ITIL 4 jest kolejną iteracją najpopularniejszego zestawu praktyk, łącząc najlepsze cechy poprzednich wersji ITIL. Przenosi operacje IT i usługi na nowy poziom. Odchodząc od podejścia procesowego, ITIL 4 wszechstronnie wspiera firmy w dostarczaniu usług opartych na jakości i wartości.
W lutym 2019 roku AXELOS opublikował najnowszą wersję najlepszych praktyk zarządzania usługami IT. Do pracy nad nią zaprosił ekspertów z różnych dziedzin z całego świata, aby skupić się na dostosowaniu i integracji ITIL z powszechnie używanymi praktykami i metodologiami takimi jak DevOps, Agile i Lean.
ITIL v3 koncentrował się na usługach IT. Tworzeniu, wdrażaniu, dostarczaniu, ulepszaniu usług zgodnie z cyklem życia usługi (Service Lifecycle). ITIL 4 koncentruje się na współtworzeniu wartości w całej organizacji. Wartość jest współtworzona przez wszystkich interesariuszy zaangażowanych w dostarczanie usługi lub produktu klientowi końcowemu.
ITIL jest dziś globalnym standardem praktyk IT, używanym przez miliony praktyków na świecie. 90 proc. firm notowanych na londyńskiej giełdzie FTSE 500 korzysta z jego zaleceń prowadząc operacje IT.
ITIL 4 uznaje, że usługi są głównym sposobem w jaki organizacje mogą i dostarczają wartość sobie i klientom. Dziś prawie wszystkie usługi obsługiwane są przez technologie informatyczne, co daje firmom nieograniczone niemal możliwości tworzenia, rozszerzania i ulepszania możliwości zarządzania usługami IT.
Przeczytaj także:
Istotą ITIL 4 jest uświadomienie sobie, że nic nie istnieje w izolacji. Wszystkie elementy należy oceniać całościowo i przy założeniu, że do zarządzania usługami IT najlepiej podchodzić z punktu widzenia wzajemnych interakcji.
Transformacja cyfrowa stała się głównym celem większości organizacji. Jednak transformacja cyfrowa to nie tylko ewolucja w samym IT. To całościowa zmiana biznesowa wpływająca na organizację w każdym aspekcie jej działalności. Dlatego od działów IT wymaga się zaangażowania i pewności, że współdziałają z resztą firmy w celu współtworzenia wartości.
Specjaliści ITSM uważają, że platforma ITIL może zwiększyć szanse organizacji na udaną transformację cyfrową. ITIL 4 promuje większą szybkość, sprawność i elastyczność działania poprzez system wartości usług (SVS) i zasady przewodnie. ITIL 4 odpowiada na potrzeby nowoczesnych organizacji integrując praktyki ITIL z metodami takimi jak Lean, Agile i DevOps. Wytyczne ITIL 4 są również szeroko dostępne dla osób spoza działu IT.
Wytyczne ITIL 4 pomagają firmom radzić sobie z wyzwaniami cyfrowej rzeczywistości, którą określamy mianem Czwartej Rewolucji Przemysłowej (Gospodarka 4.0). Tempo z jaką pojawiają się innowacje, produkty i cyfrowe usługi wpływa na niemal każdą branżę, a oddziaływanie ma charakter globalny. Czwarta rewolucja związana jest z pojawieniem się technologii związanych z takimi dziedzinami jak robotyka, sztuczna inteligencja, nanotechnologia, komputery kwantowe, biotechnologia, internet rzeczy (IoT), druk 3D, pojazdy autonomiczne.
Kryzysy ekonomiczne w ostatnich dwóch dekadach XXI wieku i rok 2020 z globalnym lockdownem dobitnie pokazują, że wstrząsy i turbulencje na stałe wpisały się w biznesowy krajobraz. Dlatego ITIL 4 akcentując skupianie się na dostarczaniu wartości wspiera organizacje w zmiennej i pełnej pułapek rzeczywistości. ITIL 4 zapewnia ramy i wskazówki dotyczące najlepszych praktyk, które umożliwią organizacji stawić czoła nowym i ciągle ewoluującym wyzwaniom cyfrowego świata. Sprawdzone, skalowalne i globalne praktyki pozwalają na rozwój i transformację biznesu nawet w najbardziej gorączkowych czasach.
ITIL 4 będzie bardziej przydatny dla twórców oprogramowania, praktyków zarządzania usługami i przedsiębiorstw poprzez całościowe spojrzenie na dostarczanie produktów i usług. Począwszy od pierwszego poziomu Foundation, ITIL 4 podkreśla znaczenie współpracy, przejrzystości, automatyzacji wszędzie tam, gdzie to możliwe.
Dziś możliwości biznesowe są nieograniczone, a nowe potrzeby rosną w szybkim tempie. Organizacje IT muszą być w stanie spełniać lub przewyższać oczekiwania usług poprzez wydajną pracę. Spójne i powtarzalne procesy to kluczowe warunki skutecznego i wydajnego ulepszania usług. Wdrażając ITIL każda organizacja może uzyskać całościowe spojrzenie i lepszą kontrolę wzajemnie powiązanych działań.
1. Koncentracja na współtworzeniu wartości biznesowej, a nie tylko na świadczeniu usług IT.
2. Silniejsze i strategiczne powiązanie między IT a biznesem.
3. Usprawnienie relacji z klientem. Wzrost satysfakcji klientów z dostarczania usług
4. Lepsze zarządzanie ryzykiem biznesowym, zakłóceniami i awariami usług
5. Stabilne środowisko usług umożliwiające nadążanie za zmianami biznesowymi.
6. Niższe koszty dzięki lepszemu wykorzystaniu zasobów IT.
7. Większa zdolność koordynowania dostaw towarów i usług i redukcja kosztów rozwoju.
8. Elastyczne praktyki świadczenia usług wspierające transformację cyfrową.
9. Zwiększenie przejrzystości i usprawnienie komunikacji wewnątrz organizacji.
10. Lepsze zarządzanie jakością przez doskonalenie organizacji (continual improvement)
Przyjęcie standardu ITIL potwierdza, że usługi IT w organizacji są dostarczane według najlepszych praktyk stosowanych w największych firmach na świecie. Poza bezpośrednimi i wymiernymi korzyściami organizacyjnymi i finansowymi, ma też niebagatelne zalety wizerunkowe.
ITIL to jeden z najbardziej poszukiwanych certyfikatów wśród specjalistów IT. Prawie jedna piąta z nich posiada certyfikat ITIL. Profesjonaliści z certyfikatem ITIL są świetnie opłacani na całym świecie. Jednym z powodów wysokich zarobków jest znaczenie i rola jaką specjaliści ITIL odgrywają w swoim miejscu pracy. Po szkoleniu i uzyskaniu certyfikacji ich umiejętności są gwarancją odniesienia sukcesu niezależnie od stanowiska.
Zapotrzebowanie na wyszkolonych i certyfikowanych ekspertów ITIL w obszarach związanych z ITSM stale rośnie. Zatem rozwijanie kompetencji w tym zakresie i zdobywanie kolejnych certyfikatów ITIL 4 to decyzja mająca bezpośredni wpływ na rozwój ścieżki kariery.