawę efektywności procesów, przez satysfakcję osób odpowiedzialnych za finanse, które otrzymują dane pozwalające lepiej podejmować decyzje, po zadowolenie osób od technologii, które mają realny wpływ na skuteczność biznesu. Kluczem do sukcesu byli według Agnieszki ludzie, dane i odwaga. Ludzie zaangażowani w projekt działali i myśleli zwinnie, co ułatwiało współpracę. Coachingowy styl zarządzania prowadził do większej samodzielności i lepszej współpracy. Umiejętność analizy, syntezy i prezentacji danych ułatwiały komunikację i podejmowanie decyzji. A odwaga dała przestrzeń do rozwoju. W efekcie wsparcie dla klientów jest realizowane szybko, skutecznie i efektywnie pod względem biznesowym. Zapytana o cechę, która najbardziej pomogła jej z sukcesem zrealizować ten projekt, Agnieszka wskazała na indywidualizację, która ułatwiła jej dostrzeżenie konkretnych potrzeb klientów wewnętrznych i zewnętrznych oraz osób w zespole, co ułatwiło organizację jego pracy.

Business Leader: Bartek Trzęsicki

To była historia transformacji kulturowej i technologicznej. Bartek swoją przygodę w Thyssenkrupp rozpoczął od realizacji zadania stworzenia w gdańskim shared service center działu IT, który miał dostarczać i zarządzać usługami technologiczne. Miało to być jedno z 4 centrów na świecie i kluczem było osiągnięcie efektu synergii w ich współpracy. Tworząc swoją jednostkę, Bartek zwracał uwagę na kompetencje technologiczne i procesowe oraz formułę pracy. Wykorzystał wiele elementów management 3.0, m.in. Kanban, OKRy, retrospektywy czy model Champ Frogs i uznaje to za klucz do sukcesu. Diagnozując zastaną sytuację, Bartek dostrzegł trzy elementy: rywalizację pomiędzy poszczególnymi centrami, niedojrzałość procesową i serwisową, która utrudniała branie odpowiedzialności za cały cykl świadczonych usług oraz wysokie koszty funkcjonowania organizacji IT. Początkowo rozwiązania, które proponował Bartek, nie trafiały na podatny grunt. Dopiero kiedy zorganizował w Gdańsku spotkanie Group CIO i senior leadership team nastąpił przełom. W efekcie Bartek został liderem skonsolidowanego procesu wdrożenia zmian, obejmującego 27 projektów. Polegały one m.in. na stworzeniu kros funkcjonalnych i kros lokalizacyjnych wirtualnych zespołów, które z czasem zaczynają współpracować, a nie rywalizować. Wszystkie projekty zostają dowiezione z sukcesem. Jednym z nich jest transformacja do organizacji procesowej i serwisowej, która daje efekt w postaci oszczędności EUR 3 mln rok do roku. Ostatnim wyzwaniem była poprawa współpracy z biznesem, co wymagało m.in. poprawienia zdolności IT do adaptacji do zmieniających się warunków biznesowych i lepszego angażowania klientów. Tutaj Bartek zastosował m.in. dual operating model zaproponowany przez John’a Kotter’a i stworzył obok formalnej struktury firmy wirtualną, bardziej zwinną organizację adoptującą się. Stworzyli Agility core team, a tam, gdzie miało to uzasadnienie, zaczęli stosować metodykę Scrum. W efekcie zaczęły się pojawiać i być wdrażane oddolne inicjatywy o strategicznym charakterze, a IT dużo lepiej i sprawniej współpracuje z biznesem i jest postrzegane jako dostawca wartości, a nie generator kosztów.

Rising Star: Marek Karpiński

Marek opowiedział o stworzeniu nowego, dedykowanego systemu zamówień przez pryzmat historii   Andrzeja, farmaceuty obsługującego klientkę w aptece. Po kilku nieudanych podejściach do wdrożenia dostępnego na rynku rozwiązania, podjęta została decyzja o stworzeniu nowego systemu wewnętrznie w ciągu 6 miesięcy. Zadania podjął się 8-osobowy zespół, który pracował w oparciu o zwinne metody pracy i ściśle współpracował z biznesem reprezentowanym przez product ownera. I to właśnie dobra praca zespołu była według Marka kluczem do sukcesu. Oprócz tego znaczenie miała odpowiednio dobrana technologia, która pozwalała nawet prototypować na spotkaniach oraz efektywna transparentna współpraca z biznesem, który był współodpowiedzialny za projekt. Efektem był system uruchomiony o czasie i poniżej zakładanego budżetu. System okazał się na tyle dobry, że od razu w oparciu o niego zaczęła działać cała sieć 190 aptek. Dzięki niemu farmaceuci mogli poświęcić 19 000 godzin na lepszą obsługę pacjentów. Odpowiadając na pytania jury, Marek podkreślił rolę wizji w przyciąganiu nowych ludzi do Gemini. To ona pozwala pokazać, jak praca w IT łączy się z lepszym życiem pacjentów w całej Polsce.