Czym jest SAFe? Wszystko o skalowaniu agile metodą Scaled Agile Framework (SAFe)
SAFe jest zbiorem zasad dotyczących ról i obowiązków, planowania i zarządzania pracą do wdrażania zwinnych praktyk w dużych organizacjach. czytaj dalej
4 min czytania
Jak często zdarza Ci się szacować czas pracy jaki Wasze zespoły muszą poświęcić na zadania, które będą musiały zostać zrealizowane w sprincie czy timebox'ie?
Czy Tobie lub Twoim managerom lub kierownikom projektu zdarza się stosować magiczny mnożnik, aby urealnić czas zadań, który jest Twoim zdaniem błędnie określony przez zespół developerski?
Jak to zmienić? Jak doprowadzić do tego, aby szacowanie nie do końca było zabawą w zgadywanie, a coraz częściej dostarczało przewidywalne i sprawdzające się estymacje?
Tutaj z pomocą przychodzi sympatyczna technika zwana Planning Poker.
Metoda ta została po raz pierwszy opisana w 2002 roku w krótkim artykule autorstwa James’a Grenning’a. Następnie została dokładniej omówiona Przez Mike’a Cohn’a w książce Agile Estimating and Planning. Firma Cohn’a, Mountain Goat Software jest właścicielem znaku towarowego Planning Poker oraz posiada patent na sekwencje wartości.
Nazwa tej metody wzięła się stąd, że w szacowaniu używamy kart oraz tego jak one są odkrywane.
W metodzie nie używamy czasu pracy jaki potrzebny jest do zrealizowania założonego User Stories, ale tak zwanych Story Points, które pokazują złożoność historyjek względem siebie.
W grze biorą udział wszyscy członkowie zespołu włącznie z Product Ownerem lub Kierownikiem Projektu. Każdy z nich musi posiadać komplet kart z różnymi wartościami; głównie wykorzystywany jest model z wartościami liczbowymi, ale zdarzają się również modele z np. wartościami znanymi z rozmiarów koszulek. Ważne jest, aby wartości nie były liniowe więc często wykorzystuje się wartości zawierające skalę wykładniczą, ciąg Fibonacciego lub - co jest wykorzystywane w oryginalnym Planning Poker - zmodyfikowany ciąg Fibonacciego czyli liczby 0, 1/2, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 20, 40 i 100. Czasem dokłada się jeszcze dwie dodatkowe karty – np. ?, które określają, że członek zespołu nie potrafi określić czasu produkcji danej historyjki.
Sesję zaczyna się od wybrania teoretycznie najprostszej lub najłatwiejszej w oszacowaniu Historyjki takiej, którą będziemy mogli oszacować np. na 1SP lub np. na 5SP. Aby ułatwić to zadania dobrze jest zapisać na tablicy szacowania SP dla kilku typowych User Stories .
Moderator czyta po kolei User Stories, a po każdej z nich członkowie zespołu wyciągają karty z taką ilością SP, które ich zdaniem powinna mieć dana historyjka.
Jeżeli wartości znacząco się różnią, to właściciele największej i najmniejszej ilości wskazanych SP opowiadają, dlaczego wybrali właśnie takie karty, po czym ponawiane jest głosowanie. W tym procesie nie chodzi obronę własnej tezy, a jedynie wskazanie czynników, które były przez nich brane pod uwagę tak, aby ponownie rozpatrzył je cały zespół. Może to być kwestia związana z tym, że w firmie pojawia się nowa nieznana technologia, mamy nowego członka w zespole i testowanie może się wydłużyć lub np. faktu, że podobne rozwiązanie kiedyś było już napisane i nie trzeba wymyślać koła od nowa.
Po 2-3 głosowaniach, zespół zazwyczaj jest zgodny lub różnice są niewielkie i można przyjąć jakąś metodę oceny np. wybór większością głosów lub ostatecznie decyduje lider.
Tutaj mamy dwie możliwości:
Po więcej informacji odsyłam do książki Agile Estimation Practices – Demystifying Story Points, autorstwa Johna Donovana.
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
SAFe jest zbiorem zasad dotyczących ról i obowiązków, planowania i zarządzania pracą do wdrażania zwinnych praktyk w dużych organizacjach. czytaj dalej
Jak wykorzystać tablice kanban do zarządzania projektem? Jak wizualizować i zarządzać projektem na przykładzie Trello. czytaj dalej
SAFe opiera się na dziesięciu zasadach Lean-Agile. To założenia i koncepcje ekonomiczne, które informują o najlepszych praktykach SAFe. czytaj dalej