Blog Conlea

ITIL®4 Foundation. Najpopularniejszy certyfikat IT 

Autor: Conlea | 21-05-25 09:21

87 proc. specjalistów IT posiada co najmniej jeden certyfikat, a 40 proc. planuje kolejny. Jego uzyskanie przynosi natychmiastowe korzyści w postaci wzrostu jakości pracy, większego zaangażowania i szybszego wykonywania zadań. Najpopularniejszym certyfikatem w świecie IT jest ITIL 4 Foundation. 


Motywacją do zdobycia certyfikatu jest perspektywa rozwoju kariery w IT wraz z  możliwością lepszych zarobków. To dane z raportu Global Knowledge 2020 IT Skills and Salary Report, największego na świecie badania społeczności IT. Jednak dla profesjonalistów IT ukończenie szkolenia oznacza w praktyce wzrost jakości pracy, możliwość szybszego jej wykonywania czy większe zaangażowanie w zadania.

Dla pracodawcy certyfikat IT to czytelny sygnał, że pracownik jest gotowy zainwestować czas, aby zdobyć nowe umiejętności. Prawie 20 proc. uczestników szkoleń otrzymało podwyżkę lub awans po uzyskaniu certyfikatu, wielu pomógł w zdobyciu zaufania klientów. W USA wynagrodzenia specjalistów IT posiadających certyfikaty są o 8 proc. wyższe niż tych, którzy ich nie posiadają.  Zdobycie nowych umiejętności potwierdzone certyfikatem może skutkować podwyżką nawet o 12 tys. dolarów rocznie. 

Certyfikat ITIL 4 najpopularniejszy w 2020 roku

ITIL 4 Foundation jest najbardziej rozpowszechnionym certyfikatem wśród praktyków IT. Posiadało go 17 proc. respondentów badania Global Knowledge 2020.  

Wraz z wprowadzeniem ITIL 4 w lutym 2019, najbardziej rozpowszechniony na świecie framework do zarządzania IT doczekał się aktualizacji po raz pierwszy od 2011 roku. ITIL 4 uwzględnia nowe procesy i metody stosowane w nowoczesnym IT, takie jak Desvops, Agile i Lean IT. 

Certyfikacja ITIL 4 Foundation potwierdza znajomość struktury ITIL i jej zastosowanie w usprawnianiu zarządzania usługami IT. Na tle większości certyfikatów z badania wyróżnia się tym, że skupia się potrzebach, które powstają na styku IT i biznesu.

Aby uzyskać certyfikat, należy zdać egzamin. Nie ma innych warunków wstępnych dla egzaminu ITIL 4 Foundation. Jest to jednak warunek wstępny dla kolejnych kursów ITIL Intermediate.

10 najpopularniejszych certyfikatów świata IT

  1. ITIL Foundation
  2. Cisco Certified Network Associate (CCNA) Routing and Switching
  3. CISA - Certified Information Systems Auditor
  4. Cisco Certified Network Professional (CCNP) Routing and Switching
  5. CompTIA A+
  6. CISM - Certified Information Security Manager
  7. CompTIA Security+
  8. CompTIA Network+
  9. CCA-V: Citrix Certified Associate - Virtualization
  10. AWS Certified Solutions Architect – Associate

Certyfikaty gwarancją wyższych zarobków

Z raportu wynika, że najpopularniejszą kategorią szkoleń jest cyberbezpieczeństwo. Wśród certyfikowanych specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, 21 proc. specjalistów posiada certyfikat CISA, a 13 proc. CISM. Dziś istnieją dwa obszary techniczne, które wymagają największych inwestycji: cloud computing i cyberbezpieczeństwo. Nie jest zaskoczeniem, że cztery najlepsze certyfikaty IT pod względem wynagrodzenia dotyczą albo chmury obliczeniowej lub bezpieczeństwa.

Certyfikaty cloud computing i cyberbezpieczeństwa takie jak ISACA, (ISC)2, AWS i Google Cloud należą do najlepiej płatnych. Umiejętności związane z chmurą i bezpieczeństwem IT są również najbardziej poszukiwane, ponieważ managerowie IT mają trudności z zatrudnianiem pracowników w tych obszarach.

Skąd popularność certyfikatów IT?

Co motywuje do zdobywania nowych kompetencji? Wyższa pensja zazwyczaj nie jest głównym bodźcem. Specjaliści IT są głodni wiedzy i rozwoju zawodowego oraz dążą do poszerzania  specjalizacji. Pomijając kwestię wynagrodzenia, osoby, które niedawno zdobyły certyfikaty IT, wykazują większą efektywność w pracy.

  • 52 proc.  twierdzi, że poprawiła się jakość ich pracy
  • 36 proc.  jest bardziej zaangażowanych w swoją pracę
  • 31 proc. szybciej wykonuje swoją pracę
  • 16 proc. planuje szukać nowej pracy
  • 15 proc. popełnia mniej błędów
  • 13 proc. otrzymało podwyżkę

Już zdobycie jednego certyfikatu sprawia, że połowa specjalistów IT czuje, że ich umiejętności są jeszcze bardziej cenione w ich firmie. 

Korzyści z inwestycji w szkolenia  

63 proc. dyrektorów IT twierdzi, że ich organizacja zapewnia formalne szkolenia dla pracowników, To  wzrost o 4 procent w porównaniu z rokiem 2019. Spośród decydentów IT, którzy zezwolili na szkolenie, 70 proc. zrobiło to w celu uzyskania certyfikatu lub recertyfikacji.

Wartość certyfikacji jest niemal jednomyślna. 94 proc. decydentów na całym świecie twierdzi, że certyfikowani członkowie zespołu zapewniają wartość dodaną wykraczającą poza koszt certyfikacji. Ponad połowa ankietowanych szacuje roczne korzyści ekonomiczne wynikające z posiadania certyfikowanego pracownika na ponad 10 tys. dolarów. 16 proc. szacuje, że korzyść ta wynosi 30 tys. dolarów lub więcej. 75 proc. managerów IT  sygnalizuje  problem z brakiem umiejętności w zespołach.  

Umiejętności zdobyte przez uczestników szkoleń są wartością, którą trafia dalej do zespołów i organizacji. Główną zaletą przeszkolonego zespołu jest jego zdolność do wypełniania luk w umiejętnościach organizacyjnych. Certyfikowani pracownicy są również bardziej produktywni, lepiej spełniają wymagania klientów, szybciej rozwiązują problemy, zapewniają przewagę konkurencyjną i szybciej kończą projekty.

Główne korzyści z uczestnictwa pracowników w szkoleniach 

  • Redukcja luk kompetencyjnych - 52 proc.
  • Wzrost produktywności - 44 proc. 
  • Rozumienie potrzeb klienta - 43 proc.
  • Szybsze rozwiązywanie problemów - 36 proc.
  • Przewaga konkurencyjna - 35 proc.
  • Szybsza realizacja projektów -  33 proc. 
  • Szybsze wdrażanie produktów lub usług - 29 proc.
  • Mniejsza rotacja pracowników - 24 proc. 


Ponad 90 proc. respondentów szkoliło się w ciągu ostatniego roku. To  wzrost o 7 procent w porównaniu do roku 2019. Obciążenie pracą stanowi poważne wyzwanie zarówno dla menedżerów  jak i pracowników. Sytuację pogarszają również braki w kompetencjach i nieobsadzone stanowiska w zespole. Rosnące obciążenie pracą powoduje nadmierny stres u pracowników. To jeden z powodów niezadowolenia wśród specjalistów IT. Zadowolenie z pracy jest dla nich jednym z najważniejszych kryteriów satysfakcji z pracy.  90 proc. z grupy niezadowolonych planuje zmienić pracodawcę. 

***

Global Knowledge 2020 IT Skills and Salary Report jest jednym z największych badań dotyczących wynagrodzeń w branży IT, certyfikacji oraz kompetencji. Badanie rynku pracy IT przeprowadzane jest od 2006 roku. W raporcie przeanalizowane dane pochodzące od ponad 9 500 specjalistów IT w Ameryce Północnej, Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, Ameryce Łacińskiej oraz w regionie Azji i Pacyfiku.