Co to jest ITIL®? Wszystko o zarządzaniu usługami IT
ITIL to uznany na całym świecie zbiór najlepszych praktyk zarządzania IT. Przeczytaj o najważniejszych koncepcjach i komponentach najnowszej wersji ITIL 4. czytaj dalej
7 min czytania
Najnowsza iteracja ITIL, nazywana ITIL w wersji 4, to dziś najpopularniejsza certyfikacja ITSM, która – jak wskazuje trener Conlea – znajduje się w TOP10 najbardziej cenionych certyfikacji IT. O aktualnej ścieżce ITIL 4, modułach rozszerzających i wymaganiach egzaminacyjnych odpowiedział podczas webinaru Conlea – Damian Szczepaniak.
ITIL to zbiór dobrych praktyk, którymi posługują się eksperci IT od ponad trzydziestu lat – obecnie mamy do czynienia z czwartą już wersją certyfikatu. ITIL 4 to najnowsza wersja biblioteki, która powstała w 2019 roku. Stanowi pewnego rodzaju odpowiedź na rewolucję przemysłową i szybko rosnące zapotrzebowanie na takie kompetencje jak tworzenie usług IT, ich utrzymanie i zarządzanie nimi. ITIL 4 w kompleksowy sposób wspiera zarówno dostawców, jak i klientów. Jest to certyfikat niezwykle kompleksowy – pomaga wypracować procesy udoskonalające nie tylko tworzenie usług i ich dostarczanie, ale też utrzymanie i ciągłe doskonalenie. Obecna wersja ITIL nawiązuje też do innych obszarów, które mocno oddziałują na usługi IT – między innymi finanse czy marketing.
Certyfikacja ITIL 4 kierowana do wszystkich, których droga zawodowa w jakikolwiek sposób dotyka usług IT.
Wynika to z faktu, że ITIL 4 prezentuje bardzo holistyczne podejście, odpowiada na potrzeby wielu branż i firm na zróżnicowanych poziomach rozwoju. Jego koncepcje służą osiągnięciu doskonałości w zarządzaniu usługami IT.
Ścieżka certyfikacji ITIL4 rozpoczyna się od poziomu Foundation, który w dużej mierze opiera się na teorii – zrozumieniu kluczowych pojęć i definicji. Uczestnicy zapoznają się z między innymi z przewodnimi zasadami leżącymi u podstaw ITIL 4, czyli tzw. Guiding Principles. To zbiór zasad, które zapewniają holistyczną wizję tego, jak organizacja powinna być zarządzana i jak powinna wykonywać swoją pracę. Pomagają w adaptacji i dostosowywaniu się firmy do potrzeb i okoliczności.
Na poziomie Foundation omawiane są również cztery wymiary (Four Dimensions) zarządzania usługami, które reprezentują perspektywy istotne dla całego SVS i mają kluczowe znaczenie dla skutecznego i wydajnego tworzenia wartości dla klientów i innych interesariuszy. Są to:
1. Organizations & people - organizacja, ludzie, komunikacja i kultura pracy
2. Information & technology - wykorzystanie i stan technologii
3. Value streams & processes - jakość istniejących procesów i standardów w organizacji
4. Partners & suppliers - współpracownicy i dostawcy
Duży zakres szkolenia Foundation obejmuje omówienie praktyk, takich jak zarządzanie problemami, zmianami, ale również z wersjonowaniem, budowaniem relacji i udoskonalaniem usług.
Po zdaniu egzaminu mamy do wyboru trzy ścieżki – ITIL Managing Professional, ITIL Strategic Leader i ITIL Practice Manager. Najczęściej wybieraną ścieżką jest obecnie MP (Managing Professional), która składa się z czterech szkoleń – Create, Deliver & Support, Drive Stakeholder Value, High Velocity IT i ITIL Strategist – Direct, Plan & Improve.
ITIL MP to ogromna dawka wiedzy od strony praktycznej – szkolenia uczą, jak tworzyć usługi i je dostarczać, współtworzyć wartość i przyspieszać rozwój IT. Ostatnie ze szkoleń MP – ITIL Strategist – jest najbardziej strategiczne i pokrywa również praktyczną wiedzę z raportowania.
Druga ścieżka to SL (Strategic Leader). Jest bardziej zaawansowana, a szkolenia są zdecydowanie bardziej nastawione na strategię w obszarze technologicznym.
W skład ITIL Strategic Leader wchodzi:
Trzecia ścieżka to ITIL Practice Manager, w skład którego wchodzi 15 praktyk, które połączone są w 3 moduły:
Zagadnienia wchodzące w skład Digital na IT Strategy to głównie sposoby wykorzystania technologii cyfrowych przyszłości – sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, środowiska chmurowego czy blockchain. ITIL SL kładzie ogromny nacisk na kompetencje i umiejętności, które trzeba nabyć, aby zostać liderem w szybko rozwijającej się organizacji.
ITIL®4 Master to najwyższy poziom certyfikacji w ramach systemu certyfikacji ITIL®. Jest to tytuł przeznaczony dla doświadczonych specjalistów IT, którzy demonstrują doskonałe zrozumienie i umiejętności w zakresie wdrażania praktyk ITIL® w organizacjach. Posiadacze tego tytułu są ekspertami w dziedzinie zarządzania usługami IT i zdolni są skutecznie stosować praktyki ITIL®4 w różnorodnych scenariuszach biznesowych.
Aby uzyskać „czarny pas” zarządzania usługami IT trzeba przejść wszystkie 3 ścieżki i skompletować 3 tytuły ITIL:
W ramach certyfikacji ITIL 4 dostępne są również dwa moduły uzupełniające. Są one odpowiedzią na pewnego rodzaju trendy i kierunki rozwoju firm IT.
Każdy poziom certyfikacji ITIL 4 jest zakończony egzaminem w formie testu online z jedną, poprawną odpowiedzią. Egzamin przeprowadzany jest bezpośrednio przez dostawcę certyfikacji, w przypadku Conlea jest to PeopleCert. Na szkoleniach Conlea trenerzy przekazują informację jak rozpocząć i przejść proces egzaminacyjny.
Część Foundation kończy się testem jednokrotnego wyboru, który zawiera 40 pytań. Jeżeli przystępujemy do egzaminu w języku ojczystym mamy na ukończenie testu 60 min., jeżeli w języku obcym – test trwa ok. 75 minut. Aby zdać test należy uzyskać minimum 26 punktów. Poziom trudności testu określa skala Bloom'a.
Test kończący część Intermediate również jest testem jednokrotnego wyboru, trwa jednak prawie dwie godziny i jest trudniejszy od poprzedniego (pytania na poziomie 2 i 3 w skali Bloom’a). Na rozwiązanie testu mamy w zależności od języka egzaminu – od 90 do 113 minut. Warto wspomnieć, że na poziomie Intermediate bardzo często opisywany jest przykładowy problem, a zdający musi umieć wybrać spośród odpowiedzi najlepsze rozwiązanie danego problemu.
Egzamin z dodatkowego modułu ITIL 4, musi zostać poprzedzony ćwiczeniami praktycznymi, realizowanymi na etapie szkolenia. Uczestnik musi je zdać, aby przystąpić do testu jednokrotnego wyboru o trudności porównywalnej do Intermediate.
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
ITIL to uznany na całym świecie zbiór najlepszych praktyk zarządzania IT. Przeczytaj o najważniejszych koncepcjach i komponentach najnowszej wersji ITIL 4. czytaj dalej
ITIL 4 dostarcza wskazówek jak wykorzystać możliwości IT w dostarczaniu usług. Poznaj główne koncepcje przedstawione w publikacji ITIL 4 Foundation. czytaj dalej
Ścieżka certyfikacji ITIL 4 zapewnia modułowe podejście do ITIL 4. Zbudowana jest z kompetencji skupionych na kluczowych aspektach praktyk ITIL. czytaj dalej
Dowiedz się jakie certyfikaty IT dają szansę na wzrost zarobków wg badania Global Knowledge 2020 IT Skills and Salary Survey. czytaj dalej