Krytyczne myślenie, analiza i rozwiązywanie problemów to najbardziej poszukiwane umiejętności w najbliższej przyszłości. Rynek pracy czekają zmiany. Co drugi pracownik będzie musiał przekwalifikować się do 2025 roku - wynika z raportu World Economic Forum dotyczącego przyszłości pracy.
To efekt ekonomicznych skutków pandemii COVID-19 oraz rosnącej automatyzacji, która bezpowrotnie zmienia rynek pracy. Tak wynika z trzeciej edycji raportu Future of Jobs opublikowanego przez World Economic Forum w październiku 2020. Rewolucja technologiczna wymuszająca zmiany w kształceniu, zawodach i strukturze zatrudnienia generuje jednocześnie nowe miejsca pracy i pomaga w zdobywaniu nowych umiejętności.
Wywołana przez pandemię konieczność pracy w trybie zdalnym to dowód na to, że scenariusze przyszłości okazały się chlebem powszednim dla milionów pracujących dziś online.
W obliczu wymuszonych zmian 84 proc. pracodawców jest gotowych szybko zdigitalizować procesy pracy, a w tryb zdalny przenieść niemal połowę załogi. 43 proc. ankietowanych firm wskazuje na gotowość redukcji zatrudnienia dzięki integracji technologii, podczas gdy 34 proc. z tego samego powodu może rekrutację zwiększyć.
Mocniejsze wykorzystanie technologii będzie oznaczać zmianę popytu na umiejętności w różnych miejscach pracy w ciągu najbliższych pięciu lat. W przypadku pracowników, którzy mają pozostać na stanowiskach, udział ich podstawowych umiejętności, które zmienią się w ciągu najbliższych pięciu lat, wynosi 40 proc. Ale uwaga: co drugi pracownik będzie musiał się przekwalifikować. - Mamy środki, aby przekwalifikować i podnosić kwalifikacje osób w niespotykanej dotąd liczbie. Potrafimy stworzyć plan działania, aby kierować pracowników do miejsc pracy jutra, w których będą mogli się rozwijać - mówi założyciel i prezes World Economic Forum, profesor Klaus Schwab.
Pobierz 40-stronicowy raport, z którego dowiesz się, jakie kluczowe kompetencje wpływają na sukces managera oraz organizacji. Więcej informacji o raporcie znajdziesz tutaj.
Krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów znajdują się na szczycie listy umiejętności, które według pracodawców zyskają na znaczeniu w ciągu najbliższych pięciu lat. Wspomniane umiejętności pojawiły się na liście kompetencji już w pierwszym raporcie w 2016 roku.
To wymowne, że 5 na 10 kompetencji przypisanych jest do kategorii nazwanej rozwiązywanie problemów (problem-solving). Nowością w tegorocznym zestawieniu są umiejętności zarządzania sobą (self-management), takie jak aktywne uczenie się, odporność (resilience), tolerancja na stres i elastyczność.
1. Analityczne myślenie i innowacje
2. Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
3. Rozwiązywanie złożonych problemów
4. Krytyczne myślenie i analiza
5. Kreatywność, oryginalność i pomysłowość
6. Przywództwo i oddziaływanie społeczne
7. Korzystanie z technologii, monitoring i kontrola
8. Projektowanie technologii i programowanie
9. Odporność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, elastyczność
10. Wnioskowanie, rozwiązywanie problemów i tworzenie idei
Pandemia zdecydowanie przyspieszyła trend na zdobywanie wiedzy oraz kompetencji online. Między kwietniem a czerwcem 2020 roku platforma edukacyjna Coursera odnotowała czterokrotny wzrost liczby osób planujących zdobycie nowych umiejętności. Liczba pracodawców oferujących pracownikom możliwość nauki online zwiększyła się pięciokrotnie.
Na co jest popyt w nowych zawodach? Są wśród nich specjalistyczne umiejętności w zakresie marketingu produktów, marketingu cyfrowego i interakcji między człowiekiem a komputerem.
Czego szukają użytkownicy? Aktywni zawodowo kładą większy nacisk na kursy rozwoju osobistego, które odnotowały 88 proc. wzrost. Dla bezrobotnych ważniejsze było zdobywanie umiejętności cyfrowych, takich jak analiza danych, informatyka i technologie informacyjne.
Jak wynika z danych Coursera zdobycie jednej z 10 umiejętności w zawodach obejmujących kategorie takie jak tworzenie treści, sprzedaż czy marketing może zająć od jednego do dwóch miesięcy. Zdobycie kompetencji w zakresie danych i sztucznej inteligencji może zająć od dwóch do trzech miesięcy, do pracy z cloud computing to minimum czteromiesięczna nauka.
Możemy postawić tezę, że w obliczu zachodzącego tempa zmian zdolność do przekwalifikowania i podnoszenia umiejętności pracowników będzie miarą innowacyjności i konkurencyjności organizacji.
Firmy szacują, że w przypadku około 40 proc. pracowników przekwalifikowanie zajmie do sześciu miesięcy. 94 proc. liderów biznesu oczekuje, że pracownicy zdobędą nowe umiejętności w miejscu pracy. W 2018 roku o takim modelu myślało 65 proc. z nich. Faktyczne tempo zdobywania nowych kompetencji zależy od konkretnych sektorów: inaczej będzie w sektorze IT, inaczej w finansowych czy energetycznym.
Przeczytaj także:
Zdaniem 39 proc. pracodawców szkolenia będą realizowane głównie wewnętrznie. Uzupełnieniem będą internetowe platformy edukacyjne (16 proc. szkoleń) i wsparcie konsultantów zewnętrznych (11 proc. szkoleń).
Pomimo obecnego spowolnienia gospodarczego zdecydowana większość pracodawców dostrzega wartość inwestycji w kapitał ludzki. Średnio 66 proc. pracodawców spodziewa się zwrotu z inwestycji w podnoszenie kompetencji i przekwalifikowanie w ciągu jednego roku. Dla wielu jednak ten horyzont czasowy może być zbyt długi w kontekście obecnej sytuacji gospodarczej. Średnio pracodawcy oczekują, że do 2025 r. przekwalifikują i uzupełnią umiejętności ok. 70 proc. kadry.
Trzecie wydanie raportu jest analizą rynku pracy pod kątem zawodów i umiejętności przyszłości. W tym roku punktem odniesienia jest globalna pandemia oraz wpływ rozwoju i adaptacji technologii na rynek pracy w perspektywie 5 lat. Opiera się na prognozach liderów biznesu, zazwyczaj szefów działów HR, osób odpowiedzialnych za strategię reprezentujących prawie 300 firm globalnych, które łącznie zatrudniają 8 milionów pracowników. Raport zawiera również szczegółowe informacje dotyczące 15 sektorów przemysłu oraz sytuacji 26 krajów rozwiniętych i wschodzących.