Wróć do wszystkich wpisów

9 min czytania

Trendy w szkoleniach liderów IT 2025

Opracowanie: Karolina Matysek

Post image

Współczesne szkolenia dla Managerów IT to już nie kilkudniowe teorie, lecz konkretne odpowiedzi na konkretne wyzwania. Zamiast wykładów – warsztaty. Zamiast ogólników – pigułki wiedzy gotowe do użycia. Na podstawie raportu „Trendy szkoleniowe” Conlea pokazujemy, czego naprawdę oczekują dziś Managerowie IT od rozwoju kompetencji.

Czego oczekują dziś uczestnicy szkoleń IT?

Dane z raportu "Trendy szkoleniowe" firmy Conlea pokazują wyraźne zmiany w podejściu do rozwoju zawodowego liderów IT. Między 2021 a 2023 rokiem zauważalny był wzrost popularności szkoleń stacjonarnych, co wskazuje na potrzebę bezpośredniego kontaktu i wyższej jakości interakcji. Mimo to formy online nadal dominują. Kursy e-learningowe wzrosły o 8%, a aż 70% respondentów uznaje je za priorytet. Mikrolearning natomiast stał się skuteczną odpowiedzią na przeciążenie informacyjne – aż 65% pracowników deklaruje, że pomaga on w przyswajaniu nowej wiedzy w pracy. 

New call-to-action

"W świecie gdzie spędzamy więcej czasu na streamingu video czy social media niż czytaniu książek, uczestnicy słusznie oczekują i są przyzwyczajeni do przyswajania informacji w formie video. Jest to wygodna forma, którą można przyswajać w dowolnym czasie, co jest coraz bardziej wymagane w kontekście home-workingu i life balance" – mówi Artur Dębiec, ITIL4 Trainer, ServiceNow Platform Manager @Centrica. 

Jakie problemy IT Managerów powinny rozwiązywać dobre szkolenia?

Liderzy IT nie mają czasu na teorię bez zastosowania. Jak pokazują obserwacje trenerów Conlea, uczestnicy coraz częściej pytają: „Jak mam to wykorzystać w moim zespole?”. Skuteczne szkolenie to takie, które rozwiązuje realne problemy:

  • wypalenie zawodowe,

  • brak asertywności,

  • chaos komunikacyjny,

  • trudności w delegowaniu.

W komunikacji warto stawiać na konkret: „Dowiesz się, jak...", "Poznasz narzędzie do...", "Zastosuj od razu". Tylko w ten sposób można przekonać przebodźcowanych specjalistów, że warto poświęcić czas na rozwój.

"Zdecydowana większość uczestników szkoleń wskazuje na możliwość zastosowania nowych umiejętności jako główną motywację do uczestnictwa w
szkoleniu. Co za tym idzie, jest niezwykle istotne, żeby szkolenia dobierane były
do problemów, z jakimi zmagają się potencjalni uczestnicy, a zakres materiału
obejmował łatwe do wprowadzenia narzędzia" – komentuje Damian Rutkiewicz, Agile Coach, Scrum Master @Allianz, Agile&ScrumTrainer. 

Krótkie szkolenia online dla zapracowanych liderów IT

Raport Conlea i obserwacje z rynku pokazują jasno: długie, stacjonarne sesje są postrzegane jako nieefektywne. IT Managerowie są przebodźcowani
i przeciążeni. Dlatego rośnie znaczenie form dynamicznych, angażujących
i krótkich: 2–4 godziny, online, wieczorem lub po pracy. To nie tylko oszczędność czasu, ale też realne dopasowanie do rytmu życia zawodowego.

Czym jest microlearning i dlaczego działa w IT?

Microlearning to metoda dostarczania treści edukacyjnych w krótkich, skoncentrowanych sesjach trwających od kilku minut do godziny. Każda sesja skupia się na jednym konkretnym temacie lub umiejętności, co umożliwia efektywne przyswajanie wiedzy i lepsze zarządzanie czasem szkoleniowym.

Z raportu „Trendy szkoleniowe" wynika, że:

  • 65% pracowników uważa mikroszkolenia za skuteczne narzędzie
    w rozwoju kompetencji,

  • mikroszkolenia odpowiadają na styl życia liderów IT – szybko, konkretnie, elastycznie.

"W erze szybkiego dostępu do informacji jesteśmy coraz bardziej przyzwyczajeni do konsumpcji treści w błyskawicznym tempie. Oczekujemy, że potrzebne nam informacje będą dostępne natychmiast. Mikroszkolenia są odpowiedzią na ten trend, dostarczając wiedzę w skondensowanych, łatwo przyswajalnych modułach" – mówi Stefan Rautszko, DevOps Chapter Head @Roche. 

E-learning w rozwoju IT Managera: zalety i zastosowanie

E-learning to zdalna forma nauki umożliwiająca samodzielne przyswajanie materiałów – najczęściej przez platformy edukacyjne. To najpopularniejsza forma edukacji według raportu Conlea – aż 70% respondentów wskazuje ją jako priorytet.

Korzyści z e-learningu dla IT Managerów:

  • nauka w dogodnym miejscu i czasie,

  • spójność przekazu i jakości,

  • łatwa aktualizacja treści,

  • integracja z CRM, możliwość śledzenia postępów,

  • niższe koszty operacyjne i wysoka skalowalność.

„Każdy uczestnik otrzymuje tej samej jakości treść, co minimalizuje ryzyko błędów trenera i zapewnia spójność w przekazywaniu wiedzy". raport „Trendy szkoleniowe” Conlea.

Indywidualne ścieżki rozwoju liderów IT – jak dobrać odpowiednie szkolenie?

Współczesne programy rozwojowe muszą uwzględniać fakt, że nie ma jednej uniwersalnej ścieżki edukacji dla wszystkich liderów IT. W raporcie „Trendy szkoleniowe” podkreślono rosnące znaczenie celowanych, szytych na miarę szkoleń, które uwzględniają:

  • etap rozwoju lidera (np. nowy manager vs. doświadczony Head of IT),

  • kontekst organizacyjny (firma w transformacji, w szybkim wzroście, w kryzysie),

  • dojrzałość zespołu i jego potrzeby (praca zdalna, przeciążenie, zmiany kadrowe),

  • typ zespołu (specjaliści techniczni, cross-funkcyjne grupy projektowe, zespoły macierzowe).

„Firmy często poszukują szkoleń 'szytych na miarę', które uwzględniają specyficzne wyzwania organizacji i są zgodne z jej kulturą oraz strategią.”
raport „Trendy szkoleniowe” Conlea

W praktyce oznacza to m.in. łączenie różnych formatów (mikrolearningu z warsztatami), tworzenie indywidualnych planów rozwojowych i oferowanie liderom narzędzi do samooceny – np. assessmentu dojrzałości menedżerskiej lub indeksu zespołowego „IT Team Health”.

Szkolenie przestaje być „produktem z katalogu”, a staje się elementem większej układanki, w której IT Manager ma realny wpływ na wybór tempa, zakresu i stylu swojego rozwoju.

IT manager 2025, it manager 2015, rola it managera

Dlaczego szkolenia praktyczne są skuteczniejsze niż teoria?

Dorośli uczą się skuteczniej, gdy mogą natychmiast zastosować zdobytą wiedzę. Jak podkreślają trenerzy Conlea, najbardziej angażujące są szkolenia oparte na:

  • case studies z życia uczestników,

  • ćwiczeniach indywidualnych i grupowych,

  • symulacjach sytuacji menedżerskich.

Według badania Shepherd (2009), case study jako metoda nauczania poprawia zrozumienie teorii i jej zastosowanie w praktyce. To podejście zwiększa również motywację i zaangażowanie.

„W przeciwieństwie do wysłuchania treści prezentowanej przez prowadzącego, formy takie jak case studies czy symulacje stanowią aktywną formę przyswajania wiedzy poprzez dyskusje, wymianę doświadczeń oraz możliwość wypróbowania swoich pomysłów w praktyce w bezpiecznym środowisku szkoleniowym. Chociaż wymagają one większego zaangażowania ze strony prowadzącego, efektywność i praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy są tego warte. komentuje Joanna Wiktorczyk, Agile Coach @MySugr.

Blended learning dla IT Managerów – jak działa model mieszany?

Blended learning (czyli nauka mieszana) łączy e-learning z sesjami na żywo – oferując idealną równowagę między elastycznością a bezpośrednim zaangażowaniem.

Uczestnik najpierw zapoznaje się z materiałem online, a następnie bierze udział w praktycznym warsztacie. To model szczególnie ceniony w środowisku IT – umożliwia transfer wiedzy bez przerywania pracy zespołu.

„Blended learning to metoda łącząca tradycyjne szkolenia stacjonarne z nowoczesnym e-learningiem. Dzięki temu teoria może być przyswajana online, w dogodnym dla kursanta czasie i tempie, a spotkania z trenerem są poświęcone praktycznym warsztatom, dyskusjom i interakcji z trenerem oraz innymi uczestnikami.” Krzysztof Nowacki, IT Operations Lead @Bosch, ITIL 4 Trainer. 

Jak mierzyć skuteczność szkoleń IT Managera?

Certyfikat to dodatek. Prawdziwą miarą skuteczności szkolenia jest:

  • zmiana stylu zarządzania,

  • lepsze wyniki w zespole,

  • większe zaangażowanie pracowników,

  • redukcja błędów i konfliktów.

„Ludzie pragną przekładać zdobytą wiedzę na praktykę, ale często brakuje im jasnych wskazówek, jak to zrobić. Zamiast tradycyjnych szkoleń, potrzebują wsparcia w formie konsultacji oraz praktycznych warsztatów, które pomogą im efektywnie zastosować teorię w realnych sytuacjach.” – dodaje Jarosław Pastuszak, ITSM trainer and consultan. 

Czego brakuje na rynku szkoleń dla IT Managerów? 

Choć oferta szkoleń dla branży IT dynamicznie się rozwija, eksperci Conlea zwracają uwagę na konkretne braki, które ograniczają realny wpływ programów rozwojowych na zespoły i organizacje.

Z raportu „Trendy szkoleniowe” wynika, że:

  • brakuje programów rozwojowych dla specjalistów technicznych, którzy awansują do roli menedżera, ale nie mają wsparcia w rozwinięciu kompetencji liderskich,

  • zbyt rzadko pojawiają się szkolenia dotyczące komunikacji i współpracy między działami – szczególnie między IT a biznesem,

  • brakuje szkoleń, które przygotowują do pracy w strukturach macierzowych i rozproszonych, co staje się normą w firmach transformujących się cyfrowo.

"W ofercie szkoleń brakuje programów, które skupiają się na rozwijaniu umiejętności menedżerskich i komunikacyjnych pracowników technicznych, zwłaszcza w kontekście współpracy z nietechnicznymi zespołami" - komentuje Monika Kryńska, Service Management Lead @ Formula 1, ITIL4 Foundation Trainer. 

To właśnie ta luka – pomiędzy wiedzą techniczną a kompetencjami liderskimi – sprawia, że wielu managerów IT ma trudność z płynnym przejściem do roli lidera zespołu. Firmy potrzebują dziś programów, które uczą nie tylko „co to jest change management”, ale też jak zakomunikować zmianę w zespole, jak radzić sobie z oporem i jak budować zaufanie.

Masterclass Conlea – praktyczne szkolenie dla IT Managerów

Wszystkie opisane wyżej potrzeby i oczekiwania znalazły swoje odzwierciedlenie w programie Masterclass Team Leader IT od Conlea. To:

  • cotygodniowe sesje na żywo (4 godziny),

  • 100% praktyki,

  • realne narzędzia i scenariusze,

  • grupa managerów IT na podobnym etapie.

Program stworzony z myślą o tych, którzy nie chcą kolejnego kursu – ale konkretnej zmiany w swoim stylu zarządzania.

👉 Zobacz szczegóły i dołącz do edycji: https://info.conlea.pl/masterclass/team-leader-it 

Team Leader IT, Masterclass

Najczęściej zadawane pytania – FAQ 

Jakie szkolenia są najbardziej skuteczne dla IT Managerów w 2025 roku?

Najlepiej sprawdzają się krótkie, praktyczne formy – takie jak microlearning, blended learning i warsztaty z realnymi case studies. Liderzy IT cenią szkolenia, które odpowiadają na konkretne wyzwania zespołów i są osadzone w kontekście ich pracy.

Czym różni się microlearning od e-learningu?

Microlearning to krótkie, tematyczne moduły (5–15 minut), natomiast e-learning to szersze kursy realizowane online we własnym tempie. Microlearning jest bardziej dynamiczny i szybciej wdrażalny w pracy zespołu IT.

Jakie kompetencje miękkie są kluczowe dla IT Managerów?

W 2025 roku kluczowe są: komunikacja, odporność psychiczna, empatia, aktywne słuchanie, umiejętność radzenia sobie ze zmianą i zarządzanie zespołami rozproszonymi.

Dlaczego blended learning zyskuje na popularności w branży IT?

Blended learning łączy wygodę nauki online z jakością spotkań na żywo. IT Managerowie cenią ten model za możliwość przygotowania się indywidualnie i wykorzystania warsztatu do praktycznego rozwiązywania problemów.

Czy certyfikat jest najważniejszym efektem szkolenia?

Nie. Firmy i uczestnicy coraz częściej szukają efektów mierzalnych w działaniu: lepszej komunikacji, większej efektywności i wpływu lidera na zespół. Certyfikat to tylko potwierdzenie, nie cel.

 

Kategorie: IT manager Masterclass

Nie zapomnij udostępnić tego postu

Wiedza i inspiracje prosto na Twój mail

Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.

Spis treści