Co to jest ITIL®? Wszystko o zarządzaniu usługami IT
ITIL to uznany na całym świecie zbiór najlepszych praktyk zarządzania IT. Przeczytaj o najważniejszych koncepcjach i komponentach najnowszej wersji ITIL 4. czytaj dalej
Uczestnicy gry symulacyjnej Marslander pracują dla firmy SPACE-Y i uczą się wykorzystywać zasady ITIL4 w praktyce.
Lodowaty deszcz uderzał w okno, lód i śnieg zamieniał się w brązowawą, szarą breję. Okna były zaparowane. Dyrektor Misji wpatrywał się intensywnie w świecący ekran komputera, obserwując i słuchając zdalnego zespołu Kontroli Misji zarządzającego najnowszym lotem MarsLandera, który pędził przez milczącą, wyziębioną pustkę kosmosu.
- Gdzie jest ta funkcja? Zarób mi trochę pieniędzy! - nalegał Właściciel Produktu w imieniu Dyrektora Sprzedaży.
- Może powinniśmy zrobić jedną z inicjatyw usprawniających usługi, aby pozbyć się odpadów.... - zaczął Kierownik Serwisu.
- Chcę rozwiązania problemu ogniw słonecznych - przerwał kierownik operacyjny lotu.
- Nie, to małe ryzyko. Pójdziemy moim tropem - odpowiedział Właściciel Produktu.
- Zmaksymalizowaliśmy alokację zasobów, a wciąż mamy piętrzące się zaległości. Musimy zwolnić trochę miejsca w WIP (Work-In-Progress) przy pomocy ulepszeń - spróbował ponownie kierownik serwisu.
- Później. Czy moja funkcja jest gotowa do wdrożenia menedżera zmian - zapytał właściciel produktu, spoglądając na zegar misji i chcąc wreszcie osiągnąć swój KPI przychodów.
Powyższy dialog był tylko szybkim przeglądem tego, co działo się w zespole. Zespół odgrywał role kontrolerów misji w grze symulacyjnej Marslander. Uczestnicy nieświadomie stosowali jedną z zasad przewodnich ITIL4 - Skup się na wartości (Focus on value). Dialog pomiędzy interesariuszami reprezentował "wartość i wyniki" - z perspektywy właściciela produktu, "ryzyko" - z perspektywy dyrektora operacji lotów oraz "koszty" (zmarnowane zasoby) - z perspektywy kierownika usług.
Wszyscy oni zacięcie bronili swojego rozumienia "wartości" przy użyciu techniki pierwszeństwa, czyli kto krzyknie najgłośniej. Ostatecznie wygrał właściciel produktu, osiągając krótkoterminowe KPI dotyczące wzrostu przychodów. Nie zdołał jednak skoncentrować się na długoterminowych ambicjach związanych z transformacją z wykorzystaniem usprawnień, aby stworzyć high-velocity IT.
W tym warsztacie symulacji biznesowej uczestnicy odgrywają zarówno rolę biznesu jak i IT w pokoju kontroli misji MarsLander. Pracują dla firmy o nazwie SPACE-Y. Jako zespół muszą zrównoważyć rosnące wymagania i możliwości pochodzące od różnych interesariuszy. Wprowadzają innowacje w zakresie nowych produktów i usług, optymalizują wartość biznesową, zarządzają długiem technicznym, jak również pracują nad dostosowaniem i poprawą strumienia wartości. Rynek jest bardzo konkurencyjny. Liczy się szybkość i jakość. Zespół musi zmierzyć się z prowadzeniem biznesu w dotychczasowy sposób, jak również z transformacją wykorzystując zwinnie koncepcje ITIL 4. Dysponując ograniczonymi zasobami i przy rosnących wymaganiach, aby dostarczyć wartość zespół staje przed wyzwaniem zastosowania zwinnych metod pracy takich jak ITIL 4. Muszą sprawnie przełożyć teorię na PRAKTYKĘ!
Symulacja jest rozgrywana w kilku rundach, co pozwala zespołowi przećwiczyć w międzyczasie jedną z zasad przewodnich - Progress iteratively with feedback. To moim zdaniem powinno być podstawową umiejętnością zespołów IT.
Po zastosowaniu wielu ulepszeń pomiędzy każdym sprintem (rundą gry) zespół zobaczył, że zachowania były konsekwentnie stosowane i że wartość była realizowana. Korzystali również z zasady Collaborate and promote visibility, uzgadniając zachowania, które świadczyły o efektywnej współpracy, takie jak aktywne słuchanie, szacunek dla innych, angażowanie wszystkich, potwierdzanie decyzji. Wgląd w cele, kontrola obciążenia pracą, znajomość ograniczeń - takie świadome zachowanie umożliwia szybkie i skuteczne podejmowanie decyzji.
Pod koniec warsztatów spisaliśmy kluczowe wnioski i działania, które zespoły mogły zabrać ze sobą i zastosować. To wnioski z pracy dwóch różnych zespołów. Zobacz, które z tych rozwiązań powinieneś zaadaptować w swojej organizacji? Zbierz swoich interesariuszy razem, aby poznali ITSM następnej generacji i zebrali wspólne, praktyczne wnioski dotyczące zastosowania ITIL 4 lub nowych zwinnych sposobów pracy w Twojej organizacji. Pamiętaj, porażka NIE jest opcją!
Pod koniec sesji zespół był mniej zestresowany i sfrustrowany z powodu rosnących wymagań, praca przebiegała płynnie przez strumienie wartości. Cele misji i wartość zostały zrealizowane. Biznes i IT koncentrowały się na dostarczaniu wartości, zarządzaniu ryzykiem i ciągłym doskonaleniu, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom biznesowym w erze cyfrowych zakłóceń i potrzeby zwinności.
Zyskaj dostęp do serii filmów nagranych przez naszych trenerów
Kategorie: ITIL
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
ITIL to uznany na całym świecie zbiór najlepszych praktyk zarządzania IT. Przeczytaj o najważniejszych koncepcjach i komponentach najnowszej wersji ITIL 4. czytaj dalej
ITIL 4 dostarcza wskazówek jak wykorzystać możliwości IT w dostarczaniu usług. Poznaj główne koncepcje przedstawione w publikacji ITIL 4 Foundation. czytaj dalej
Ścieżka certyfikacji ITIL 4 zapewnia modułowe podejście do ITIL 4. Zbudowana jest z kompetencji skupionych na kluczowych aspektach praktyk ITIL. czytaj dalej
Dowiedz się jakie certyfikaty IT dają szansę na wzrost zarobków wg badania Global Knowledge 2020 IT Skills and Salary Survey. czytaj dalej