Cztery poziomy kompetencji, czyli Twoja droga do mistrzostwa
Zdobycie umiejętności wymaga od Ciebie 4 etapów nauki: nieświadoma niekompetencja, świadoma niekompetencja, świadoma kompetencja i nieświadoma kompetencja. czytaj dalej
6 min czytania
Krytyczne myślenie, analiza i rozwiązywanie problemów to najbardziej poszukiwane umiejętności w najbliższej przyszłości. Rynek pracy czekają zmiany. Co drugi pracownik będzie musiał przekwalifikować się do 2025 roku - wynika z raportu World Economic Forum dotyczącego przyszłości pracy.
To efekt ekonomicznych skutków pandemii COVID-19 oraz rosnącej automatyzacji, która bezpowrotnie zmienia rynek pracy. Tak wynika z trzeciej edycji raportu Future of Jobs opublikowanego przez World Economic Forum w październiku 2020. Rewolucja technologiczna wymuszająca zmiany w kształceniu, zawodach i strukturze zatrudnienia generuje jednocześnie nowe miejsca pracy i pomaga w zdobywaniu nowych umiejętności.
Wywołana przez pandemię konieczność pracy w trybie zdalnym to dowód na to, że scenariusze przyszłości okazały się chlebem powszednim dla milionów pracujących dziś online.
W obliczu wymuszonych zmian 84 proc. pracodawców jest gotowych szybko zdigitalizować procesy pracy, a w tryb zdalny przenieść niemal połowę załogi. 43 proc. ankietowanych firm wskazuje na gotowość redukcji zatrudnienia dzięki integracji technologii, podczas gdy 34 proc. z tego samego powodu może rekrutację zwiększyć.
Mocniejsze wykorzystanie technologii będzie oznaczać zmianę popytu na umiejętności w różnych miejscach pracy w ciągu najbliższych pięciu lat. W przypadku pracowników, którzy mają pozostać na stanowiskach, udział ich podstawowych umiejętności, które zmienią się w ciągu najbliższych pięciu lat, wynosi 40 proc. Ale uwaga: co drugi pracownik będzie musiał się przekwalifikować. - Mamy środki, aby przekwalifikować i podnosić kwalifikacje osób w niespotykanej dotąd liczbie. Potrafimy stworzyć plan działania, aby kierować pracowników do miejsc pracy jutra, w których będą mogli się rozwijać - mówi założyciel i prezes World Economic Forum, profesor Klaus Schwab.
Krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów znajdują się na szczycie listy umiejętności, które według pracodawców zyskają na znaczeniu w ciągu najbliższych pięciu lat. Wspomniane umiejętności pojawiły się na liście kompetencji już w pierwszym raporcie w 2016 roku.
To wymowne, że 5 na 10 kompetencji przypisanych jest do kategorii nazwanej rozwiązywanie problemów (problem-solving). Nowością w tegorocznym zestawieniu są umiejętności zarządzania sobą (self-management), takie jak aktywne uczenie się, odporność (resilience), tolerancja na stres i elastyczność.
1. Analityczne myślenie i innowacje
2. Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
3. Rozwiązywanie złożonych problemów
4. Krytyczne myślenie i analiza
5. Kreatywność, oryginalność i pomysłowość
6. Przywództwo i oddziaływanie społeczne
7. Korzystanie z technologii, monitoring i kontrola
8. Projektowanie technologii i programowanie
9. Odporność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, elastyczność
10. Wnioskowanie, rozwiązywanie problemów i tworzenie idei
Pandemia zdecydowanie przyspieszyła trend na zdobywanie wiedzy oraz kompetencji online. Między kwietniem a czerwcem 2020 roku platforma edukacyjna Coursera odnotowała czterokrotny wzrost liczby osób planujących zdobycie nowych umiejętności. Liczba pracodawców oferujących pracownikom możliwość nauki online zwiększyła się pięciokrotnie.
Na co jest popyt w nowych zawodach? Są wśród nich specjalistyczne umiejętności w zakresie marketingu produktów, marketingu cyfrowego i interakcji między człowiekiem a komputerem.
Czego szukają użytkownicy? Aktywni zawodowo kładą większy nacisk na kursy rozwoju osobistego, które odnotowały 88 proc. wzrost. Dla bezrobotnych ważniejsze było zdobywanie umiejętności cyfrowych, takich jak analiza danych, informatyka i technologie informacyjne.
Jak wynika z danych Coursera zdobycie jednej z 10 umiejętności w zawodach obejmujących kategorie takie jak tworzenie treści, sprzedaż czy marketing może zająć od jednego do dwóch miesięcy. Zdobycie kompetencji w zakresie danych i sztucznej inteligencji może zająć od dwóch do trzech miesięcy, do pracy z cloud computing to minimum czteromiesięczna nauka.
Możemy postawić tezę, że w obliczu zachodzącego tempa zmian zdolność do przekwalifikowania i podnoszenia umiejętności pracowników będzie miarą innowacyjności i konkurencyjności organizacji.
Firmy szacują, że w przypadku około 40 proc. pracowników przekwalifikowanie zajmie do sześciu miesięcy. 94 proc. liderów biznesu oczekuje, że pracownicy zdobędą nowe umiejętności w miejscu pracy. W 2018 roku o takim modelu myślało 65 proc. z nich. Faktyczne tempo zdobywania nowych kompetencji zależy od konkretnych sektorów: inaczej będzie w sektorze IT, inaczej w finansowych czy energetycznym.
Przeczytaj także:
Zdaniem 39 proc. pracodawców szkolenia będą realizowane głównie wewnętrznie. Uzupełnieniem będą internetowe platformy edukacyjne (16 proc. szkoleń) i wsparcie konsultantów zewnętrznych (11 proc. szkoleń).
Pomimo obecnego spowolnienia gospodarczego zdecydowana większość pracodawców dostrzega wartość inwestycji w kapitał ludzki. Średnio 66 proc. pracodawców spodziewa się zwrotu z inwestycji w podnoszenie kompetencji i przekwalifikowanie w ciągu jednego roku. Dla wielu jednak ten horyzont czasowy może być zbyt długi w kontekście obecnej sytuacji gospodarczej. Średnio pracodawcy oczekują, że do 2025 r. przekwalifikują i uzupełnią umiejętności ok. 70 proc. kadry.
Trzecie wydanie raportu jest analizą rynku pracy pod kątem zawodów i umiejętności przyszłości. W tym roku punktem odniesienia jest globalna pandemia oraz wpływ rozwoju i adaptacji technologii na rynek pracy w perspektywie 5 lat. Opiera się na prognozach liderów biznesu, zazwyczaj szefów działów HR, osób odpowiedzialnych za strategię reprezentujących prawie 300 firm globalnych, które łącznie zatrudniają 8 milionów pracowników. Raport zawiera również szczegółowe informacje dotyczące 15 sektorów przemysłu oraz sytuacji 26 krajów rozwiniętych i wschodzących.
Kategorie: rozwój kompetencji
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
Zdobycie umiejętności wymaga od Ciebie 4 etapów nauki: nieświadoma niekompetencja, świadoma niekompetencja, świadoma kompetencja i nieświadoma kompetencja. czytaj dalej
Dowiedz się jakie certyfikaty IT dają szansę na wzrost zarobków wg badania Global Knowledge 2020 IT Skills and Salary Survey. czytaj dalej
Ekspercka intuicja robi wrażenie czegoś magicznego, ale nie ma nic wspólnego z magią. Psychologia trafnych intuicji to żadne czary. Trafne osądy intuicyjne narzucają się umysłowi eksperta w oczywisty sposób. czytaj dalej