Metoda 5 Whys. Rozwiązuj problemy pytając dlaczego?
Sposobem na skuteczne rozwiązanie problemu jest poprawna identyfikacja jego przyczyny. Technika 5 Whys jest prostym, ale potężnym narzędziem pozwalającym dotrzeć do źródła problemu. czytaj dalej
4 min czytania
Żyjemy w czasach ciągłej zmiany. Zmieniają się strategie, technologie, produkty, kultura itp. Dziś liczy się jak szybko tworzymy nowe możliwości i kreujemy nowe pomysły oraz jak szybko dostarczamy nową wartość dla klienta. Pomimo korzyści jakie przynoszą zmiany dla organizacji, rozwiązując jej problemy, czy też odpowiadając na pojawiające się szanse, źle wdrożone powodują wiele zamętu i perturbacji. Dla większości organizacji celem transformacji jest najczęściej dostosowanie się, a rzadziej stworzenie zwinnej organizacji, czyli takiej, która szybko się zmienia. Jednak przetrwają tylko te organizacje, które w obliczu wyzwań i zmian będą potrafiły efektywnie (nie tracąc zyskowności), dostosowywać się do nowej sytuacji rynkowej.
Nowa sytuacja wymusza nowy sposób myślenia i nowe role, w tym Kierownika Projektu. Dziś każda zmiana wprowadzana jest poprzez realizację projektów, czy programów, a Project Manager staje się Liderem Zmiany. W związku z tym, aby odnieść sukces, nie wystarczy już znajomość narzędzi i technik zarządzania projektami. Kluczowe stają się kompetencje przywódcze i biznesowe, które wraz z technicznymi składają się na trzy wymiary kompetencji Project Managera.
Jeszcze kilka lat temu (2007 r.) celem projektu było dostarczyć na czas, zgodnie z wymaganiami i budżetem, czyli działanie zgodnie z Trójkątem Ograniczeń, zwanym inaczej żelaznym lub złotym. Posłużę się tu przykładem z projektu, którego celem było otwarcie biura i przeniesienia działalności do Polski. Początkowo, w tymczasowej lokalizacji, zaplanowano dodatkowych 200 stanowisk pracy zlokalizowanych na dwóch piętrach. Te 200 dodatkowych osób miało wkrótce przenieść się do nowego budynku, który był kolejnym etapem projektu. Sytuacja jednak zmieniła się diametralnie, kiedy ogłoszono przejęcie firmy przez inną firmę i przeprowadzka do nowej lokalizacji stanęła pod znakiem zapytania, przynajmniej tymczasowo, a jak się później okazało również docelowo. Zapadła decyzja, że na razie zostajemy w dotychczasowym budynku. Ponieważ znałam plany rozwoju firmy w Polsce i wiedziałam, że za chwilę zabraknie miejsc, zaproponowałam wprowadzenie zmiany do zakresu projektu i przygotowanie 300 zamiast 200 stanowisk pracy. Projekt był na takim etapie, że bez opóźnienia można było taką zmianę wprowadzić. Dodatkowo, każde z pięter mogło pomieścić 150 osób kosztem przestrzeni jadalno-wypoczynkowej. Jakież było moje zdziwienie, jak bezpośrednia przełożona odpowiedziała nie, argumentując, że mamy budżet tylko na 200 biurek i ani jednego więcej lub mniej. Dostosowałam się więc do decyzji i na czas oddaliśmy 200 stanowisk i ani jednego więcej. Po 3 tygodniach, już z nowym budżetem, prowadząc prace w weekendy, ku oburzeniu ludzi, że „zabieramy” przestrzeń wypoczynkową, dostawiliśmy po 50 biurek na każdym z dwóch pięter. Przez kolejne lata obserwowałam zmiany ku zwinności, w tym zmianę swojej roli. Złoty trójkąt zaczął być wypierany przez zachowania zwinne, czyli traktowanie pojedynczego projektu z perspektywy całego portfela, czy nawet organizacji, koncentracji na wartości i adaptacyjności do zmieniającego się otoczenia.
Drugi projekt, którym chciałabym się podzielić pokazuje jak w dojrzałych i świadomych organizacjach na przestrzeni kilku lat zmieniło się myślenie (2013 r.). Na wniosek lidera zespołu tworzenia oprogramowania wstrzymaliśmy prace i wróciliśmy do ponownej analizy przypadku biznesowego. Naszą decyzję argumentowaliśmy tym, że proponowane rozwiązanie może nie przynieść żadnej wartości biznesowej, a zaangażuje kilku programistów nawet na kilka lat. W tym czasie zespół nie będzie realizował innych ważnych z perspektywy wartości dla firmy i klientów projektów. Celem tego projektu było wdrożenie rozwiązania, które miałoby „filtrować” błędy w danych, które przychodziły od jednego z dostawców, a zarazem klienta. Ponieważ firma była też naszym klientem sprawa była polityczna i nie mogliśmy zażądać dobrej jakości danych od dostawcy. Pomimo kilku miesięcy poszukiwań i eksperymentów, nie udało nam się znaleźć sposobu, który w 100% rozwiązywałoby problem, a w międzyczasie, zostało wdrożonych kilka innych projektów, które w znacznym stopniu poprawiło jakość danych.
Cytując raport IBM:
„Dziś zarządzający firmami nie powinni zadawać sobie pytania, czy powinniśmy być organizacją otwartą na współpracę, bo to jest oczywiste. Pytanie raczej powinno brzmieć: Jak zarządzać otwartą organizacją? Jak zastąpić procedury wspólnymi przekonaniami? W tym złożonym i zmieniającym się otoczeniu biznesowym potrzebujemy rozwiązania, które zapewni ciągły proces podejmowania decyzji. Pracownicy powinni być przygotowani i umieć sobie radzić z nieprzewidywalnymi sytuacjami, a wspólne przekonania i wartości najlepiej będą wspierać ich wybory i działania.” (CEO, C-suite Studies 2012, Leading Through Connections. Insight from the Global Chief Executive Officer Study)
Jak ta nowa sytuacja wpływa na liderów i członków zespołów projektowych? Jakich kompetencji poszukuje się dziś na rynku pracy?
Zgodnie z Trójkątem Kompetencji Project Management Institute® (ang. Talent Triangle), który reprezentuje zdefiniowany przez pracodawców zbiór krytycznych umiejętności dzisiejszego Kierownika Projektu, nie wystarczą już narzędzia i techniki zarządzania projektami (pierwszy wymiar). Znajomość strategii firmy, umiejętność jej tworzenia i wykorzystywania, ciągłe monitorowanie otoczenia biznesowego i komunikowanie zmian decydentom w celu interpretacji i działania, czyli kompetencje strategiczne i biznesowe (drugi wymiar) stają się kluczowe w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej. Trzeci wymiar to kompetencje przywódcze, które 75% organizacji ocenia jako najważniejsze dla skutecznej nawigacji złożonością projektową. (PMI’s Pulse of Profession).
Dziś poszukuje się pracowników, którzy nieustannie odkrywają siebie, świetnie radzą sobie z niepewnością i ciągłą zmianą. Dzisiejsze otoczenie biznesowe jest pełne niejasności i tylko osoby posiadające takie umiejętności jak współpraca, efektywna komunikacja, kreatywność i elastyczność sprostają wyzwaniom szybko zmieniającego się rynku.
Przygotuj się i dołącz do Project Managerów Jutra! Dzięki czemu Twoja organizacja, będzie się zmieniać szybciej niż wszyscy dookoła niej.
W organizacjach, które inwestują w rozwój w trzech wymiarach, 40% więcej projektów osiąga zakładane cele i korzyści biznesowe. (PMI’s Pulse of Profession).
Kategorie: dobre praktyki Project Management
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
Sposobem na skuteczne rozwiązanie problemu jest poprawna identyfikacja jego przyczyny. Technika 5 Whys jest prostym, ale potężnym narzędziem pozwalającym dotrzeć do źródła problemu. czytaj dalej
Jak wykorzystać tablice kanban do zarządzania projektem? Jak wizualizować i zarządzać projektem na przykładzie Trello. czytaj dalej
Kepner-Tregoe to cztery procesy racjonalnego myślenia, które pokazują jak skutecznie rozwiązywać problemy i podejmować lepsze decyzje. czytaj dalej
Co powoduje, że kontakt z Service Desk'iem może być bardziej profesjonalny? Jakie proste zabiegi można zastosować by usprawnić codzienny kontakt z SD. czytaj dalej