Co to jest ITIL®? Wszystko o zarządzaniu usługami IT
ITIL to uznany na całym świecie zbiór najlepszych praktyk zarządzania IT. Przeczytaj o najważniejszych koncepcjach i komponentach najnowszej wersji ITIL 4. czytaj dalej
5 min czytania
Systematyczne rozwiązywanie problemów to jedna z podstawowych umiejętności, których w dzisiejszych czasach poszukuje wiele organizacji. Do rozwiązywania problemów używa się całego szeregu narzędzi. Ich cały arsenał określa się często pojęciem Problem Solving. I choć metody są zdecydowanie częścią rozbudowanych metodologii, których celem jest poprawa jakości i efektywności procesów biznesowych, Problem Solving powinien być też ważnym aspektem rozwoju każdego pracownika, niezależnie od jego pozycji w przedsiębiorstwie. O tym, jak ważny jest Problem Solving w biznesie opowiedzieli podczas webinaru Conlea Dominika Pacyna – Service Achitect w firmie StoneX oraz Paweł Molicki – Head of Regional Customer Support w firmie Roche.
Problem Solving jest to pewnego rodzaju kompetencją, która pozwala na zorganizowane, logiczne i spójne poszukiwanie rozwiązania danego problemu. Są to wszystkie czynności, które podejmujemy, aby zdefiniować problem, ustalić jego przyczynę, znaleźć różne rozwiązania, ocenić je, a następnie wdrożyć te najlepsze. Można więc powiedzieć, że Problem Solving to umiejętność radzenia sobie z negatywnymi odchyleniami, które w jakiś sposób na nas wpływają.
Umiejętność rozwiązywania problemów staje się kluczowa w procesach rekrutacyjnych, nie tylko na stanowiska techniczne. Problem Solving to dziś umiejętność miękka i coraz więcej pracodawców przyznaje, że jest to pożądana przez nich cecha wyróżniająca kandydatów. Głównym celem Problem Solvingu jest poprawa wydajności różnych procesów w przedsiębiorstwie, obniżenie kosztów przy zachowaniu jakości, poprawa satysfakcji klientów i zapewnienie stabilności pewnych procesów. Ta kompleksowość celów powoduje, że Problem Solving to kompetencja dla każdego, niezależnie od branży, i każdy w organizacji powinien ją rozwijać i doskonalić, bez względu na stanowisko.
Eksperci webinaru w zakresie Problem Solvingu zostali poproszeni o wskazanie kluczowych umiejętności dobrego problem solvera. Choć nie było to łatwe pytanie, okazuje się, że najbardziej kluczowe kompetencje to:
Choć może to wydawać się zaskakujące, Problem Solving nie zalicza się do kompetencji technicznych. Wprost przeciwnie, problem solver jest raczej facylitatorem, który sprawnie i neutralnie prowadzi proces rozwiązywania problemu. Prawdziwym wyzwaniem jest wytłumaczenie osobie technicznej, dlaczego z punktu widzenia biznesu coś powinno być zrobione, dlatego to osoba „neutralna” technicznie zwykle radzi sobie z tym lepiej.
Każdy proces rozwiązywania problemu prędzej czy później napotyka trudności. Najczęściej mamy do czynienia z następującymi pułapkami, które mogą zaburzyć proces znajdowania i wdrażania odpowiedniego rozwiązania:
Problem Solving to dziś umiejętność coraz bardziej ceniona przez pracodawców. Jest to kompetencja, którą powinna rozwijać każda osoba w organizacji, niezależnie od pozycji. Na szczęście kompetencję te można rozwijać, ciągle nad sobą pracując i poprawiając takie umiejętności jak analiza sytuacji, radzenie sobie ze stresem czy umiejętność skutecznej komunikacji. Choć problem solving wiąże się również z ryzykami i pułapkami, na pewno jest to jedna z kluczowych kompetencji przyszłości.
Zostaw swój email, a będziemy regularnie informować Cię o nowych artykułach.
ITIL to uznany na całym świecie zbiór najlepszych praktyk zarządzania IT. Przeczytaj o najważniejszych koncepcjach i komponentach najnowszej wersji ITIL 4. czytaj dalej
SAFe jest zbiorem zasad dotyczących ról i obowiązków, planowania i zarządzania pracą do wdrażania zwinnych praktyk w dużych organizacjach. czytaj dalej
Krytyczne myślenie i umiejetność rozwiązywania problemów to jedne z najważniejszych kompetencje na rynku pracy w 2025 roku. czytaj dalej
Zaproponowany przez Johna P. Kottera model ośmiu kroków jest odpowiedzią na potrzebę przeprowadzenia trwałej zmiany w każdej organizacji. czytaj dalej