Wróć do wszystkich wpisów

3 min czytania

Dla kogo jest Blended Learning?

avatar

Bartosz Kozakiewicz

Post image

Blended learning dziś już nie jest żadną nowościa, jednak cały czas spotykam się z pytaniem – co to jest i dlaczego jest lepsze niż ‚normalne’ szkolenie. W skrócie: blended learning to szkolenie którego jedna część przeprowadzania jest w formie tradycyjnego szkolenia, w którym trener prowadzi zajęcia dla grupy uczestników, a druga realizowana jest indywidualnie przez uczestnika szkolenia, najczęściej jako forma e-learningu.

W Conlea zastosowaliśmy metodę blended przede wszystkim jako sposób na optymalizację czasu i kosztów akredytowanych szkoleń ITIL Intermediate. Wymaganiem narzuconym przez akredytora była określona liczba godzin szkoleniowych, alby kandydat mógł przystąpić do egzaminu certyfikacyjnego na poziomie Intermediate. Aby spełnić warunki akredytora, szkolenie ITIL Intermediate ze ścieżki Capability musiało trwać 4-5 dni, a ze ścieżki Lifecycle – 3 dni.

Stosując metodę blended learning dzielimy szkolenie na część teoretyczną oraz praktyczną. Część teoretyczną szkolenia, czyli zapoznanie się z zawartością biblioteki ITIL pokrywającą zakres danego szkolenia, przekazujemy uczestnikom w postaci interaktywnego materiału e-learninig oraz e-booka. Samodzielne studiowanie materiału zajmuje od kilku do kilkunastu godzin i przy odpowiednim planowaniu nie koliduje z codziennymi obowiązkami i aktywnościami. Polecam w miarę możliwości codzienne wygospodarowanie około 1-2 godzin na naukę, co przeważnie zapewnia komfortową naukę.

Część praktyczna szkolenia to intensywne zajęcia z trenerem. Polegają one głównie na wyjaśnieniu wątpliwości, zilustrowaniu teorii przykładami, odpowiedzeniu na pojawiające się pytania, przedyskutowaniu w grupie trudniejszych tematów oraz praktycznym przećwiczeniu elementów szkolenia. Spotkanie z trenerem, które wymaga pełnego zaangażowania i całodziennej nieobecności w pracy, w metodzie blended zwykle trwa połowę krócej niż w przypadku szkoleń tradycyjnych. W naszym przypadku jest to 2,5 dnia dla szkoleń Capability i 1,5 dnia dla szkoleń Lifecycle.

Czy w takim razie blended learning jest lepszą metodą niż szkolenia tradycyjne? Oczywiście odpowiedź brzmi: to zależy :). Szkolenia blended są nieco tańsze, zwykle mniej czasochłonne, i oczywiście są w pełni akredytowane oraz przygotowują do egzaminu równie dobrze jak szkolenia tradycyjne. W przypadku osób, które szanują i świadomie planują swój czas, metoda blended daje poczucie bardzo dobrze wykorzystanego czasu przeznaczonego na szkolenie. Najczęściej podkreślaną zaletą metody blended z jaką się spotkałem, była możliwość ukończenia dwóch szkoleń i zdobycia dwóch certyfikatów ITIL Intermediate w ciągu jednego tygodnia.

Z doświadczenia wiem jednak, że nie wszystkim osobom równie dobrze udaje się zmotywować i zmobilizować do samodzielnego zapoznania się z materiałem teoretycznym. Również w przypadku bardzo zajętych osób, wygospodarowanie czasu niezbędnego do ukończenia części e-learningowej nie zawsze się udaje. Wówczas część praktyczna szkolenia staje się dużo trudniejsza, satysfakcja z wyboru metody blended znacznie się obniża, a szanse zdania egzaminu maleją.

Podsumowując, metoda blended jest ciekawą propozycją, wychodzącą na przeciw potrzebom dzisiejszego tempa życia, zarówno zawodowego jak i prywatnego. Wymaga jednak dużej samodyscypliny i wewnętrznej motywacji.

Kategorie: ITIL

Nie zapomnij udostępnić tego postu

Wiedza i inspiracje prosto na Twój mail

Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.

Spis treści