Szkolenie zdalne, tradycyjne czy e-learning? Które wybrać dla IT?
Dowiedz się, które szkolenie jest lepsze dla Ciebie – zdalne, tradycyjne czy e-learning. Przeczytaj o korzyściach i wyzwaniach każdego z nich. czytaj dalej
6 min czytania
Jakie trendy będą kształtować przyszłość szkoleń IT w 2025 roku? Przygotowaliśmy analizę najnowszych zmian i technologii, które wpłyną na rozwój umiejętności w branży. Ten rok przyniesie nowe wyzwania i kierunki rozwoju w szkoleniach dla Managerów IT. Jak wynika z najnowszych analiz i opinii ekspertów Conlea, organizacje powinny położyć większy nacisk na kompetencje przyszłości, elastyczność, rozwój umiejętności miękkich oraz integrację technologii, takich jak sztuczna inteligencja. Dowiedz się, które obszary szkoleniowe będą kluczowe i dlaczego warto w nie inwestować.
Manager średniego szczebla jest pierwszą osobą, do której pracownik przychodzi z obawami. W związku z tym to właśnie na liderze spoczywa zarządzanie stresem w miejscu pracy. Niestety, badania pokazują, że aż 19% czasu lidera, pochłaniają czynności administracyjne, 28% czasu zadania specjalistyczne, a zaledwie 27% czasu może przeznaczyć na zarządzanie ludźmi w tym sytuacjami stresowymi.

Z ankiet przeprowadzonych przez Conlea wśród trenerów naszej organizacji wynika, że eksperci zalecają wdrożenie praktycznych programów skupiających się na zarządzaniu czasem, oczekiwaniami oraz tworzeniu bezpiecznego środowiska pracy. Szkolenia z zarządzania stresem i wypaleniem zawodowym są obecnie niezbędne. Organizacje powinny ocenić swoją dojrzałość i zastosować narzędzia takie jak indeks szczęścia do ewaluacji programów. Certyfikacja szkoleń jest mniej istotna; klienci szukają konkretnych rozwiązań dla swoich problemów. Szkolenia dla zarządu są również ważne dla skutecznego wdrażania zmian.
Aby sprostać nowym wymaganiom, Managerowie IT powinni poświęcić dużo więcej uwagi na prezentowanie i tłumaczenie misji, wizji oraz wartości firmy, pełniąc rolę „opowiadacza”, „łącznika” i projektanta stanowisk.
Mimo technologicznych ułatwień nadmiar informacji może utrudniać zrozumienie celów. Managerowie powinni skupić się na wyjaśnianiu „dlaczego” zadania są istotne, a nie tylko „co” i „jak” zrobić, co wymaga głębszego przemyślenia tradycyjnych rozmów o wynikach.
-Nov-29-2024-12-50-50-3501-PM.png?width=1200&height=400&name=Projekt%20bez%20nazwy%20(1)-Nov-29-2024-12-50-50-3501-PM.png)
Trenerzy Conlea podkreślają, że wzrasta zapotrzebowanie na Managerów łączących umiejętności zarządzania ludźmi z nadzorem nad technologią i projektami. Kluczowe będą warsztaty poszerzające soft skille, w specjalności dotyczące efektywnej komunikacji, przekazywania misji i wizji firmy oraz budowania relacji w zespołach. Szkolenia powinny obejmować narzędzia i umiejętności miękkie, takie jak aktywne słuchanie i budowanie zespołu, dostosowane do specyficznych potrzeb organizacji. Ważne jest również usprawnienie komunikacji oraz kaskadowania celów operacyjnych z misji i wizji firmy.
Badanie Instytutu Gallupa (State of the Global Workplace 2023) pokazuje, że liderzy muszą zmierzyć się z wyzwaniami ciągłych reorganizacji. W 2023 roku 64% menedżerów zauważyło przydzielenie dodatkowych obowiązków, a 51% odnotowało restrukturyzację zespołów. Firmy przechodzą od sztywnych struktur do elastycznych modeli matrycowych, które lepiej odpowiadają zmieniającym się warunkom. W podejściu agile’owym kluczowe są „skoki w bok” w ścieżkach kariery, rozwijanie umiejętności poza tradycyjnymi obszarami, co przygotowuje pracowników do crossfunkcyjnych wyzwań i wykorzystania różnorodnych kompetencji w dynamicznych sytuacjach.
-2.png?width=1200&height=400&name=Projekt%20bez%20nazwy%20(2)-2.png)
Zdaniem trenerów Conlea programy szkoleniowe powinny promować zwinne modele zarządzania i elastyczność w przechodzeniu między działami, co jest szczególnie ważne w erze automatyzacji i AI. Istotne jest uświadamianie liderów o korzyściach wewnętrznej mobilności oraz przygotowanie ich do zarządzania dynamicznymi strukturami.
-4.png?width=1200&height=400&name=Projekt%20bez%20nazwy%20(3)-4.png)
W raportu Future of Jobs Report 2023 (World Economic Forum) wynika, że sztuczna inteligencja (AI) stała się trzecim najważniejszym priorytetem w strategiach szkoleniowych firm do 2027 roku, a dla przedsiębiorstw zatrudniających ponad 50 000 pracowników, jest priorytetem numer jeden. AI oraz big data są kluczowymi umiejętnościami w sektorach takich jak ubezpieczenia, zarządzanie, media, IT, telekomunikacja, oraz elektronika.
Przykłady pożądanych szkoleń o AI
Wprowadzenie do AI i Machine Learning:
Zastosowanie AI w biznesie:
Data Science i przygotowanie danych:
AI i ML w zarządzaniu projektami IT:
Badania World Economic Forum wskazują, że spośród 10 najważniejszych kompetencji na lata 2023–2027, aż 7 to kompetencje inter- i intrapersonalne, takie jak kreatywność, wywieranie wpływu, przywództwo, ciekawość, samoświadomość i motywacja.
Są to kompetencje, które poruszają kluczowe aspekty rozwoju osobistego i zawodowego, dzięki czemu zyskują na znaczeniu, szczególnie w kontekście wyzwań współczesnego rynku pracy.
Kompetencje interpersonalne to zdolności, które pozwalają nam skutecznie komunikować się, współpracować i budować relacje z innymi ludźmi. To fundament pracy zespołowej i współdziałania w organizacji. Na przykład:
To dzięki kompetencjom interpersonalnym jesteśmy w stanie efektywnie współpracować z innymi i radzić sobie w złożonych, zespołowych wyzwaniach.
Z kolei kompetencje intrapersonalne koncentrują się na relacji, jaką mamy z samym sobą. To zdolności do rozumienia swoich emocji, potrzeb i motywacji oraz zarządzania nimi w sposób świadomy i efektywny. W ich skład wchodzą:
Kompetencje intrapersonalne to podstawa rozwoju osobistego i budowania odporności psychicznej, która pomaga sprostać wyzwaniom codziennej pracy.
Instytut Blancharda, na podstawie wywiadów z ponad tysiącem ekspertów z obszaru L&D przeprowadzonych pod koniec 2023 roku, dodaje do tego zestawu „power skills” takie jak etyczna postawa, nastawienie na ciągłe uczenie się, sprawne adaptowanie się do zmian oraz umiejętne godzenie różnych perspektyw.
-2.png?width=1200&height=400&name=Projekt%20bez%20nazwy%20(4)-2.png)
Zdaniem ekspertów warto zbudować programy, które skupiają się na umiejętnościach technologicznych oraz miękkich, takich jak empatia, kreatywność, współpraca, przywództwo i organizacja. Szkolenia powinny obejmować tematy związane z NoCode, LowCode oraz zarządzaniem zespołami w hybrydowych modelach pracy. Powinny skupiać się na pomocy Managerom w adaptacji do zmian i wychodzeniu ze strefy komfortu.
Oprócz technicznych szkoleń, rośnie znaczenie programów skoncentrowanych na umiejętnościach miękkich, takich jak komunikacja, budowanie relacji w zespole oraz odporność psychiczna. Firmy coraz częściej dostrzegają, że umiejętności te są kluczowe dla efektywnego zarządzania zespołami i adaptacji do zmian.
Szkolenia dotyczące sztucznej inteligencji (AI) i automatyzacji procesów zyskują na znaczeniu. Rosnące zainteresowanie tymi tematami wynika z potrzeby firm do wdrażania innowacyjnych rozwiązań technologicznych i optymalizacji działań operacyjnych. AI oraz machine learning stają się kluczowymi tematami szkoleń, szczególnie dla menedżerów IT, co wskazuje na rosnącą wagę tych technologii w biznesie.
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
Dowiedz się, które szkolenie jest lepsze dla Ciebie – zdalne, tradycyjne czy e-learning. Przeczytaj o korzyściach i wyzwaniach każdego z nich. czytaj dalej
O znaczeniu i ścieżce certyfikacji ITIL 4 opowiada trener Conlea – Damian Szczepaniak. czytaj dalej
Poznaj trenerów Conlea – specjalistów z bogatym doświadczeniem, którzy prowadzą szkolenia IT oraz zarządzania usługami. Zobacz, jak możemy wesprzeć Twój rozwój. czytaj dalej
Dowiedz się, czym jest Lean Management i jak optymalizacja procesów wspiera organizacje IT. Praktyczne zasady i szablon Kanban. Kwestionuj z nami wiedzę czytaj dalej