Wróć do wszystkich wpisów

6 min czytania

SAFe i podwójny model operacyjny

Conlea

Post image

Większość liderów tradycyjnych organizacji doskonale zdaje sobie sprawę z zagrożeń cyfrowej rewolucji. Wielu nie potrafi jednak przeprowadzić zmiany, która zapewni im stabilną pozycję w nowej rzeczywistości. Pytanie brzmi: dlaczego tak jest? 

Mik Kersten, autor głośnej książki Project to Product uważa, że problem nie polega na tym, że organizacje nie zdają sobie sprawy, że potrzebują transformacji. - Problem polega na tym, że organizacje wykorzystują metodologie i modele infrastruktury z poprzedniej epoki, aby zarządzać sytuacją świata współczesnego.


Co to jest SAFe? Wszystko Scaled Agile Framework



John Kotter w książce Accelerate: Building Strategic Agility for a Faster-Moving World proponuje następujące wyjaśnienie. Otóż, odnoszące sukcesy przedsiębiorstwa na początku są małe i zwinne. Zaczynały zwykle jako grupa entuzjastycznie nastawionych osób dzielących wspólną wizję i skupionych na rozwiązywaniu potrzeb klientów. Na tym etapie role i relacje są płynne, a ludzie współpracują w sposób organiczny, aby szukać rozwiązań i dostarczać wartość na wiele sposobów. Innymi słowy, na tym etapie organizacja działa jak przedsiębiorcza sieć osób pracujących nad  realizacją wspólnego celu.

SAFe-customer-centricity-business-agility-Lean-Agile-1Nowe przedsiębiorstwa zaczynają jako zorientowana na klienta sieć

Gdy przedsiębiorstwo odnosi sukcesy, naturalnym krokiem jest chęć rozwoju. Oznacza to, że poszczególne obowiązki muszą stać się lepiej zdefiniowane. Zatrudniani są kolejni specjaliści. Powstają nowe działy. Ustalane są zasady i procedury, aby utrzymać powtarzalność operacji. Biznes zaczyna się organizować według nowych funkcji. Zaczynają powstawać silosy. Tymczasem, działająca równolegle sieć nadal poszukuje nowych możliwości dostarczania wartości.

 

SAFe-customer-centricity-business-agility-Lean-Agile-2

Rosnąca hierarchiczna struktura działa równolegle z przedsiębiorczą siecią

Aby osiągnąć coraz większe korzyści będące efektem skali rozrasta się struktura organizacji. Przejmując praktyki i obowiązki zaczyna kolidować z pierwotną siecią entrepreneur. Mając za sobą autorytet w zakresie bieżących przychodów i rentowności, hierarchiczna organizacja zderza się z szybszą i bardziej adaptacyjną siecią. Wynik? W tym procesie sieć ulega zniszczeniu. Jedną z ofiar tego podejścia jest orientacja na klienta.

 

SAFe-customer-centricity-business-agility-Lean-Agile-3

Przedsiębiorcza sieć zderza się z rosnącą hierarchią

Dopóki rynek pozostaje względnie stabilny, korzyści z efektu skali stanowią barierę dla konkurentów, a przedsiębiorstwo może cieszyć się ciągłym wzrostem. Gdy jednak potrzeby klientów ulegają radykalnej zmianie lub gdy pojawia się przełomowa technologia lub konkurencja wówczas organizacji brakuje elastyczności, aby adekwatnie zareagować. Jej dotychczasowa pozycja rynkowa może upaść niczym domek z kart z dnia na dzień. 


Hierarchie organizacyjne, które stworzyliśmy przez ostatnie pięćdziesiąt lat świetnie się sprawdzały tworząc stabilną strukturę, wypracowując praktyki i zasady. Wspierały rekrutację i rozwój tysięcy pracowników na świecie. Ten wypracowany model nadal jest potrzebny. Powstaje jednak pytanie jak zorganizować i przywrócić ducha pierwotnej przedsiębiorczej sieci? Odnosząc się do tego dylematu John Kotter proponuje: Rozwiązaniem nie jest wyrzucenie tego, co znamy i rozpoczęcie wszystkiego od nowa, ale ponowne wprowadzenie drugiego systemu. Model ten Kotter nazywa „podwójnym systemem operacyjnym” (dual operating system). Przywraca on szybkość i innowacyjność i przedsiębiorczość sieci, jednocześnie wykorzystując potencjał i stabilność systemu hierarchicznego.

SAFe-customer-centricity-business-agility-Lean-Agile-4

„Podwójny system operacyjny” zapewnia wydajność i stabilność
w połączeniu z szybkością wprowadzania innowacji

Organizując drugi system operacyjny wokół strumienia wartości (value streams) zamiast działów, SAFe umożliwia przedsiębiorstwom skupienie się na klientach, produktach, innowacjach oraz wzroście.

SAFe-customer-centricity-business-agility-Lean-Agile-5
SAFe jako drugi organizacyjny system operacyjny.

Ponadto, ten system operacyjny jest elastyczny. Oparty jest o sprawdzone praktyki Lean, Agile i SAFe, dzięki czemu może być szybko zreorganizowany bez zakłócenia istniejącej hierarchii. Takiego podejścia wymaga elastyczność biznesowa. Jednak, aby to osiągnąć, organizacja potrzebuje znacznego poziomu wiedzy specjalistycznej w zakresie siedmiu podstawowych kompetencji.

Siedem podstawowych kompetencji sprawności biznesowej

  1. Lean-Agile Leadership 
  2. Enterprise Solution Delivery 
  3. Agile Product Delivery
  4. Team and Technical Agility 
  5. Lean Portfolio Management 
  6. Organizational Agility
  7. Continuous Learning Culture

SAFe-customer-centricity-business-agility-Lean-Agile-6Klient znajduje się w centrum Siedmiu kluczowych kompetencji sprawności biznesowej

Chociaż każda kompetencja może dostarczać wartość niezależnie, są one również wzajemnie od siebie zależne. Prawdziwa elastyczność biznesowa pojawi się tylko wtedy, gdy przedsiębiorstwo osiągnie znaczący stan doskonałości każdej z nich.

 


Tekst opracowany w oparciu o materiały ze strony Scaled Agile Framework. SAFe and Scaled Agile Framework are registered trademarks of Scaled Agile, Inc. © Scaled Agile, Inc.

Kategorie: SAFe

Nie zapomnij udostępnić tego postu

Wiedza i inspiracje prosto na Twój mail

Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.

Spis treści