Blog Conlea

10 korzyści ze stosowania ITIL®4 w biznesie

Autor: Conlea | 20-07-24 07:22

ITIL 4 jest kolejną iteracją najpopularniejszego zestawu praktyk, łącząc  najlepsze cechy poprzednich wersji ITIL. Przenosi operacje IT i usługi na nowy poziom. Odchodząc od podejścia procesowego, ITIL 4 wszechstronnie wspiera firmy w dostarczaniu usług opartych na jakości i wartości.

W lutym 2019 roku AXELOS opublikował najnowszą wersję najlepszych praktyk zarządzania usługami IT. Do pracy nad nią zaprosił ekspertów z różnych dziedzin z całego świata, aby skupić się na dostosowaniu i integracji ITIL z powszechnie używanymi praktykami i metodologiami takimi jak DevOps, Agile i Lean.

ITIL v3 koncentrował się na usługach IT. Tworzeniu, wdrażaniu, dostarczaniu, ulepszaniu  usług zgodnie z cyklem życia usługi (Service Lifecycle). ITIL 4 koncentruje się na współtworzeniu wartości w całej organizacji. Wartość jest współtworzona przez wszystkich interesariuszy zaangażowanych w dostarczanie usługi lub produktu klientowi końcowemu.

Holistyczna perspektywa ITIL

ITIL jest dziś globalnym standardem praktyk IT, używanym przez miliony praktyków na świecie. 90 proc. firm notowanych na londyńskiej giełdzie  FTSE 500 korzysta z jego zaleceń prowadząc operacje IT. 

ITIL 4 uznaje, że usługi są głównym sposobem w jaki organizacje mogą i dostarczają wartość sobie i klientom. Dziś prawie wszystkie usługi obsługiwane są przez technologie informatyczne, co daje firmom nieograniczone niemal możliwości tworzenia, rozszerzania i ulepszania możliwości zarządzania usługami IT.

Przeczytaj także:


Istotą  ITIL 4 jest uświadomienie sobie, że nic nie istnieje w izolacji. Wszystkie elementy należy oceniać całościowo i przy założeniu, że do zarządzania usługami IT najlepiej podchodzić z punktu widzenia wzajemnych interakcji.

Transformacja cyfrowa stała się głównym celem większości organizacji.  Jednak transformacja cyfrowa to nie tylko ewolucja w samym IT. To całościowa zmiana biznesowa wpływająca na organizację w każdym aspekcie jej działalności. Dlatego od działów IT wymaga się zaangażowania i pewności, że współdziałają z resztą firmy w celu współtworzenia wartości.

Specjaliści ITSM uważają, że platforma ITIL może zwiększyć szanse organizacji na udaną transformację cyfrową. ITIL 4 promuje większą szybkość, sprawność i elastyczność działania poprzez system wartości usług (SVS) i zasady przewodnie. ITIL 4 odpowiada na potrzeby nowoczesnych organizacji integrując praktyki ITIL z metodami takimi jak Lean, Agile i DevOps. Wytyczne ITIL 4 są również szeroko dostępne dla osób spoza działu IT.

ITIL 4 i Czwarta Rewolucja Przemysłowa

Wytyczne ITIL 4 pomagają firmom radzić sobie z wyzwaniami cyfrowej rzeczywistości, którą określamy mianem Czwartej Rewolucji Przemysłowej (Gospodarka 4.0). Tempo z jaką pojawiają się innowacje, produkty i cyfrowe usługi wpływa na niemal każdą branżę, a oddziaływanie ma charakter globalny.  Czwarta rewolucja związana jest z pojawieniem się technologii związanych z takimi dziedzinami jak robotyka, sztuczna inteligencja, nanotechnologia, komputery kwantowe, biotechnologia, internet rzeczy (IoT), druk 3D, pojazdy autonomiczne.

Kryzysy ekonomiczne w ostatnich dwóch dekadach XXI wieku i rok 2020 z globalnym lockdownem dobitnie pokazują, że wstrząsy i turbulencje na stałe wpisały się w biznesowy krajobraz. Dlatego ITIL 4 akcentując skupianie się na dostarczaniu wartości wspiera organizacje w zmiennej i pełnej pułapek rzeczywistości. ITIL 4 zapewnia ramy i wskazówki dotyczące najlepszych praktyk, które umożliwią organizacji stawić czoła nowym i ciągle ewoluującym wyzwaniom cyfrowego świata. Sprawdzone, skalowalne i globalne praktyki pozwalają na rozwój i transformację biznesu nawet w najbardziej gorączkowych czasach.

ITIL 4 będzie bardziej przydatny dla twórców oprogramowania, praktyków zarządzania usługami i przedsiębiorstw poprzez całościowe spojrzenie na dostarczanie produktów i usług. Począwszy od pierwszego poziomu Foundation, ITIL 4 podkreśla znaczenie współpracy, przejrzystości, automatyzacji wszędzie tam, gdzie to możliwe.

Dziś możliwości biznesowe są nieograniczone, a nowe potrzeby rosną w szybkim tempie. Organizacje IT muszą być w stanie spełniać lub przewyższać oczekiwania usług poprzez wydajną pracę. Spójne i powtarzalne procesy to kluczowe warunki skutecznego i wydajnego ulepszania usług. Wdrażając ITIL każda organizacja może uzyskać całościowe spojrzenie i lepszą kontrolę wzajemnie powiązanych działań.

10 korzyści z wdrożenia praktyk ITIL 4 w organizacji

1. Koncentracja  na współtworzeniu wartości biznesowej, a nie tylko na świadczeniu usług IT.
2. Silniejsze i strategiczne powiązanie między IT a biznesem.
3. Usprawnienie relacji z klientem. Wzrost satysfakcji klientów z dostarczania usług
4. Lepsze zarządzanie ryzykiem biznesowym, zakłóceniami i awariami usług
5. Stabilne środowisko usług umożliwiające nadążanie za zmianami biznesowymi.
6. Niższe koszty dzięki lepszemu wykorzystaniu zasobów IT.
7. Większa zdolność koordynowania dostaw towarów i usług i redukcja  kosztów rozwoju.
8. Elastyczne praktyki świadczenia usług wspierające transformację cyfrową.
9. Zwiększenie przejrzystości i usprawnienie komunikacji wewnątrz organizacji.
10. Lepsze zarządzanie jakością przez doskonalenie organizacji (continual improvement)

Przyjęcie standardu ITIL potwierdza, że usługi IT w organizacji są dostarczane według najlepszych praktyk stosowanych w największych firmach na świecie. Poza bezpośrednimi i wymiernymi korzyściami organizacyjnymi i finansowymi, ma też niebagatelne zalety wizerunkowe. 

Korzyści dla pracowników 

ITIL to jeden z najbardziej poszukiwanych certyfikatów wśród specjalistów IT.  Prawie jedna piąta z nich posiada certyfikat ITIL. Profesjonaliści z certyfikatem ITIL są świetnie opłacani na całym świecie. Jednym z powodów wysokich zarobków jest znaczenie i rola jaką specjaliści ITIL odgrywają w swoim miejscu pracy. Po szkoleniu i uzyskaniu certyfikacji ich umiejętności są gwarancją odniesienia sukcesu niezależnie od stanowiska.

Zapotrzebowanie na wyszkolonych i certyfikowanych ekspertów ITIL w obszarach związanych z ITSM stale rośnie. Zatem rozwijanie kompetencji w tym zakresie i zdobywanie kolejnych certyfikatów ITIL 4 to decyzja mająca bezpośredni wpływ na rozwój ścieżki kariery.