Wróć do wszystkich wpisów

12 min czytania

6 książek biznesowych, które pomogą Ci w codziennej pracy

Conlea

Post image

 

Po jaką książkę sięgnąć, aby mieć pewność, że ich lektura to dobrze zainwestowany czas? Z pomocą przychodzą opinie czytelników, którym warto ufać. Dlatego zapytaliśmy trenerów Conlea o ich ulubione książki biznesowe, które pomagają im w codziennej pracy.


Na listę trafiły:

  1. Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, Simon Sinek
  2. First, Break All the Rules: What the World's Greatest Managers Do Differently, Marcus Buckingham, Curt Coffman
  3. The Art of Business Value, Mark Schwartz
  4. A Seat at the Table: IT Leadership in the Age of Agility, Mark Schwartz
  5. Agile IT Organizational Design, Sriram Narayan
  6. The Greatest Salesmen in the World, Og Mandino

 

Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, Simon Sinek

Dlaczego niektóre firmy są bardziej innowacyjne i dochodowe niż inne? Dlaczego cieszą się niesłabnącą lojalnością klientów? Co takiego o produkcji komputerów wiedział Steve Jobs, czego nie wiedzieli inni? Dlaczego bracia Wright, na co dzień zwykli producenci rowerów, skonstruowali pierwszy samolot?

Odpowiedzi na te pytanie przynosi książką, którą Simon Sinek, specjalista od markeitngu, napisał w momencie zawodowego wypalenia. Szukał odpowiedzi na pytanie, co decyduje o sukcesie produktów, usług, a nawet ruchów społecznych. Odkrył, że skuteczni i inspirujący liderzy najpierw identyfikują cel swojej aktywności biznesowej, a następnie podporządkowują mu kolejne działania. Schemat ten Sinek nazywa Złotym Kręgiem (Golden Circle). Składa się z trzech koncentrycznych części. W środku znajduje się krąg najważniejszy, czyli wizja. To odpowiedź na pytanie Dlaczego coś robisz? Krąg drugi to etap produkcji i odpowiedź na pytanie Jak to robisz? W kręgu ostatnim znajduję się produkt lub usługa, czyli odpowiedź na pytanie Co oferujesz?


Przeczytaj także:

Cztery poziomy kompetencji, czyli Twoja droga do mistrzostwa

7 korzyści z udziału w grupie mastermind

Racjonalne myślenie wg Kepner-Tregoe

Kiedy ufać intuicji, czyli pułapki podejmowania decyzji

Skąd wiesz, że się nie mylisz?


 

Większość z nas potrafi powiedzieć, co robi. Część wie, jak wygląda proces produkcji. Niewielu ma jednak świadomość celu własnego działania. Dlaczego robisz, to co robisz? - pyta Sinek. I odpowiada, że ludzie nie kupują tego co robisz, ale kupują to dlaczego to robisz. Liderzy, którzy potrafią zdefiniować swoje dlaczego, odwołują się do doświadczenia i intuicji. Dostrzegają szansę na rynku produktów czy idei, zanim zauważy je konkurencja czy dostrzeże odbiorca. Co zaskakujące, chociaż firmy mają dostęp do tych samych zasobów, utalentowanych pracowników czy agencji reklamowych, tylko część z nich stosuje zasadę Złotego Kręgu.

Przykładem organizacji, która doskonale posługuje się swoim dlaczego jest Apple. Gdyby firma z Cupertino była typową organizacją, jej komunikacja zdaniem Sinka brzmiałaby:

Tworzymy wspaniałe komputery. Są pięknie zaprojektowane, proste w obsłudze i przyjazne dla użytkownika. Chcesz kupić? Ale Apple znając swoje dlaczego komunikowało się inaczej: wierzymy, że naszą wartością jest zdolność podważania statu quo. Wierzymy, że trzeba myśleć inaczej. Sposób, w jaki rzucamy wyzwanie status quo, polega na tym, aby nasze produkty były pięknie zaprojektowane, proste w obsłudze i przyjazne dla użytkownika. I zdarza się, że robimy świetne komputery. Chcesz kupić?

Zdaniem Sinka firmy, które odkryły swoje dlaczego i potrafią je skutecznie komunikować, nie muszą obawiać się konkurencji. Dzięki takiemu podejściu klienci stają się się członkami wiernej społeczności, dzielając z firmą wspólne wartości. Niestety, wielu liderów wciąż działa w schemacie Co-Jak-Dlaczego, koncentrując się najpierw produkcie, nie szukając głębszej motywacji własnej aktywności biznesowej.

Książka Start with Why stała się bestsellerem, a wystąpienie Sinek'a na TED z 2009 roku na temat Złotego Kręgu obejrzało w sieci ponad 70 mln osób. Książka jest ukazała się po polsku nakładem wydawnictwa OnePress.

Książkę poleca Mariusz Kwaśniewicz.

>>> Szukasz pomysłu na praktyczny rozwój zawodowy? Poznaj korzyści z udziału w  trwającym 8 tygodni Programie Mastermind IT Manager of Tomorrow.

First, Break All the Rules: What the World's Greatest Managers Do Differently
Marcus Buckingham, Curt Coffman

Czym wyróżniają się najlepsi managerowie? Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, Marcus Buckingham i Curt Coffman przedstawiają wyniki dwóch badań przeprowadzonych wśród managerów przez agencję badawczą Gallup. W ich trakcie badano styl pracy zarządzających pracujących zarówno w małych firmach jak i tych z listy Fortune 500.

W ramach jednego badania przeprowadzono ankietę wśród miliona pracowników na temat ich potrzeb w miejscu pracy. W trakcie drugiego, trwającego 20 lat badania rozmawiano z ponad 80 tys. managerów z 400 firm. Jego celem było zrozumienie metod, którymi posługują się najlepsi szefowie.

Odkrycia, o których piszą Buckingahm i Coffman stoją w sprzeczności z tradycyjnym myśleniem o skutecznych praktykach managerskich. Okazuje się, że najlepszych z nich łączy jedna wspólna cecha: nie boją się złamać praktycznie każdej zasady uznanej za konwencjonalną mądrość. Nie ulegają tyranii obiegowych opinii głoszących, że wszystko jest możliwe lub że sukces to tylko kwestia konsekwencji i treningu.

Kluczowy wniosek z badań brzmi: skuteczni managerowie potrafią wyłowić i utrzymywać w zespole najlepszych pracowników. Szukają osób utalentowanych z pożądanym przez firmę podejściem do zadań. Posiadane wcześniej umiejętności czy doświadczenie są drugorzędne, bo pracownik z potencjałem szybko zdobędzie nowe kompetencje. Inspirujący szefowie podzielają przekonanie, że należy skupiać się na rozwoju silnych stron pracowników. Przezwyciężanie słabości uważają za drugorzędne. Swoim pracownikom wyznaczają konkretne cele, definiują oczekiwania, jednocześnie zostawiając wolną rękę w działaniu. To właśnie managerowie o takim podejściu motywują pracowników znacznie bardziej niż pensje czy inne korzyści.

First Break All the Rules jest dostępna po polsku. Została wydana przez MT Press.

Książkę poleca Mariusz Kwaśniewicz.

The Art of Business Value, Mark Schwartz

Czy naprawdę dobrze rozumiesz, czym jest wartość biznesowa? Odpowiedź na to fundamentalne dla biznesu pytanie formułuje Mark Schwartz. Analizuje jak wartość biznesowa powinna wpływać na praktykę tworzenia i dostarczania oprogramowania. Odpowiada również na pytanie, dlaczego jasne zrozumienie wartości biznesowej zmienia sposób dostarczania oprogramowania.

Dla metodyk w duchu DevOps i Agile dostarczanie ​​wartości jest centralnym wyzwaniem. Problem w tym, że fachowa literatura poświęciła niewiele uwagi temu, co faktycznie oznacza wartość biznesowa. Problem nabiera znaczenia, gdy dostarczanie wartości coraz bardziej zależy od samodzielnych zespołów.

Książka Schwartza pomaga lepiej zrozumieć relacje między działem IT a resztą przedsiębiorstwa. Autor dzieli się praktycznymi radami, jakiego języka należy używać do rozmów z biznesem. Jak przezwyciężyć biurokratyczną inercję. Jak wykorzystywać doświadczenie zwinnych zespołów w budowaniu lepszej kultury firmy.

To lektura obowiązkowa dla wszystkich product ownerów, która pomoże zrozumieć, dlaczego nie ma jednej odpowiedzi na pytanie o wartość biznesową.

Książkę poleca Tomasz Pająk.

A Seat at the Table: IT Leadership in the Age of Agility, Mark Schwartz

Druga książka Marka Schwartza w naszym zestawieniu. W tej autor analizuje rolę lidera IT w organizacji. Ta książka jest uważana jest za jedno z najważniejszych współczesnych wydawnictw na temat przywództwa biznesowego. Autor pokazuje w jaki sposób liderzy IT odnoszą sukcesy i pracują na wyniki biznesowe. W dowcipny sposób opisuje, że CIO to nie geek przebrany w garnitur. Chociaż dziś jego miejsce jest właśnie przy tytułowym stole, przy którym siedzi z innymi managerami czy członkami zarządu.

Zadaniem liderów IT jest dziś inspirowanie, dodawanie odwagi i osiąganie celów biznesowych, a nie wyłącznie rola usługowa względem innych działów. W obliczu cyfrowej transformacji nie ma już miejsca na archaiczne myślenie o tym, że IT i biznes to odrębne silosy. Mądre organizacje wiedzą, że technologia należy dziś strategicznych zasobów działalności. Agile, Lean i DevOps radykalnie zmieniły reguły gry i pokazały inną perspektywę IT w strukturze przedsiębiorstwa. W związku z tym redefinicji uległa także rola w jakiej występują liderzy IT.

Wiele organizacji zachowuje się jednak konserwatywnie, przez co ograniczają możliwości wprowadzania innowacji czy inspirowania pracowników. Autor pokazuje co zrobić, aby wyzwolić się z dawnych przyzwyczajeń, jak zmienić mindset organizacji, aby odblokować jej potencjał.

Takie podejście wymaga również zmiany zachowania szefów działów IT, które muszą porzucić sposób myślenia typu command and control i zaangażować w promocję zwinnych praktyk przywódczych. Szef działu IT musi wiedzieć w jaki sposób jego działalność wpisuje się w szerszy kontekst przedsiębiorstwa? Na czym polega relacja pomiędzy IT a biznesem? W jaki sposób zmienia się ona pod wpływem wprowadzenia metodyki Agile i Lean? Dziś przywództwo w duchu idei IT wymaga odwagi, a to oznacza przyjęcie odpowiedzialności za kształtowanie strategii organizacji.

Chociaż książka ma dotyczyć zajmowania miejsca, to dla liderów IT nie jest to czas, aby siedzieć spokojnie - konkluduje w swoim stylu Schwartz.

Polskie wydanie ukaże się nakładem wydawnictwa Helion.

Książkę poleca Radosław Gnat.

Agile IT Organizational Design, Sriram Narayan

Jak w pełni wykorzystać zwinne podejście w organizacji? Dziś ambitne firmy potrzebują ogólnej zwinności, która dotyczy nie tylko zespołu programistów, przekonuje w swojej książce Sriram Narayan. I pokazuje jak zamienić słowo w czyn, opierając się na 15 lat doświadczenia i współpracy z liderami w dziedzinie telekomunikacji, finansów czy handlu.

Autor pokazuje jak zintegrować zwinność w działach sprzedaży, marketingu, rozwoju produktu i operacji, pomagając w dostarczaniu wartości tak indywidualnie jak i poprzez wspólne działania w ramach firmy. Pokazuje, jak ulepszać działanie tak dynamicznych jak i statycznych aspektów organizacji. Jak należy projektować strukturę zespołu, nadawać odpowiedzialności, wdrażać normy i dbać kulturę firmową. Jak wprowadzić kompleksowe, zwinne podejście do efektywności na linii biznes i IT.

W oparciu o przykłady z życia wzięte, Sriram Narayan pomaga oceniać i ulepszać projekty organizacji w celu zwiększenia jej efektywności. Podpowiada jak eliminować silosy organizacyjne, będące źródłem problemów. Jak poprawić komunikację w dogmatycznych organizacjach, które są przekonane, że nie potrzebują wsparcia. W końcu dzieli się radami jak optymalizować budowę zespołów, a nawet projektować przestrzeń biurową czy dobierać narzędzia.

Książka, którą poleca Maciej Sowiński, jest dostępna na Amazonie.

The Greatest Salesmen in the World, Og Mandino

Jak zostać największym kupcem świata? Używając współczesnego języka zapytamy - jak dostać się na prestiżową listę magazynu Forbes albo Fortune?

Wydana w 1968 roku i wielokrotnie wznawiana książka Największy sprzedawca świata zawiera uniwersalne rady, które odnajdujemy zarówno w starożytnych systemach filozoficznych jak np. stoicyzm. Dziś sięgają po nie zarówno psychologowie biznesu jak i doświadczeni managerowie i sprzedawcy, którzy na codzień mierzą się z wyzwaniami, kryzysami czy zawodowymi upadkami.

Każda klęska dodaje sprawności i siły, odwagi i wytrzymałości, zdolności i pewności siebie; zatem każda przeszkoda jest twoim sprzymierzeńcem, bo zmusza cię, byś stał się lepszy lub... zaniechał sprawy. Każde niepowodzenie to możliwość rozwoju; kto ucieka przed przeszkodami lub ich unika, ten przekreśla swą przyszłość -

pisze Og Mandino.

Jak na poradnik biznesowy to zupełnie niezwykła książka. To zbiór przypowieści o Hafidzie, biednym poganiaczu wielbłądów, który staje się największym kupcem świata w starożytnym Damaszku. Tajemnica jego sukcesu zapisana jest na kartach pergaminu, które trzyma w cedrowej skrzyni. Znajdują się tam filozoficzne zasady do zastosowania tak w życiu jak i w biznesie. Pierwsza mówi, że możesz się rozwijać, jeśli tylko wykorzystasz swoje ambicje. Pozostałe akcentują rolę uporu, wiary w siebie, gotowości do szybkiego działania. Ale także dystansu, umiejętności kontrolowania emocji i wyrażania wdzięczności.

Przeczytanie książki zgodnie z sugestią i autora powinno zająć 10 miesięcy. Np. pergamin pierwszy należy czytać 3 razy dziennie przez miesiąc. Książka zyskała liczne grono czytelników, dla których jest jedną z najbardziej inspirujących książek w ich zawodowym życiu. Sięgnięcie po książkę Mandino, może sprawić, że i Ty spojrzysz z innej perspektywy na wyzwania z którymi się mierzysz.

Og Mandino w trakcie II wojny światowej służył w armii amerykańskiej jako pilot, pracował jako sprzedawca ubezpieczeń. Napisał 19 książek, które znalazły na całym świecie ponad 25 czytelników.

Książkę poleca Patrick Kozakiewicz.


>>> Szukasz pomysłu na praktyczny rozwój zawodowy? Poznaj korzyści z udziału w  trwającym 8 tygodni Programie Mastermind IT Manager of Tomorrow.