Kultura pracy oparta na zaufaniu i szczerości wg Netflix i Patty McCord
Patty McCord współtworzyła w Netflix kulturę pracy opartą o zaufanie i szczerość. Opowiedziała o tym podczas konferencji IT Manager of Tomorrow 2020. czytaj dalej
Konkurs odbywa się w ramach konferencji IT Manager of Tomorrow w której udział biorą managerowie i liderzy z branży IT. Podczas pełnego emocji finału 10 managerów przedstawia historię transformacji przeprowadzonej we własnej organizacji. To przykłady, które z sukcesem łączą technologię z aspektem ludzkim, zaś finaliści to osoby potrafiące łączyć ogień z wodą. Conlea jest partnerem merytorycznym konferencji i fundatorem Nagrody Publiczności.
Celem konkursu IT Manager of Tomorrow Awards jest inspiracja managerów IT do rozwoju i dzielenia się sukcesami. Zdaniem organizatorów skuteczny manager IT podnosi wartość biznesową organizacji dzięki świadomemu przywództwu i kreowaniu kultury organizacyjnej, efektywnemu wykorzystaniu nowych technologiI i wykorzystaniu wydajnych metod pracy.
Managerowie, którzy wzięli udział w poprzednich edycjach konkursu zainspirowali setki osób prezentując na scenie konferencji historię swoich inicjatyw i transformacji. Zdobyli uznanie liderów IT, organizacji i swoich zespołów. Poznali i zbudowali relacje z managerami ze społeczności Let’s Manage IT. Biorąc udział w warsztatach ze storytellingu prowadzonych przez Kamila Kozieła nauczyli się robić znakomite prezentacje.
- Od momentu nadesłania zgłoszenia po finał konkurs trwa kilka miesięcy. Uczestnicy prezentują swoje pomysły przed jurorami, pracują wspierani przez mentorów. Dlatego każdy z finalistów w momencie wyjścia na scenę jest już zwycięzcą. - mówił Krzysztof Kozakiewicz, prezes fundacji Let’s Manage IT organizującej konferencję. Uczestnicy występują w trudnej formule 5 minutowej prezentacji pitch-contest. Po prezentacji finaliści odpowiadają jeszcze przez 2 minuty na pytania zadawane przez 12 osobowe jury.
W tym roku finał trzeciej edycji IT Manager of Tomorrow Awards transmitowany był po raz pierwszy na żywo na YouTube. Swoje głosy w kategorii Nagroda Publiczności oddało ponad 600 osób, w tym również osoby oglądające streaming.
W 2019 roku zwycięzcą IT Manager of Tomorrow Awards został Maciej Obuchowski z Arla Foods. Maciej brawurowo przedstawił wdrożenie Robotic Processing Automation (RPA) w swojej organizacji. Teraz ponownie wyszedł na scenę, aby podzielić się doświadczeniem finalisty i opowiedzieć jak zmieniło się jego życie w ciągu ostatniego roku. Przyznał, że początkowo udział w trwającym kilka miesięcy konkursie był wyzwaniem i podjął decyzję o rezygnacji z braku czasu na szczegółowe wypełnianie zgłoszenia. Dopiero stanowcza odmowa organizatorów podziałała na niego motywująco. Największym wyzwaniem dla Maćka, który przez 10 lat występował na scenie jako iluzjonista, była konieczność opowiedzenia o projekcie w ciągu 5 minut. - Występowałem setki razy na scenie, a to 5 minut było najtrudniejsze. Nie było tego na warsztatach magików - żartował.
Nagrodą materialną był wyjazd do Abu Zabi na Grand Prix Formuły 1 dla 2 osób. Zwycięstwo w konkursie oznaczało dla Maćka skok w karierze i możliwość poznania setek osób na konferencjach oraz przez kontakty na LinkedIn. W ciągu roku został zaproszony na 14 konferencji w Polsce i zagranicą, udzielał wywiadów branżowym mediom. Kilka miesięcy po finale konkursu awansował na Senior IT Managera.
Trzecią korzyścią była możliwość bliskiego poznania 9 uczestników finału konkursu, ich projektów oraz jurorów. W trakcie wielu miesięcy wspólnej pracy nie brakowało okazji do rozmów, udziału w szkoleniach i wyjazdów. - Już wychodząc na scenę dużo umiałem, prawdziwą wartością było już kilkumiesięczne szkolenie. Najnowszym projektem, który jest również efektem zwycięstwa w konkursie jest grupa mastermind RPA, której Maciej jest autorem i moderatorem.
Przypomnijmy, że pierwszą edycję IT Manager of Tomorrow Awards w 2018 roku wygrał Patryk Dolewa. Wkrótce po tym sukcesie został Head of Information Technology w Gemini Polska. W prezentacji finałowej Patryk opowiedział jak wpłynął na zmianę planów globalnej korporacji i stworzył wewnętrzny startup w centrum shared service.
1. Marcin Piątkowski, ABB
2. Leszek Włodarski, mBank
3. Gaweł Mikolajczyk, TietoEVRY
Dominika Pacyna, GAIN Capital Poland
Agnieszka Kozłowska, Ensono
Katarzyna Karpińska - Górnicka, T-Mobile Polska
Konrad Grzegory, T-Mobile Polska
Adrian Sasin, British Council
Daniel Kuźba, Symphony Ventures
Michał Choiński, BNP Paribas Bank Polska
Nagroda: Program indywidualny Leadership at Scale
W swoim projekcie Marcin pokazał jak znaleźć odpowiedź na pytania, które nurtują każdego managera. Jak zadowolić biznes? Jak zbudować stabilne procesy globalne? Jak uprościć procedury? Jak podnieść jakość przy rosnących kosztach? W jego przypadku odpowiedzią było wdrożenie Lean Management. W efekcie czas rozwiązania awarii spadł o 83 proc., czas ustalenia przyczyn awarii o 84 proc., błędnie wdrożone zmiany produkcyjne zredukowano o 82 proc.
Droga to tak spektakularnych wyników zajęła 4 lata. Wyzwaniem było m.in. pokonanie oporu managementu, jednak wyniki otwierały oczy. Poprawiła się szybkość działania, zoptymalizowano procesy, poprawiono skuteczność działań. Oprócz narzędzi kluczem do sukcesu był zespół, który dzielił wspólne wartości: szacunek, szczerość, otwartość i odwagę. W efekcie uzyskano swobodę działania, poczucie sensu i przestrzeń do popełniania błędów. Zwinne zarządzanie stawia na relacje, spotkania, analizy i wspólne sesje i przygotowanie planu wg standardów. Gdy widać otwartość i wyniki, wszyscy podążają w tym kierunku. Korzyści dla biznesu? Redukcja kosztów o 90 proc., co oznacza 28 mln oszczędności przez 4 lata.
Co Marcin radzi osobom w podobnej sytuacji? Potrzeba odwagi, determinacji i chęci zmian. Przygotuj plan działania, zgromadź argumenty, wstępną analizę za i przeciw, znajdź odpowiedzi na potencjalne pytania od managementu.
Zobacz wystąpienie Marcina Piątkowskiego:
Jak Marcin zareagował na wiadomość o nagrodzie? - Jestem w szoku, bardziej liczyłem na nagrodę publiczności, bo moja mama wspierała mnie na YouTube. Za sukcesem stoi zespół, a ja jestem jego twarzą. Chłopaki dziewczyny dziękuję bardzo! - powiedział zaskoczony finalista.
Jak zauważył Piotr Grządziel z Magna Talenta wręczając nagrodę główną - Zwycięzca wygrywa dziś, ale pytanie co zrobi z nią w przyszłości? Projekt personal brandingowy to indywidualna praca ze zwycięzcą, aby promować osobę, organizacje i wydarzenie.
Nagroda: Udział w konferencji Web Summit 2020
Wyzwaniem dla zespołu był system legacy. To zastane i wartościowe, ale trudne do rozwoju oprogramowanie, które było sercem banku. Rozwiązaniem był upgrade lub kosztowna wymiana systemu na inny model. W tym wypadku Leszek zdecydował się na opcję trzecią wybierając to, co wartościowe i pozbywając się tego co złe: translację jednej platformy w drugą. Dzięki inżynierskiej duszy mBanku i otwartości szefostwa na innowację, 4 lata temu bank rozpoczął migrację do nowoczesnych rozwiązań. Największym wyzwaniem było przepisanie na nowo 3 mln linii kodu. Aby upewnić się, że nowy system działa dobrze powstał Squeezer, platforma do automatyzacji testów. Transformacja nie udałaby się bez ludzi, informacji zwrotnej i postawy właścicielskiej.
Zobacz wystąpienie Leszka Włodarskiego:
W reakcji na nagrodę Leszek powiedział: - Dziękuję zespołowi! 5 minut na scenie było wyzwaniem. Zmieścić wszystko w 300 sekund to nawet inżynier nie potrafi.
Nagroda: Robot YUMI produkcji ABB
Gaweł opowiedział historię jak w trzy lata zbudował od zera Security Operation Center dla fińskiego pracodawcy. Jego rolą było stworzenie zespołu, dokumentacji, analityki, procesów. Wszystkiego, co umożliwi dostarczenie certyfikowanej usługi klientom w satysfakcjonujący sposób.
W efekcie powstał 70-osobowy zespół oraz nowe usługi. Podkreślił rolę lidera, który powinien inspirować w każdej domenie. Dlaczego eksperci chcą pracować ze mną - to pytanie powinien zadawać sobie każdy lider. Zwrócił uwagę, że nordycką kulturę cechuje demokratyczność i konsensualność, jednak to podejście nie sprawdza się w sytuacji, gdy trzeba szybko podjąć decyzje. Dlatego jeżeli coś jest niemożliwe do wykonania należy zatrudnić managera z Polski.
Zobacz prezentację Gawła Mikołajczyka:
W reakcji na nagrodę Gaweł powiedział: - Jestem zaskoczony i przytłoczony w sposób holistycznie - transformacyjny. Dedykuję nagrodę mojemu zespołowi, który codzienne razem ze mną wącha zapach napalmu o poranku.
Nagroda: Warsztat Be a Mindful Leader prowadzony przez Patricka Kozakiewicza.
Dominika opowiedziała, jak pracując przy platformie do online tradingu StoneX, usługi wrażliwej na awarie i incydenty, z sukcesem zaimplementowała bezpieczny proces wprowadzania zmian. - Gdy zostałam service architektem musiałam udowodnić, że tydzień trwa siedem dni, ale wystarczy pracować pięć. Złota zasada, której jestem wierna, nie realeseujemy w piątki, bo nie będzie weekendu. Wraz z rosnącą liczbą incydentów w związku z wprowadzonymi zmianami rosła liczba osób aprobujących zmiany. To spowodowało rozmycie odpowiedzialności. Dominika postanowiła to zmienić, skracając łańcuch aprobat. Zwróciła uwagę, że proces w organizacji nie musi sprowadzać się do bezdusznego dokumentu, jeśli tylko będzie realizował strategię firmy. W sytuacjach trudnych, gdy wprowadzanie zmian napotyka opór w organizacji, kluczowa jest dobra komunikacja. Proces to ludzie, transformacja dotyka nas jako ludzi.
Zobacz pełne nagranie wystąpienia Dominiki Pacyny:
Dodatkowo każdy z laureatów oraz zdobywca Nagrody publiczności otrzymuje roczny wstęp na spotkania społeczności CIONET.
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
Patty McCord współtworzyła w Netflix kulturę pracy opartą o zaufanie i szczerość. Opowiedziała o tym podczas konferencji IT Manager of Tomorrow 2020. czytaj dalej
O pracy nad strategią IT na przykładzie grupy Allegro, podczas konferencji IT Manager of Tomorrow opowiedział Robert Radziejewski. czytaj dalej
Do rozmowy na temat wsparcia pracowników w kryzysie zaprosiliśmy Małgorzatę Wypych – psycholog społeczną, terapeutkę, Prezes zarządu @ Mental Health Center. czytaj dalej
The future of work, czyli jak odnieść sukces z globalnie rozproszonymi zespołami. czytaj dalej