Kultura pracy oparta na zaufaniu i szczerości wg Netflix i Patty McCord
Patty McCord współtworzyła w Netflix kulturę pracy opartą o zaufanie i szczerość. Opowiedziała o tym podczas konferencji IT Manager of Tomorrow 2020. czytaj dalej
Bardzo często jesteśmy pytani, jaka forma prezentacji będzie najbardziej interesująca dla słuchaczy – uczestników konferencji. Jedną z możliwości jest wystąpienie oparte na case study. Badania rynkowe pokazują, że jednym z najważniejszych elementów podczas procesów decyzyjnych są obawy i wątpliwości dotyczące zastosowania danego rozwiązania. Aby więc pomóc słuchaczom pokonać te obawy i zniwelować wątpliwości, warto pokazać, że są już inne osoby z podobnymi problemami, którym Twoje doświadczenia pomogły. Narzędziem, które Ci to ułatwi, jest właśnie prezentacja oparta na studium przypadku, która w rzetelny i autentyczny sposób przedstawi Twoje metody pracy, narzędzia i workflow.
Case study, czyli studium przypadku, to analiza konkretnej sytuacji, w której zawarte są informacje o początkowym problemie i sposobach, dzięki którym problem rozwiązano. Innymi słowy, jest to opis realizacji projektu; opowieść o tym, jak rozwiązałeś dany problem dzięki autorskim rozwiązaniom. Case study to narzędzie, które umożliwia Ci zaprezentowanie swojego doświadczenia, stylu pracy i wykorzystanych narzędzi oraz obszarów działań, a także uzyskanych efektów. Jest dla słuchaczy cenną wiedzą i wskazówką, jakim doświadczeniem możesz się pochwalić. Studium przypadku może też obrazować Twoje podejście do rozwiązywania problemów i zaprezentować Cię w roli eksperta, który „dowozi” efekty i chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Może być bardzo przekonującą formą pokazania swojego doświadczenia – historia wdrożenia Twoich rozwiązań w wiarygodny sposób daje dowód, że one działają. Jest to przydatne nie tylko podczas wystąpień na konferencjach, ale też prezentacji sprzedażowych.
Zmniejsza obawy uczestników, którzy borykają się z problemami podobnymi do tych, które Ty rozwiązałeś. Nic nie działa tak dobrze jak prawdziwy przykład na „żywym organizmie”.
Jest znacznie bardziej interesującą formą przekazu marketingowego niż przedstawiona w monotonny sposób teoria lub dane liczbowe, z których niewiele wynika. Słowa, które są poparte konkretnymi realizacjami, mocniej przyciągają uwagę słuchaczy i dłużej zostają w ich pamięci.
Gdy przygotowujesz wystąpienie oparte o studium przypadku, postaraj się zadbać o jego odpowiednią strukturę. Dobre case study powinno zawierać:
Wprowadzenie – wstęp do tematu, np. krótki opis sytuacji, w której się znalazłeś.
Przedstawienie problemu i oczekiwań, omówienie największych wyzwań. Dobrze opisany problem zaprezentuje Cię w roli eksperta, który przynosi rozwiązanie dla konkretnego problemu.
Rozwiązanie problemu, czyli metody i narzędzia, które pokażą, jak podszedłeś do problemu. Ta część powinna być zakończona opisaniem efektów otrzymanych w wyniku przeprowadzonych działań i odniesieniem do postawionych celów.
Podsumowanie i opis uzyskanych efektów.
Pamiętaj, że case study powinno być napisane prostym językiem. Odbiorca musi zrozumieć, co chcesz mu przekazać. Gdzie tylko możesz, podeprzyj się dowodami – przydadzą się statystyki i dane liczbowe. Studium przypadku nie powinno zmieniać się w puste przechwałki – zamiast frazesów, zdecydowanie lepiej sięgać po informacje, które dowiodą Twoich kompetencji. Nie zapominaj też o chronologii – bardzo często mamy do czynienia z chaotycznymi case studies, z których trudno wyciągnąć wnioski. Zdecydowanie lepiej postawić na klasyczny, chronologiczny podział, który utrzymuje skupienie i zainteresowanie odbiorców. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie powinny zostać ujęte w związek przyczynowo skutkowy, aby całość była logiczna i zrozumiała.
Choć w ostatnich latach pojęcie storytellingu może się już wydawać nieco oklepane, w studium przypadku ciekawa narracja to konieczność. Oprócz danych i kolejnych etapów działania w case study możesz np. opowiedzieć historię, w której przedstawisz się jako osoba rozwiązującą dany problem. Treść Twojej prezentacji opartej na case study powinna opowiadać jakąś ciekawą historię przy wykorzystaniu odpowiedniej chronologii. Taka forma będzie zdecydowanie przyjemniejsza w odbiorze i na pewno wzbudzi większe zainteresowanie słuchaczy.
Skoro już wiemy, dlaczego warto korzystać z formy case study, przygotowując się do prezentacji na konferencji, odpowiedzmy na pytanie, jak wybrać odpowiedni przypadek do case study. Odpowiedź jest prosta – zdecyduj się na projekt, który uzyskał jak najlepsze efekty i z którego jesteś najbardziej zadowolony. Jeśli chcesz pokazać, jak poradziłeś sobie w trudnej sytuacji, wybierz złożone studium przypadku, w którym zaprezentujesz się jako doświadczony ekspert.
Wiesz już, co powinieneś zawrzeć w swojej prezentacji opartej na case study. Czego nie powinieneś jednak robić, aby studium przypadku, które prezentujesz, okazało się sukcesem?
Nie koloryzuj – prawda zawsze wyjdzie na jaw. Nie opieraj się na wymyślonych danych czy własnoręcznie napisanych na swój temat opiniach. Gdy taka nieuczciwość wyjdzie na jaw, stracisz wiarygodność i reputację.
Nie używaj trudnego języka i branżowego żargonu. Nie każdy jest ekspertem w Twojej dziedzinie i nie każdy ma obowiązek znać określenia, których Ty używasz na co dzień. Zbyt trudna do zrozumienia prezentacja nie będzie w oczach odbiorców wyglądała profesjonalnie.
Nie przesadzaj z danymi i wartościami liczbowymi – choć do pewnego stopnia są one bardzo pomocne i budują wiarygodność, postaraj się znaleźć złoty środek. Gdy danych liczbowych i szczegółowych wykresów będzie za dużo, zanudzisz słuchaczy.
Jak widzisz, wystąpienie oparte na studium przypadku może przynieść wiele korzyści. Odpowiednio przygotowane case study może być ważnym elementem Twojej prezentacji. Należy jednak pamiętać o zasadach, dzięki którym studium przypadku będzie wiarygodne, interesujące i łatwe w odbiorze. Gdy je zastosujesz, łatwiej Ci będzie zainteresować odbiorców, a Twoje case study będzie miało większe szanse na powodzenie.
Kategorie: case study
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
Patty McCord współtworzyła w Netflix kulturę pracy opartą o zaufanie i szczerość. Opowiedziała o tym podczas konferencji IT Manager of Tomorrow 2020. czytaj dalej
Konrad Grzegory, Agile Center of Expertiese Leader w T-Mobile Polska, podczas finału konkursu IT Manager of Tomorrow Awards opowiedział, jaką drogę on i cała organizacja przeszli w kierunku zwinności i co czeka ich w najbliższych latach. czytaj dalej
Marcin Tyburski, CEO firmy SPOC wspierającej firmy w digitalizacji pracy opowiada o zmianach w ITSM, rewolucji Agile i możliwościach dostępnych narzędzi. czytaj dalej
5 października 2021 w Gdyńskim Centrum Filmowym odbył się finał 4. edycji konkursu IT Manager of Tomorrow Awards. Przeczytaj kto został zwycięzcą. czytaj dalej