Co to jest ITIL®? Wszystko o zarządzaniu usługami IT
ITIL to uznany na całym świecie zbiór najlepszych praktyk zarządzania IT. Przeczytaj o najważniejszych koncepcjach i komponentach najnowszej wersji ITIL 4. czytaj dalej
Zarządzasz procesami lub usługami IT i chcesz sprawdzić, czy robisz to zgodnie z najlepszymi praktykami? Jesteś project managerem i zależy Ci na jakości wdrażanych systemów IT? Chcesz potwierdzić swoje praktyczne umiejętności uzyskując jeden z najbardziej rozpoznawanych i cenionych certyfikatów na rynku IT? A może chcesz rozszerzyć swoje kompetencje menadżerskie? Jeśli tak, to szkolenie oraz egzamin ITIL 4 Foundation są dla Ciebie.
Zarządzasz procesami lub usługami IT i chcesz sprawdzić, czy robisz to zgodnie z najlepszymi praktykami? Jesteś project managerem i zależy Ci na jakości wdrażanych systemów IT? Chcesz potwierdzić swoje praktyczne umiejętności uzyskując jeden z najbardziej rozpoznawanych i cenionych certyfikatów na rynku IT? A może chcesz rozszerzyć swoje kompetencje menadżerskie? Jeśli tak, to szkolenie oraz egzamin ITIL 4 Foundation są dla Ciebie.
Pierwszym krokiem na drodze do zdania egzaminu ITIL 4 Foundation, który potwierdza podstawową znajomość zbioru najlepszych praktyk ITIL 4, jest uczestnictwo w akredytowanym szkoleniu. Conlea, będąca ATO (ang. Authorized Training Organization), czyli autoryzowaną organizacją szkoleniową, ma odpowiednie uprawnienia do przeprowadzenia szkoleń z ITIL 4. Warto w tym miejscu dodać, że również akredytowane materiały szkoleniowe (slajdy oraz podręcznik uczestnika) są autorstwa Conlea. Dodatkowo, dla egzaminów przeprowadzanych w sposób stacjonarny, Conlea ma prawo do organizowania sesji egzaminacyjnych w imieniu PeopleCert, a akredytowani trenerzy Conlea – do przeprowadzania takich egzaminów.
PeopleCert jest tzw. EI (ang. Examination Institute), który w imieniu AXELOS odpowiada za akredytację ATO, trenerów i materiałów szkoleniowych, a także egzaminowanie oraz certyfikowanie uczestników szkoleń.
AXELOS z kolei jest właścicielem publikacji ITIL®, ścieżki szkoleniowej oraz wszystkich praw intelektualnych z tym związanych.
Podsumowanie najważniejszych cech egzaminu ITIL® 4 Foundation:
Dozwolony materiał |
Brak |
Jest to egzamin "z zamkniętą książką". Publikacja ITIL Foundation, ITIL 4 edition, powinna być używana do nauki, ale NIE może być używana na egzaminie.
|
Czas trwania egzaminu |
60 minut |
Kandydaci przystępujący do egzaminu w języku, który nie jest ich językiem ojczystym lub roboczym mogą otrzymać 25% dodatkowego czasu, czyli łącznie 75 minut.
|
Liczba punktów
|
40 punktów |
Jest 40 pytań, każde warte 1 punkt. Nie ma możliwości oceny negatywnej (tzn. błędna odpowiedź nie powoduje utraty punktu) |
Liczba punktów zaliczających egzamin |
26 punktów |
Aby zdać egzamin, należy poprawnie odpowiedzieć na 26 pytań (65%). |
Dodatkowe podejścia do egzaminu |
Są możliwe |
Jeśli wykupisz opcję „Take2” masz prawo do ponownego zdawania egzaminu. Tak na wszelki wypadek.
|
Poziomy zrozumienia |
Poziomy Blooma 1 i 2 |
"Poziom Blooma" opisuje rodzaj myślenia potrzebny do udzielenia poprawnej odpowiedzi na pytanie. W przypadku pytań na poziomie Blooma 1, musisz zapamiętać informacje dotyczące ITIL 4. W przypadku pytań na poziomie Blooma 2, musisz wykazać się zrozumieniem opisywanych w ITIL 4 koncepcji. |
Typy pytań |
Standardowe, Negatywne, Brakujące słowo i Lista |
Wszystkie pytania są wielokrotnego wyboru. Dla 'standardowych' pytań, masz pytanie i cztery opcje odpowiedzi. Pytania 'Negatywne' są 'standardowymi' pytaniami, w których treść pytania jest sformułowana negatywnie. W przypadku pytań typu "brakujące słowo", w zdaniu brakuje jednego słowa, a Ty musisz wybrać brakujące słowo spośród czterech opcji. W pytaniach typu "lista" znajduje się lista czterech stwierdzeń i należy wybrać dwa poprawne stwierdzenia z listy. |
Standardowe pytanie Co jest źródłem najlepszych praktyk? a) Q
|
Pytanie typu „Brakujące słowo” Wskaż brakujące słowo (słowa) w poniższym zdaniu. [?] definiuje wymagania dotyczące usług i bierze odpowiedzialność za wyniki korzystania z usług. a) Rola Q |
Pytanie typu „Lista” Które stwierdzenie dotyczące zarządzania zasobami i konfiguracją usług jest PRAWDZIWE? 1. Q a) 1 i 2 UWAGA: Dwie pozycje z listy są poprawne. Pytania typu „Lista” nigdy nie są negatywne. |
Negatywne pytanie Który z nich NIE jest zdefiniowanym obszarem wartości? a) Q UWAGA: Pytania negatywne są stosowane tylko w drodze wyjątku, gdy częścią efektu uczenia się jest wiedza, że czegoś się nie robi lub nie powinno to mieć miejsca. |
Dlaczego egzamin warto poprzedzić szkoleniem? Są ku temu dwa ważne powody. Po pierwsze nie możesz przystąpić do egzaminu bez uczestniczenia w akredytowanym szkoleniu. Po drugie, o wiele ważniejsze:
Przygotowania warto zacząć od zapoznania się i zrozumienia, jakiej wiedzy oczekuje się od kandydatów przygotowujących się do egzaminu ITIL 4 Foundation. Informacje te zawarte są w Syllabusie, czyli dokumencie „ITIL® 4 Foundation Candidate Syllabus”, którego przykładową część pokazano na poniższym rysunku.
Book References odnoszą się do odpowiednich rozdziałów i działów podręcznika „ITIL 4 Foundation”. No. marks wskazuje, ile pytań (a zatem punktów) dotyczących danego zagadnienia można się spodziewać na egzaminie. Słowa „Recall” lub „Define” w Assessment Criteria odnoszą się do pierwszego poziomu Blooma (dodatkowo wskazanego w Bloom’s Level jako BL1), czyli dosłownego zapamiętania definicji, podczas gdy słowa „Decribe” i „Explain” odnoszą się do drugiego poziomu Blooma, czyli zrozumienia danych koncepcji.
Syllabus, obok szczegółowej prezentacji zakresu wiedzy koniecznej do zdania egzaminu na 100%, daje nam również bardzo praktyczną informację ułatwiającą priorytetyzację samego procesu nauki – ile dana koncepcja ITIL 4 może nam przynieść punktów. I tak:
Warto na końcu dodać, że Syllabus jest częścią materiałów szkoleniowych udostępnianych uczestnikom szkoleń przez Conlea.
Skoro zapoznałeś się z Syllabusem, to wiesz już na pewno od czego zacząć naukę. Nie? Zacznij po prostu od początku, czyli od podstawowych pojęć ITIL 4. Najlepiej, zacznij już w trakcie szkolenia. Nie bój się zadawać pytań. Skorzystaj z wiedzy trenera oraz doświadczenia swojego i innych uczestników. Uważaj, gdyż egzamin ITIL 4 Foundation jest testem sprawdzającym wiedzę teoretyczną co oznacza, że trzeba umieć interpretować tekst i rozumieć pojęcia, zamiast zbytnio polegać na wiedzy praktycznej lub doświadczeniu zawodowym.
Dobrze jest znać ITIL 3, to bardzo pomaga w części dającej najwięcej punktów na egzaminie, czyli tej dotyczącej praktyk ITIL 4. Jeśli jednak nie znasz ITIL 3, to spokojnie, nie musisz się go uczyć.
Warto za to przeczytać materiały szkoleniowe oraz przejrzeć, w szczególności, gdy jesteś wzrokowcem, książkę ITIL 4 Foundation, dostęp do której otrzymujesz wykupując akredytowane szkolenie. I nie zwlekaj zbyt długo po zakończeniu szkolenia z egzaminem, będzie Ci po prostu łatwiej przypomnieć sobie najważniejsze pojęcia.
Warto zrobić research Internecie. Znajdziesz tam wiele wartościowych treści przybliżających zarówno praktykę jak i teorię ITIL 4:
Na koniec, nie zapominaj o samodzielnym rozwiązaniu egzaminów próbnych oraz, co ważniejsze, analizie odpowiedzi w udostępnianych przez Conlea Rationalach, gdzie oprócz klucza prawidłowych odpowiedzi znajdziesz dokładne wyjaśnienie, dlaczego dana odpowiedź jest poprawna, a pozostałe błędne.
I jeszcze drobiazg – wybierz najbardziej pasujący Tobie język egzaminu, masz do wyboru zarówno polski jak i angielski. Wybierz ten, w którego języku masz materiały oraz w którym lepiej rozumiesz ITIL 4. Jeśli wybierzesz angielski, który nie jest Twoim językiem ojczystym, uzyskasz dodatkowe 15 minut egzaminu. Może się przydać!
Egzamin ITIL 4 Foundation to po prostu egzamin, zatem wszystkie wskazówki skutecznego przygotowania się do egzaminów pozostają w mocy, np.:
Kategorie: ITIL
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
ITIL to uznany na całym świecie zbiór najlepszych praktyk zarządzania IT. Przeczytaj o najważniejszych koncepcjach i komponentach najnowszej wersji ITIL 4. czytaj dalej
ITIL 4 dostarcza wskazówek jak wykorzystać możliwości IT w dostarczaniu usług. Poznaj główne koncepcje przedstawione w publikacji ITIL 4 Foundation. czytaj dalej
Ścieżka certyfikacji ITIL 4 zapewnia modułowe podejście do ITIL 4. Zbudowana jest z kompetencji skupionych na kluczowych aspektach praktyk ITIL. czytaj dalej
Dowiedz się jakie certyfikaty IT dają szansę na wzrost zarobków wg badania Global Knowledge 2020 IT Skills and Salary Survey. czytaj dalej