Wróć do wszystkich wpisów

6 min czytania

Szkolenie zdalne, tradycyjne czy e-learning - które wybrać?

Bartosz Kozakiewicz

Post image

Szybki internet, obraz w jakości HD oraz wygodne rozwiązania technologiczne pozwalają sprawnie zorganizować i przeprowadzić szkolenie zdalne. Uczestnicy oszczędzają czas na podróże i zwiększają produktywność. Kiedy sytuacja kryzysowa wymaga zmiany sposobu pracy, pracownicy mogą rozwijać kompetencje z dowolnej lokalizacji.

Przeczytaj ten artykuł, żeby dowiedzieć się:

  • czym różnią się szkolenia zdalne od tradycyjnych i e-learningu
  • na co zwrócić uwagę wybierając szkolenie zdalne
  • jak przygotować się do udziału w szkoleniu zdalnym.

W życiu organizacji zdarzają się sytuacje, które zaburzają normalne funkcjonowanie. W reakcji na epidemię wirusa SARS-CoV-2 firmy ograniczają ryzyko zachorowania pracowników. Całe zespoły przechodzą na tryb pracy zdalnej. Wprowadzane są zakazy podróży i uczestnictwa w masowych spotkaniach.

Co zrobić, żeby w takiej sytuacji pracownicy nadal rozwijali swoje kompetencje? Odpowiedzią są szkolenia zdalne.

Pobierz "Porady na efektywny udział w zdalnym szkoleniu"

Czym są szkolenia zdalne?

Szkolenie zdalne to forma nauki, w której trener na żywo przez internet szkoli osoby, które znajdują się w innej lokalizacji. Uczestnicy mogą być na przykład w sali konferencyjnej w firmie, w różnych biurach lub w domach.

Trener i uczestnicy logują się do wirtualnej sali szkoleniowej, gdzie na tablicy prezentowany jest materiał szkoleniowy. Uczestnicy mogą na bieżąco komentować materiał, zadawać pytania i dzielić się własnym doświadczeniem. Mają do dyspozycji chat tekstowy i wideo. Nasi trenerzy stosują narzędzie, które umożliwia przeprowadzanie ćwiczeń dających efekty takie same, jak te robione w sali szkoleniowej. Uczestnicy mogą na przykład realizować zadania w grupach, a następnie dzielić się na forum wypracowanymi efektami. Podstawowy atut szkolenia na żywo - możliwość niezwłocznego przećwiczenia zdobytych kompetencji - zostaje zachowany.

Uczestnicy na platformie takiej jak Teachable mogą wcześniej zapoznać się z materiałami szkoleniowymi. To narzędzie umożliwia im na przykład robienie notatek przed i w trakcie szkolenia.

Szkolenie zdalne a szkolenie tradycyjne

Szkolenia zdalne nie wymagają podróży. Technologia daje możliwość pełnej interakcji na żywo między trenerem i uczestnikami szkolenia zdalnego. Uczestnicy mogą dołączyć do szkolenia z miejsca, które w danym momencie jest dla nich najwygodniejsze. Warto pamiętać, że szkolenie zdalne wymaga długotrwałego skupienia. Dlatego ważny jest odpowiedni dobór miejsca, w którym uczestnik może skoncentrować się na przebiegu szkolenia.

Szkolenia zdalne wiążą się z niższymi kosztami niż tradycyjne. Ich uczestnicy nie muszą podróżować, więc odpadają koszty dojazdu na szkolenie, noclegu i delegacji.

Szkolenia zdalne zajmują mniej czasu. Szkolenia certyfikowane dla managerów IT trwają od 2 do 5 dni. Każdego dnia zajęcia trwają około 6 godzin. Biorąc pod uwagę fakt, że uczestnicy nie muszą podróżować, efektywniej wykorzystują czas. Mogą przeznaczyć go na zapoznanie się z treścią szkolenia, przygotowanie do egzaminu lub wykonywanie swoich zadań służbowych.

Co najważniejsze, szkolenia zdalne obejmują identyczny program jak szkolenia tradycyjne. W naszym przypadku prowadzą je praktycy na co dzień w pracy wykorzystujący wiedzę, której uczą. Ponadto większość z nich pracuje w międzynarodowych firmach i są przyzwyczajeni do prowadzenia spotkań on-line. Szkolenia zdalne obejmują ten sam program, co szkolenia tradycyjne i kończą się akredytowanym egzaminem. Osoby, które zdadzą egzamin otrzymają pełnowartościowy certyfikat potwierdzający kompetencje.

Szkolenie zdalne a e-learning

E-learning to forma nauki, w której uczestnik uczy się we własnym tempie, korzystając z materiałów dostępnych on-line. W przeciwieństwie do szkoleń zdalnych, tutaj nie ma bezpośredniej interakcji z trenerem i innymi uczestnikami.

Elastyczność to główny atut tego rodzaju szkoleń. Brak sztywnego harmonogramu nauki sprawia, że wiedzę możesz zdobywać wtedy, kiedy jest to dla ciebie wygodne. Drugą stroną monety jest to, że z reguły zapoznanie się z materiałem trwa dłużej niż w przypadku szkoleń zdalnych czy tradycyjnych. E-learning jest dobrym narzędziem do indywidualnego rozwoju. Kiedy przeszkolenia wymaga grupa osób, które nie mogą się spotkać w jednej lokalizacji, to zorganizowanie szkolenia zdalnego daje gwarancję, że wszyscy zdobędą wiedzę w określonym czasie. Jeżeli sprawna realizacja zadań przez zespół wymaga nabycia przez jego członków konkretnej wiedzy, to zdalna współpraca z trenerem na żywo całej grupy da dobre efekty.

Co jest potrzebne do udziału w szkoleniu zdalnym?

Efektywny udział w szkoleniu prowadzonym na żywo przez internet wymaga:

  • dostępu do stabilnego łącza internetowego
  • odpowiedniej przestrzeni, w której można się skupić i odciąć od otoczenia
  • komputera, kamery, dobrych słuchawek z mikrofonem lub głośników
  • oprogramowania w wersji rekomendowanej przez dostawcę szkolenia
  • odpowiedniego nastawienia, którego elementem powinno być m.in. zablokowanie czasu na szkolenie w kalendarzu.

Na co zwrócić uwagę wybierając szkolenie zdalne?

Dobór szkolenia zdalnego nie różni się istotnie od wyboru tradycyjnego szkolenia. Porównując ofertę szkoleń zwróć uwagę na:

  • trenerów - czy są to praktycy pracujący na co dzień z narzędziami, których wykorzystania uczą
  • akredytację - organizacje takie, jak Axelos, APMG International czy DASA akredytują instytucje szkoleniowe i trenerów. Wybór szkoleń akredytowanych daje gwarancję, że wiedza przekazywana przez trenera będzie kompletna i aktualna
  • treść szkolenia - czy jest dopasowana do potrzeb Twojej organizacji (np. pod względem doboru case study omawianych na szkoleniu)
  • platforma szkoleniowa - czy rozwiązanie wykorzystywane do prowadzenia szkolenia zdalnego jest bezpieczne i umożliwiają uczestnictwo z dowolnej lokalizacji.

Pobierz "Porady na efektywny udział w zdalnym szkoleniu"

Podsumowanie

Szkolenia zdalne łączą w sobie atuty szkoleń tradycyjnych i szkoleń e-learningowych.

  1. Są efektywne. Ich forma wymaga od uczestników skupienie się na nauce.
  2. Są interaktywne. Uczestnicy mogą na bieżąco wymieniać się opiniami między sobą, dzielić doświadczeniem i zadawać pytania trenerowi.
  3. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z uczestnikami trener może na bieżąco dopasowywać treść szkolenia do potrzeb uczestników.
  4. Nauka w grupie sprawia, że uczestnicy lepiej koncentrują się na materiale.
  5. Oszczędzają czas, ponieważ nie wymagają podróży.
  6. Przynoszą dobre efekty w przypadku potrzeby przeszkolenia jednocześnie grupy osób.
  7. Udział w nich wiąże się z niższymi kosztami, ponieważ nie wymagają dojazdów, noclegów i delegacji.

 

Kategorie: szkolenia e-learning