Kultura pracy oparta na zaufaniu i szczerości wg Netflix i Patty McCord
Patty McCord współtworzyła w Netflix kulturę pracy opartą o zaufanie i szczerość. Opowiedziała o tym podczas konferencji IT Manager of Tomorrow 2020. czytaj dalej
W dzisiejszej rzeczywistości liderzy IT muszą nie tylko rozumieć technologię, ale także, jeśli nie przede wszystkim, być sprawnymi przywódcami. Czteromiesięczny program IT Manager of Tomorrow Academy ma za zadanie przygotować do roli Dyrektora IT lub IT Executive. O tym, jaką wiedzę i wartości niesie za sobą udział w ITMT Academy, opowiedział Łukasz Król, Senior Network Manager w GSK.
Łukasz Król, to Manager IT z 8-letnim doświadczeniem. Przyznał, że decyzja o przystąpieniu do ITMT Academy wynikała z chęci wyjścia z pewnej "bańki".
"Pracując 15 lat w jednej organizacji, bardzo łatwo można popaść w utarte schematy. Czułem, że z korzyścią dla mnie i mojej organizacji będzie poszukanie inspiracji na zewnątrz i wymiana doświadczenia z innymi managerami" – mówi Łukasz. Różnorodność uczestników pod kątem chociażby wielkości organizacji czy branży, jest bardzo ważna przy tworzeniu grup warsztatowych. Dlatego program ITMT Academy poprzedzony jest rekrutacją uczestników.
Jednym z kluczowych atutów ITMT Academy, które podkreśla Łukasz, była interaktywna forma zajęć. "Nie było to kolejne szkolenie online dla setek osób. Zajęcia odbywały się stacjonarnie, w małych grupach. Prowadzący byli dla nas dostępni i świetnie przygotowani". Niewielka liczba uczestników pozwalała na swobodną wymianę myśli i otwartość nawet w trudnych tematach.
Program ITMT podkreśla znaczenie zrozumienia nie tylko technologii, ale także aspektów biznesowych.
"ITMT Academy pozwoliło mi zrozumieć, dlaczego powinienem kłaść większy nacisk na aspekt biznesowy zarządzania. Nie tylko na kontakt z przełożonymi i pracownikami, ale na relacje z innymi zespołami, a także z klientami wewnętrznymi firmy.
"To, co w Polsce często kojarzy się negatywnie ze względu na uwarunkowania historyczne, to tak zwana polityka. W krajach zachodnich, takich jak Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone, nie ma ona tak negatywnych konotacji. U nas politykowanie często ma pejoratywny wydźwięk, ale w rzeczywistości – w międzynarodowej firmie – chodzi o budowanie i utrzymywanie dobrych relacji z różnymi interesariuszami oraz jednostkami biznesowymi. Nie w celu osiągania osobistych korzyści, lecz by zespół był bardziej widoczny, zaangażowany w ciekawe projekty i mógł efektywnie wspierać innych".
Odblokuj 3 webinary gdzie prowadzący ITMT Academy dzielą się swoim know-how w zakresie kariery, leadershipu oraz komunikacji.
ITMT Academy składa się z 8 warsztatów, które pokrywają kluczowe obszary kompetencji potrzebnych w roli Lidera IT. Jednym z modułów jest prowadzony przez Elizę Stasińską (IT director & CTO@SSC w mBank Polska) warsztat "Jak zbudować wizję, żeby łączyła realizację celów osobistych i celów organizacji?"
„Przyznam, że wcześniej traktowałem temat wizji jako coś istotnego jedynie na poziomie całej firmy. Coś co każda firma musi mieć, szczególnie gdy odwiedza się jej stronę internetową, czy główną siedzibę. Eliza pozwoliła mi spojrzeć na tę kwestię w sposób bardziej dojrzały i autentyczny, ale przede wszystkim wielopoziomowy – uwzględniający perspektywę zespołu, nawet gdy jest to zespół kilkuosobowy. Zrozumiałem, jak ważne jest planowanie przyszłości, myślenie o tym, gdzie chcemy być za kilka lat, dokąd chcemy zabrać nasz zespół i dlaczego to, co robimy, ma znaczenie. Prowadząca podkreśliła, że aby skutecznie zaplanować przyszłość, warto na chwilę oderwać się od codziennych obowiązków i zastanowić się, w którą stronę chcemy podążać. Upraszczając - bardzo ważne jest, aby w gąszczu swoich codziennych obowiązków znajdować czas nie tylko na robienie, ale też na myślenie. Bardzo prosty, wręcz dziecięcy mechanizm, który może nam skutecznie pomóc w zdefiniowaniu wizji, to po prostu marzenie. Usiądź w wygodnym miejscu, w ciszy, zamknij oczy – i po prostu wyobraź sobie jak mogłaby wyglądać praca twoja oraz twojego zespołu za rok, za dwa czy 5 lat. Bez szczegółowego analizowania JAK to osiągnąć – to nie ten etap".
"Taka refleksja pomaga w bardziej autentycznym definiowaniu celów, zarówno rozwojowych, jak i biznesowych – na każdym szczeblu zarządzania, również na poziomie osobistym. Oczywiście bardzo ważne jest, aby wizja stworzona dla zespołu była spójna z wizją firmy.”
To moduł, który szczególnie zapadł w pamięć Łukaszowi. Poprowadzony przez Krzysztofa Kozakiewicza, koncentrował się na rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia, co jest niezbędne w procesie podejmowania decyzji. Uczestnicy nauczyli się, jak analizować sytuacje, zadawać właściwe pytania i lepiej rozumieć dynamikę swojego zespołu. Łukasz zyskał nowe narzędzia do podejmowania decyzji oraz większą świadomość własnych działań.
„Critical Thinking, prowadzony przez Krzysztofa Kozakiewicza, był dla mnie jednym z najbardziej wartościowych modułów. Dzięki niemu zacząłem podchodzić do krytycznego myślenia z jeszcze większą świadomością. Zrozumiałem, jak ważne jest rozróżnienie między dwoma systemami myślenia: intuicyjnym, niejako zautomatyzowanym podejściem oraz bardziej analitycznym, wymagającym głębszej refleksji. Świadomość istnienia tych dwóch systemów sprawiła, że łatwiej mi zrozumieć zachowania innych, zarówno pracowników, przełożonych, moich bliskich, a także samego siebie.
Szkolenie z Krzysztofem pomogło mi jeszcze bardziej skupić się na słuchaniu, formułowaniu trafnych pytań, co jest bardzo przydatne przy analizowaniu przeróżnych sytuacji, a także przy podejmowaniu dobrych decyzji. Ważne jest, aby pytania miały konkretny cel i prowadziły do istotnych wniosków, zamiast skupiać się na powierzchownych aspektach. Kluczowe jest także umiejętne rozróżnianie, kiedy stosować pytania otwarte, a kiedy zamknięte, w zależności od sytuacji i tego, co chcemy osiągnąć.
Krzysztof rzucił mi nowe światło na proces decyzyjny. Pozwolił mi zrozumieć, że w pracy managera nie chodzi jedynie o podejmowanie dobrych decyzji, ale o dobre podejmowanie decyzji, czyli takie które poprzedzone jest pełną analizą sytuacji, uwzględnia szanse i zagrożenia. Warto rozważać różne opcje, stosować kategoryzację, a poszczególnym kryteriom przypisawać zróżnicowane wagi.
Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy była dla mnie sytuacja związana z wyborem domu, gdzie stworzyłem arkusz kalkulacyjny, uwzględniając różne czynniki i przypisując im odpowiednie wagi. Dzięki temu mogłem lepiej zrozumieć, które aspekty są kluczowe i podejść do decyzji w bardziej przemyślany sposób.”
Sebastian i Dominika przeprowadzili moduł na temat zarządzania zmianą. Łukasz podkreślił, że uczestnictwo w tym warsztacie dostarczyło mu praktycznych narzędzi, które umożliwiają skuteczne komunikowanie zmian i zarządzanie nimi, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych.
„Sebastian szczegółowo omówił, jak zarządzać trudnymi zmianami i jak je skutecznie komunikować. Warsztaty te były dla mnie wyjątkowo inspirujące, a wiele poruszanych tematów znalazło odzwierciedlenie w książce współautorstwa Sebastiana - "Lider wystarczająco dobry", którą miałem okazję otrzymać podczas zajęć. Jest to dla mnie niezwykle wartościowa pamiątka z tego szkolenia. Przy okazji serdecznie polecam tę książkę wszystkim managerom, szczególnie tym, którzy chcieliby być liderami.
Na warsztatach czerpałem inspirację również z książki "Our Iceberg is Melting", autorstwa Holgera Rathgebera i Johna Kottera, która w sposób obrazowy przedstawia różnorodne postawy i osobowości, jakie mają wpływ na zarządzanie zmianą. Omówiliśmy jak radzić sobie z oporem niektórych pracowników, tzw. maruderów, oraz jak znaleźć w zespole ambasadorów zmiany, którzy mogą odegrać kluczową rolę w jej wprowadzeniu. Warsztaty Sebastiana i Dominiki dostarczyły mi mnóstwa cennych wskazówek, które z pewnością zastosuję w swojej pracy.”
Udział w ITMT Academy to doświadczenie, które może diametralnie zmienić podejście do roli lidera w branży IT. Łukasz dzięki programowi zyskał nową perspektywę, narzędzia oraz motywację do działania. "Najważniejsza lekcja, jaką zabieram ze sobą z ITMT Academy - to że „wystarczająco dobry” lider jest lepszy niż „idealny”. Każdy z nas popełnia błędy. Ważne żeby ich nie powtarzać. I śmiało o nich rozmawiać. ITMT Academy to było coś więcej niż tylko szkolenie. To doświadczenie, które dodało mi wiatru w żagle i utwierdziło w przekonaniu, że jestem gotów na jeszcze większe wyzwania".
Kategorie: IT Manager of Tomorrow przywództwo
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
Patty McCord współtworzyła w Netflix kulturę pracy opartą o zaufanie i szczerość. Opowiedziała o tym podczas konferencji IT Manager of Tomorrow 2020. czytaj dalej
O pracy nad strategią IT na przykładzie grupy Allegro, podczas konferencji IT Manager of Tomorrow opowiedział Robert Radziejewski. czytaj dalej
Do rozmowy na temat wsparcia pracowników w kryzysie zaprosiliśmy Małgorzatę Wypych – psycholog społeczną, terapeutkę, Prezes zarządu @ Mental Health Center. czytaj dalej
The future of work, czyli jak odnieść sukces z globalnie rozproszonymi zespołami. czytaj dalej