Co to jest ITIL®? Wszystko o zarządzaniu usługami IT
ITIL to uznany na całym świecie zbiór najlepszych praktyk zarządzania IT. Przeczytaj o najważniejszych koncepcjach i komponentach najnowszej wersji ITIL 4. czytaj dalej
Zdobywanie wartościowej wiedzy kosztuje. Jeśli zlekceważysz etap planowania i wyboru właściwej firmy szkoleniowej wówczas pozorne oszczędności okażą się niepotrzebnymi wydatkami. Tu nie ma drogi na skróty. Oczekujesz fantastycznych rezultatów? Potraktuj szkolenie jako długofalową inwestycję. Przeanalizujmy bezpośrednie i pośrednie korzyści z udziału w dobrych szkoleniach.
Pewien człowiek poprosił Pablo Picasso o rysunek. Artysta przez 3 minuty w skupieniu pracował przy kartce papieru, po czym powiedział:
- Gotowe. Należy się 1000 franków.
- 1000 franków za taki rysunek? Przecież zajęło to panu tylko trzy minuty!
- Tak - odpowiedział Picasso - ale ja poświęciłem 30 lat życia, żeby robić takie rysunki w trzy minuty.
Wycena usług to gorąco dyskutowany temat. Skąd się biorą różnice w cenie? Za co faktycznie płacę? Przecież mogę nauczyć się tego z książek albo internetowych kursów - to dobrze znane argumenty. Odłóżmy emocje na bok i przeanalizujmy niezbędne elementy do organizacji szkolenia.
Zacznijmy od oczywistości: marketing i promocja wydarzenia, komunikacja z uczestnikami, wynajem sali, catering, przygotowanie materiałów szkoleniowych, ewentualne opłaty licencyjne, wynagrodzenie trenera. Czy któryś z wymienionych elementów jest najważniejszy? Z punktu widzenia organizatora każdy pełni swoją rolę. Jest pojedynczym puzzlem, który musi idealnie pasować do innych elementów, aby powstał pełen obraz.
A jak wygląda to z perspektywy uczestnika szkolenia? Czego oczekujesz?
Szkolenie nie tylko może, ale powinno być w perspektywie warte więcej niż jego cena. Dlaczego? Dlatego - i warto to przy każdej okazji powtórzyć - że koszt szkolenia to długofalowa inwestycja. W sytuacji, gdy szkolenie nie spełnia oczekiwań jego koszt ...rośnie. Tak rośnie i generuje tylko straty. Dlaczego?
Policzmy jakie wydatki alternatywne ponosi organizacja, wysyłając pracowników na kiepskie szkolenie, którego zaletą jest pozornie niska cena. Po kolei:
W efekcie pracownikom towarzyszyć będzie w najlepszym wypadku uzasadniona frustracja, w najgorszym wymierne straty w firmie. W rezultacie pochopnie podjęta decyzja prowadzić będzie do konieczności ponownego zakupu szkolenia w firmie szkoleniowej, która zapewnia gwarancję jakości. Podwójna strata czasu i pieniędzy. Gorzka lekcja o pozornych oszczędnościach, utraconych szansach i potencjalnych korzyściach, które się nie zrealizują.
Jak wyobrażasz sobie kompetencje trenera? Czego od niego oczekujesz? Doświadczenia w prowadzeniu szkoleń? Umiejętności komunikacyjnych i sprawności w przekazaniu wiedzy? Wiarygodności, aby omawiane zagadnienia znał zarówno od strony teoretycznej, ale przede wszystkim rozumiał ich praktyczne zastosowanie? Tu się zgodzimy, prawda?
Rola trenera nie sprowadza się tylko do przekazania wiedzy, ale umiejętnym ich wyjaśnieniu i pokazaniu jak zastosować ją w praktyce. Do tego służą ćwiczenia, dyskusja i odpowiadanie na pytania czy rozwiewanie wątpliwości. Wymarzony trener to osoba z doświadczeniem, który rozumie Twoją perspektywę. Zna specyfikę omawianych zagadnień, bo to dla niej chleb powszedni.
Zrozumiałem jaką rolę odgrywa trener w całym procesie! Potrafił umiejętnie wyjaśnić trudne teoretycznie zagadnienia. Sposób w jaki to zrobił i ćwiczenia, w którym wzięliśmy udział sprawiły, że spojrzeliśmy na swoje zadania w inny sposób. Efektem była twórcza atmosfera na szkoleniu, zaskakujące pytania i nie mniej zaskakujące odpowiedzi
- mówi Witold.
Jeśli jesteś uważnym obserwatorem i zwracasz uwagę na sposób pracy trenera dowiesz się dużo o prowadzeniu szkolenia, komunikacji w praktyce i metodzie interakcji z grupą. Doświadczony trener będzie w tym zakresie wspaniałym przewodnikiem. Ta wiedza przyda Ci się nie tylko w pracy.
Dlaczego bierzesz udział w tym szkoleniu? Czy to decyzja działu HR, który skierował Cię na szkolenie wraz z zespołem? Powód praktyczny - po prostu potrzebujesz nowych kompetencji? Zależy Ci na certyfikacie potwierdzającym wiedzę? Chcesz awansować albo podszkolić się, aby zmienić pracę?
Wartością szkolenia nie jest sam certyfikat, ale umiejętność faktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy. Efektywność szkolenia zmierzysz, widząc czy wprowadzasz codzienne usprawnienia, jak rozwiązujesz problemy albo wprowadzasz systemowe zmiany.
Dobre szkolenie poszerza zakres Twojego pola percepcji oraz słownika, jakim się posługujesz. Przykłady wziętych z życia business-case’ów nadają teorii praktyczny wymiar, który możesz odnieść do siebie. Dzięki temu więcej dostrzegasz i rozumiesz: śledzisz trendy, zauważasz zmiany, umiejętnie nazywasz i identyfikujesz problemy. W ten sposób wiedza Twoja i innych uczestników szkoleń będzie przekładać się na efektywność całej organizacji.
- Usłyszałem pytania, których bym sobie sam nie zadał. Zadawał je doświadczony trener, ale padały również z ust innych uczestników. Gdy słyszałam pytania jakie zadawali bardziej doświadczeni uczestnicy szkolenia w jednej zmieniała się moja perspektywa
- mówi Grażyna, uczestnik szkolenia.
Pomyśl w ten sposób: co zabierasz ze sobą, gdy szkolenie się skończy? Czy to tylko wiedza, historie biznesowe, które zapadły Ci w pamięć? Odpowiedzi na własne pytania? A może także inspiracje i nowe pomysły? Dobra energia? Motywacja do pracy? Inne spojrzenie? Nowe znajomości?
- To szkolenie kosztowało 3 tys., ale dziś dla mnie jest warte 20 tys.!
- mówi Patryk, uczestnik szkolenia prowadzonego przez Conlea. Dla niego uczestnictwo w szkoleniu w trakcie którego poznał osoby z branży, które mierzą się z podobnymi problemami było największą wartością.
Warto przyjrzeć się również nieoczywistej części szkolenia jaką jest - uwaga! - przygotowanie się do szkolenia. Należy przez to rozumieć przejrzenie stanu własnej wiedzy pod kątem oczekiwań związanych ze szkoleniem czy przygotowanie pytań.
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
ITIL to uznany na całym świecie zbiór najlepszych praktyk zarządzania IT. Przeczytaj o najważniejszych koncepcjach i komponentach najnowszej wersji ITIL 4. czytaj dalej
SAFe jest zbiorem zasad dotyczących ról i obowiązków, planowania i zarządzania pracą do wdrażania zwinnych praktyk w dużych organizacjach. czytaj dalej
Krytyczne myślenie i umiejetność rozwiązywania problemów to jedne z najważniejszych kompetencje na rynku pracy w 2025 roku. czytaj dalej
Zaproponowany przez Johna P. Kottera model ośmiu kroków jest odpowiedzią na potrzebę przeprowadzenia trwałej zmiany w każdej organizacji. czytaj dalej