Szkolenie zdalne, tradycyjne czy e-learning? Które wybrać dla IT?
Dowiedz się, które szkolenie jest lepsze dla Ciebie – zdalne, tradycyjne czy e-learning. Przeczytaj o korzyściach i wyzwaniach każdego z nich. czytaj dalej
6 min czytania
Jakie trendy będą kształtować przyszłość szkoleń IT w 2025 roku? Przygotowaliśmy analizę najnowszych zmian i technologii, które wpłyną na rozwój umiejętności w branży. Ten rok przyniesie nowe wyzwania i kierunki rozwoju w szkoleniach dla Managerów IT. Jak wynika z najnowszych analiz i opinii ekspertów Conlea, organizacje powinny położyć większy nacisk na kompetencje przyszłości, elastyczność, rozwój umiejętności miękkich oraz integrację technologii, takich jak sztuczna inteligencja. Dowiedz się, które obszary szkoleniowe będą kluczowe i dlaczego warto w nie inwestować.
Manager średniego szczebla jest pierwszą osobą, do której pracownik przychodzi z obawami. W związku z tym to właśnie na liderze spoczywa zarządzanie stresem w miejscu pracy. Niestety, badania pokazują, że aż 19% czasu lidera, pochłaniają czynności administracyjne, 28% czasu zadania specjalistyczne, a zaledwie 27% czasu może przeznaczyć na zarządzanie ludźmi w tym sytuacjami stresowymi.
Z ankiet przeprowadzonych przez Conlea wśród trenerów naszej organizacji wynika, że eksperci zalecają wdrożenie praktycznych programów skupiających się na zarządzaniu czasem, oczekiwaniami oraz tworzeniu bezpiecznego środowiska pracy. Szkolenia z zarządzania stresem i wypaleniem zawodowym są obecnie niezbędne. Organizacje powinny ocenić swoją dojrzałość i zastosować narzędzia takie jak indeks szczęścia do ewaluacji programów. Certyfikacja szkoleń jest mniej istotna; klienci szukają konkretnych rozwiązań dla swoich problemów. Szkolenia dla zarządu są również ważne dla skutecznego wdrażania zmian.
Aby sprostać nowym wymaganiom, Managerowie IT powinni poświęcić dużo więcej uwagi na prezentowanie i tłumaczenie misji, wizji oraz wartości firmy, pełniąc rolę „opowiadacza”, „łącznika” i projektanta stanowisk.
Mimo technologicznych ułatwień nadmiar informacji może utrudniać zrozumienie celów. Managerowie powinni skupić się na wyjaśnianiu „dlaczego” zadania są istotne, a nie tylko „co” i „jak” zrobić, co wymaga głębszego przemyślenia tradycyjnych rozmów o wynikach.
Trenerzy Conlea podkreślają, że wzrasta zapotrzebowanie na Managerów łączących umiejętności zarządzania ludźmi z nadzorem nad technologią i projektami. Kluczowe będą warsztaty poszerzające soft skille, w specjalności dotyczące efektywnej komunikacji, przekazywania misji i wizji firmy oraz budowania relacji w zespołach. Szkolenia powinny obejmować narzędzia i umiejętności miękkie, takie jak aktywne słuchanie i budowanie zespołu, dostosowane do specyficznych potrzeb organizacji. Ważne jest również usprawnienie komunikacji oraz kaskadowania celów operacyjnych z misji i wizji firmy.
Badanie Instytutu Gallupa (State of the Global Workplace 2023) pokazuje, że liderzy muszą zmierzyć się z wyzwaniami ciągłych reorganizacji. W 2023 roku 64% menedżerów zauważyło przydzielenie dodatkowych obowiązków, a 51% odnotowało restrukturyzację zespołów. Firmy przechodzą od sztywnych struktur do elastycznych modeli matrycowych, które lepiej odpowiadają zmieniającym się warunkom. W podejściu agile’owym kluczowe są „skoki w bok” w ścieżkach kariery, rozwijanie umiejętności poza tradycyjnymi obszarami, co przygotowuje pracowników do crossfunkcyjnych wyzwań i wykorzystania różnorodnych kompetencji w dynamicznych sytuacjach.
Zdaniem trenerów Conlea programy szkoleniowe powinny promować zwinne modele zarządzania i elastyczność w przechodzeniu między działami, co jest szczególnie ważne w erze automatyzacji i AI. Istotne jest uświadamianie liderów o korzyściach wewnętrznej mobilności oraz przygotowanie ich do zarządzania dynamicznymi strukturami.
W raportu Future of Jobs Report 2023 (World Economic Forum) wynika, że sztuczna inteligencja (AI) stała się trzecim najważniejszym priorytetem w strategiach szkoleniowych firm do 2027 roku, a dla przedsiębiorstw zatrudniających ponad 50 000 pracowników, jest priorytetem numer jeden. AI oraz big data są kluczowymi umiejętnościami w sektorach takich jak ubezpieczenia, zarządzanie, media, IT, telekomunikacja, oraz elektronika.
Przykłady pożądanych szkoleń o AI
Wprowadzenie do AI i Machine Learning:
Zastosowanie AI w biznesie:
Data Science i przygotowanie danych:
AI i ML w zarządzaniu projektami IT:
Badania World Economic Forum wskazują, że spośród 10 najważniejszych kompetencji na lata 2023–2027, aż 7 to kompetencje inter- i intrapersonalne, takie jak kreatywność, wywieranie wpływu, przywództwo, ciekawość, samoświadomość i motywacja.
Są to kompetencje, które poruszają kluczowe aspekty rozwoju osobistego i zawodowego, dzięki czemu zyskują na znaczeniu, szczególnie w kontekście wyzwań współczesnego rynku pracy.
Kompetencje interpersonalne to zdolności, które pozwalają nam skutecznie komunikować się, współpracować i budować relacje z innymi ludźmi. To fundament pracy zespołowej i współdziałania w organizacji. Na przykład:
To dzięki kompetencjom interpersonalnym jesteśmy w stanie efektywnie współpracować z innymi i radzić sobie w złożonych, zespołowych wyzwaniach.
Z kolei kompetencje intrapersonalne koncentrują się na relacji, jaką mamy z samym sobą. To zdolności do rozumienia swoich emocji, potrzeb i motywacji oraz zarządzania nimi w sposób świadomy i efektywny. W ich skład wchodzą:
Kompetencje intrapersonalne to podstawa rozwoju osobistego i budowania odporności psychicznej, która pomaga sprostać wyzwaniom codziennej pracy.
Instytut Blancharda, na podstawie wywiadów z ponad tysiącem ekspertów z obszaru L&D przeprowadzonych pod koniec 2023 roku, dodaje do tego zestawu „power skills” takie jak etyczna postawa, nastawienie na ciągłe uczenie się, sprawne adaptowanie się do zmian oraz umiejętne godzenie różnych perspektyw.
Zdaniem ekspertów warto zbudować programy, które skupiają się na umiejętnościach technologicznych oraz miękkich, takich jak empatia, kreatywność, współpraca, przywództwo i organizacja. Szkolenia powinny obejmować tematy związane z NoCode, LowCode oraz zarządzaniem zespołami w hybrydowych modelach pracy. Powinny skupiać się na pomocy Managerom w adaptacji do zmian i wychodzeniu ze strefy komfortu.
Oprócz technicznych szkoleń, rośnie znaczenie programów skoncentrowanych na umiejętnościach miękkich, takich jak komunikacja, budowanie relacji w zespole oraz odporność psychiczna. Firmy coraz częściej dostrzegają, że umiejętności te są kluczowe dla efektywnego zarządzania zespołami i adaptacji do zmian.
Szkolenia dotyczące sztucznej inteligencji (AI) i automatyzacji procesów zyskują na znaczeniu. Rosnące zainteresowanie tymi tematami wynika z potrzeby firm do wdrażania innowacyjnych rozwiązań technologicznych i optymalizacji działań operacyjnych. AI oraz machine learning stają się kluczowymi tematami szkoleń, szczególnie dla menedżerów IT, co wskazuje na rosnącą wagę tych technologii w biznesie.
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
Dowiedz się, które szkolenie jest lepsze dla Ciebie – zdalne, tradycyjne czy e-learning. Przeczytaj o korzyściach i wyzwaniach każdego z nich. czytaj dalej
O znaczeniu i ścieżce certyfikacji ITIL 4 opowiada trener Conlea – Damian Szczepaniak. czytaj dalej
Poznaj trenerów Conlea – specjalistów z bogatym doświadczeniem, którzy prowadzą szkolenia IT oraz zarządzania usługami. Zobacz, jak możemy wesprzeć Twój rozwój. czytaj dalej
W trakcie szkoleń zdalnych, które trwają od dwóch do czterech godzin, uczestnicy nie tylko uczą się efektywniej, ale elastycznie łączą naukę z pracą. czytaj dalej